Terveys

Maria Borelius sai apua selkäkipuihinsa uudella ruokavaliolla – tässä ovat hänen 5 oppiaan

Julkaistu:

Hiljainen tulehdus
Hiljaisen tulehduksen on arveltu vaikuttavan moneen krooniseen sairauteen, kuten diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.
Selkä oli koko ajan kipeä ja olo turvonnut sekä oudon alavireinen. Kun yrittäjä, toimittaja ja Ruotsin entinen ulkomaankauppaministeri Maria Borelius oli 52-vuotias, hän tunsi jonkin olevan vialla.

– Menin lääkäriin ja hän sanoi, että sinulla on vaihdevuodet. Se on normaalia, Borelius kertoo.

Borelius arveli kuitenkin, että liikkumaan olisi ainakin ryhdyttävä. Hän löysi verkon kautta yhdysvaltalaisen valmentajan, joka antoi treeniohjelman lisäksi Boreliukselle uudenlaisen ruokavalion raamit. Juustoleivät vaihtuivat pian viherpirtelöihin.

– Yritin puolivakavissani noudattaa ruokavaliota. Sitten selkäkipu katosi ja koko olemukseni alkoi muuttua. Lapsenikin sanoivat, että näytän erilaiselta, Borelius sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ruokavaliolle löytyi nimi vasta kun Borelius näki Lundin yliopistossa erään tutkijan laatiman listan matala-asteista tulehdusta torjuvasta ruokavaliosta. Ruokavaliosta tehtiin parhaillaan tutkimusta.

– Hämmästyin. Se oli ruokavalio, jota olin alkanut noudattaa! Borelius sanoo.

Matala-asteisen eli hiljaisen tulehduksen on arveltu vaikuttavan monen kroonisen sairauden, kuten diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen. Taustalla ovat länsimaiset elintavat; ravinneköyhä ruokavalio, stressi ja vähäinen liikunta. Riskitekijöitä ovat muun muassa ylipaino, etenkin vyötärörasva, ikääntyminen ja tupakointi.

Tietomatkalle

Borelius aloitti tietomatkan. Hän luki tutkimuksia sekä keskusteli terveyden ja hyvinvoinnin parissa työskentelevien tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Oppimaansa hän sovelsi itseensä, välillä hyvällä, välillä huonommalla menestyksellä.

– Tunnen oloni 15 vuotta nuoremmaksi verrattuna siihen kuin aloitin. Minulla on paljon enemmän energiaa. Olen myös paljon avoimempi, Borelius sanoo.

Nyt 58-vuotias Borelius todella näyttää ikävuosiaan nuoremmalta. Valo heijastuu hänen ihostaan kuin veden pinnasta, olemus on sutjakka ja ryhdikäs – kuin leopardilla, josta Boreliuksen kenkien ja jakun kuviointi muistuttaa.

5 tapaa hillitä hiljaista tulehdusta

Hyvinvoinnin vallankumous – näin Borelius on nimennyt juuri ilmestyneen kirjansa (HarperCollins Nordic). Siinä hän tiivistää oppinsa eli viiden askeleen ohjelman tulehdusta ehkäisevään elämäntapaan.

Askeleet ovat nämä:

1. Noudata tulehdusta vähentävää ruokavaliota

Hiljaista tulehdusta suitsiva ruokavalio sisältää hyviä omega-3-rasvahappoja, runsaasti kasviksia ja vihanneksia, marjoja ja reilusti proteiinia jokaisella aterialla.

Alkoholin kanssa Borelius kehottaa olemaan varovainen, mutta ehdottomuuksiin ei tarvitse mennä.

– Olen vähentänyt viinin juontia, mutta kun nautin sitä, teen sen hyvien ystävieni kanssa. Silloin siitä tulee eri tavalla arvokasta, hän sanoo.

2. Luovu liiasta sokerista

Sokerihuiput ovat kehon vihollisia ja ylläpitävät tulehdusta. Suosi ruokavaliossasi hyviä, verensokeria maltillisesti nostavia hiilihydraatteja kuten marjoja, bataattia, kauraa ja kvinoaa.

3. Istu vähemmän ja liiku!

Jokainen liikuntakerta vähentää tulehdusta kehossa. Voit ottaa päämääräksi vaikka sen, että liikut jonkin aikaa joka päivä, mutta vaihtelet liikunnan pituutta ja intensiteettiä. Liikunta hillitsee hiljaista tulehdusta.

4. Pyri vähentämään stressiä

Stressihormoni kortisoli lisää tulehdusta kehossa. Jos haluat vähentää tulehdusta, muista levätä. Lepo tarkoittaa myös riittävää unta.

5. Anna itsellesi lupa nauttia elämästä ja sen ihmeellisyydestä

Pysähdy ja nauti asioista, jotka tuovat juuri sinulle iloa. Ne voivat olla musiikin kuuntelua, kauniin maiseman ihastelua tai vaikka lapsen sylissä pitämistä. Mielen ja ruumiin hyvinvoinnilla on yhteys.


Pehmeä kahden askeleen alku voisi olla tämä:
  • Nauti tulehdusta alentava aamupala, kuten proteiinipitoinen smoothie tai munakas ja hedelmiä.
  • Liiku joka päivä. Kävele rivakasti, joogaa tai vaikka lenkkeille. Kunhan pidät siitä, miten liikut.

Tästä tunnistat hiljaisen tulehduksen

Hiljainen tulehdus voi olla salakavala. Sen merkkejä saattavat olla esimerkiksi nämä:
  • Alavireisyys
  • Vähäinen energia
  • Nivelkivut
  • Päänsärky
  • Vatsavaivat
  • Epämääräisen huono olo
  • Iho-ongelmat
  • Ylipaino
Kesällä Maria Boreliuksella oli stressiä ja ruokavaliossa tuli lipsumisia. Selkäkipu palasi. Se oli Boreliukselle merkki. Hän uskoo, että hiljaista tulehdusta vähentävä elämäntapa tarkoittaa myös parasta minää, kehon ja sielun tasapainoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt