Terveys

HS: Näin selvität, nukutko tarpeeksi – unitutkija vinkkaa yksinkertaisen keinon

Julkaistu:

Uni
Unitutkija kertoo, miten voit helposti selvittää oman unen tarpeesi.
Helsingin yliopiston fysiologian dosentti Tarja Stenberg kertoo Helsingin Sanomissa, miten oman unentarpeensa voi helposti selvittää. Ensimmäinen neuvo on yksinkertainen: Jos päivällä ei väsytä, unentarpeesi tulee tyydytettyä, eikä pidempiä yöunia tarvita – ei, vaikka olisit nukkunut vähemmän kuin yleisesti suositellut kahdeksan tuntia.

Oman unentarpeensa voi tutkijan mukaan myös selvittää omin päin helpolla kokeella, jonka voi tehdä esimerkiksi loma-aikana, kun ei ole velvoitteita tai pakko nousta juuri tiettyyn aikaan. Tutkija neuvoo jättämään ensin pois kaikki piristeet kuten kahvin, kolajuomat, kofeiinin tai alkoholin vuorokaudeksi.

– Sinnittele iltaan ja mene nukkumaan heti kun alkaa nukuttaa. Herää aamulla siihen aikaan kun luontaisesti heräät. Jatka näin pari-kolme päivää, hän neuvoo lehdessä.

Stenrberg sanoo, että kun kokeen toistaa muutaman kerran, oppii suunnilleen, kuinka paljon unta tarvitsee normaalistikin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jos ihminen on nukkunut tarpeeksi yöllä, väitän, että päivällä ei edes tarvitse juoda kahvia.


Ota melatoniinia oikein

Riittävä uni on tärkeää, joten oma unentarve on hyvä oppia tunnistamaan. Uni on yksi hyvinvoinnin kulmakivistä, ja univaje voikin heikentää terveyttä monin tavoin, kuten Ilta-Sanomat kertoi aiemmin.

Univaje muun muassa heikentää vastustuskykyä, ja ikävä syysflunssakin voi iskeä helpommin. Univaje voi myös laukaista migreenin ja lihottaa, sillä väsyneenä aivot halajavat ruokaa.

Lue lisää: 8 ikävää asiaa, jotka voivat tapahtua, jos et nuku riittävästi

Moni turvautuu melatoniiniin parempien unien toivossa. Professori Markku Partisen mukaan sitä kuitenkin ohjeistetaan syömään väärin: tunti ennen nukkumaanmenoa on liian myöhään.

– Se tulisi ottaa viimeistään kuutta tuntia ennen unen keskikohtaa. Jos käy nukkumaan klo 01 ja ottaa lääkkeen tuntia ennen, se on ehdottomasti liian myöhään, Partinen totesi aiemmin Ilta-Sanomille.

Jos ihminen käy nukkumaan puoliltaöin ja herää aamulla kuudelta, unen keskikohta on klo 3 aamulla. Silloin melatoniini olisi otettava illalla klo 21.

– Aikuisen olisi hyvä ottaa se viimeistään klo 22. Jos melatoniinia otetaan liian myöhään, vuorokausirytmi viivästyy. Aamulla ei pitäisi ottaa koskaan. Tämä pätee sekä resepti- että käsikauppavalmisteisiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt