Terveys

Selkäkipu voi johtua yllättävän arkisista asioista – 6 tavallista syytä kipuiluun

Julkaistu:

Selkä
Oletko tullut ajatelleeksi, että jokapäiväiset tavat, kuten älypuhelimen käyttö, voivat tosissaan rasittaa selkää ja niskaa?
Selkä- ja niskakivut eivät ole harvinainen vitsaus. Niiden taustalta voi yksinkertaisesti löytyä huono asento. Arjen kiireessä ei ehkä aina tule ajatelleeksi, mistä kaikesta krempat voivat juontaa juurensa.

1. Koko ajan kiinni puhelimessa

Mobiiliteknologia ei ole tehnyt hyvää ihmisten selälle ja niskoille. Älypuhelimen, läppäreiden ja tablettitietokoneiden yllä kumartelu rasittaa niskan lihaksia. Kipu voi ulottua selkärankaan ja alaselkään.

Jos käytät paljon älylaitteita, muista pitää säännöllisesti taukoa. Yritä myös niitä käyttäessäsi katsoa suoraan eteenpäin.

2. Olkalaukku

Selkäliiton mukaan kassi kannattaa vaihtaa vaikka vuoropäivin toiseen kainaloon ja kaupassa kannata testata laukkua kunnolla ennen ostopäätöstä. Hihna ei saisi hangata.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Iso ja pullea kassi estää käsien luonnollisen liikkeen, jolloin käsivarsi nousee ylös ja käsi jännittyy. Ergonomisesti parempi vaihtoehto on litteämpi kassi.

3. Nukkuminen huonossa asennossa

Nukkuessa niska saattaa olla tuntikausia huonossa asennossa ja aiheuttaa oireita, jos patjasi ja tyynysi ovat huonoja. Vältä vatsallaan nukkumista, jos niskasi kiertoliikkuvuus on huono.

Jos niska on aamulla jumissa, on syytä tarkistaa tyyny. Hyvä tyyny tukee niskaa ja päätä niin, että kaularanka on suoraan rintarangan jatkeena luonnollisessa asennossa.

4. Vääränlaiset rintaliivit

Suuririntaiset naiset kantavat luonnollisesti enemmän painoa edessään kuin pienirintaiset. Esimerkiksi E-kupin rinnat painavat yhtä paljon kuin kahdeksan rullaa vessapaperia, 354 grammaa per rinta. Kunnolliset rintaliivit, jotka tukevat rintoja oikein, ovat aina hyvä valinta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

5. Työasento ei ole kohdillaan

Huolimatta siitä, millaisella tuolilla istut, pidä pääsi suorassa kirjoittaessasi tai lukiessasi. Vältä kumartelua ja säädä tuolisi niin, että se kallistuu hiukan taaksepäin. Näin se helpottaa hiukan selkään kohdistuvaa painetta. Muista myös pitää jalat tukevasti lattiassa.

Vaikka tuolisi olisi kuinka ergonominen, muista, että istumista on hyvä tauottaa päivän aikana säännöllisesti. Venyttele, vaihda asentoa tai tee pieni kävely jos mahdollista.

6. Paikoillaan pysyttely

Jos hoidat selkäkipua rajoittamalla aktiivisuuttasi, teet itsellesi karhunpalveluksen. Aktiivisuus lisää verenkiertoa kipeillä alueilla vähentäen tulehdusta ja lihasjännitystä.

Lähteet: Selkäkanava.fi



Yllä olevalla videolla näytetään tehokkaita taukojumpan liikkeitä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt