Terveys

Lämpöuupumus on vaarallista myös terveelle aikuiselle, ja se voi jatkua huomaamatta pitkäänkin – ”Todella alitunnistettu tila”

Julkaistu:

Lämpöuupumus
Huono olo voi olla merkki lämpöhalvauksen esiasteesta. Tila voi jatkua huomaamatta pitkäänkin.
Helle on vaarallista vanhuksille ja sairaille, mutta täysin riskitöntä pitkittynyt kuumuus ei ole perusterveelle työikäisellekään.

– Lämpöuupumus, joka on lämpöhalvauksen esiaste, voi jatkua pidemmänkin aikaa ilman, että sitä oikeastaan huomaa. Se on todella alitunnistettu tila, sanoo yleislääkäri Emilia Lagus Terveystalosta.

Hänen vastaanotollaan on viime päivinä käynyt potilaita epämääräisen huonovointisuuden vuoksi.

– Hoidan eniten työikäisiä, ja monella on nyt yhtäkkiä ollut vähän huono olo, jota on vaikea selittää. Pahoinvointia, päänsärkyä ja ripulia, Lagus kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Välillä on ollut vaikea erottaa, onko kyse virusvatsataudista vai johtuvatko oireet lämmöstä. Hoito – nestettä ja lepoa – on toki sama molempiin.

”Lievä kuivuminen koko ajan päällä”

Lämpöuupumus johtuu pääasiassa liian vähäisestä juomisesta.

– Lievä kuivuminen on koko ajan päällä, ja siksi psyykkinen ja fyysinen suorituskyky on hiukan laskenut. Työelämässä tämä näkyy tutkimusten mukaan tapaturma-alttiuden ja virheiden lisääntymisenä.

Huonovointisuuden lisäksi lämpöuupumuksen merkkejä ovat ärtymys, päänsärky ja jatkuva lievä väsymys.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos oireet kuulostavat tutulta, Lagus neuvoo juomaan enemmän ja lepäämään. Jotta suolatasapaino pysyisi kunnossa, veden lisäksi kannattaa juoda myös vichyä ja laimeita mehuja.

– Jos helteellä jäät odottelemaan janon tunnetta, siinä vaiheessa olet jo kuivunut.

Virtsan väri on paras tapa seurata, onko juonut tarpeeksi.

– Tummankeltainen ja vähäinen virtsa tarkoittaa, että olet juonut liian vähän.

”Tässä vaiheessa voit pysäyttää ja korjata tilanteen”

Lagus neuvoo olemaan tarkkana lämpöuupumusoireiden kanssa.

– Oireet on todella tärkeä tiedostaa, koska tässä vaiheessa voit pysäyttää ja korjata tilanteen.

Jos lämpöuupumus jatkuu pitkään ja pahenee, se voi johtaa lämpöhalvaukseen, joka on pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen tila.

– Tuntemukset pitää ottaa vakavasti. Jos juominen, viilentäminen ja lepo eivät auta, etenkin vanhukset ja lapset tulee hyvin herkästi käyttää lääkärissä.

Uniongelmia, päänsärkyä ja turvotusta

Lämpöuupumuksen lisäksi helleputki voi aiheuttaa muitakin oireita.

Tyypillisiä ovat uniongelmat ja päänsärky.

– Myös migreenillä on taipumus pahentua kuumalla.

Kun nestetasapaino horjuu, vatsan toiminta saattaa muuttua.

– Kuumuus voi aiheuttaa ripulia, ja jos on päässyt kuivumaan, seurauksena voi olla ummetusta.

Yksi tyypillisimmistä hellevaivoista on päivän mittaan lisääntyvä turvotus, etenkin jaloissa.

– Jos olet perusterve, etenkin alle 50-vuotias nainen, sandaalien molemminpuoliset jäljet jaloissa on todennäköisesti vaaraton ilmiö. Voit helpottaa sitä viilentämällä jalkoja ja nostamalla ne ylös.

– Toispuoleinen, kivulias turvotus tulee herkästi näyttää lääkärille, koska silloin kyseessä voi olla veritulppa, Lagus muistuttaa.

Jos vyötärö tuntuu kiristävän, sekin voi johtua helteestä.

– Aika paljon keräämme nyt nestettä. Vatsan turvotukselle on vaikeampi tehdä mitään, mutta liikunta, kuten kävely tai uinti, saattaa helpottaa oloa.

Lämpöuupumus on lämpöhalvauksen esiaste:

  • Se johtuu ensisijaisesti nestehukan puutteellisesta korvaamisesta. Joko nestettä on juotu liian vähän, tai runsas nesteen menetys on korvattu liian vähän suoloja sisältävällä juomalla.
  • Lämpöuupumuksen oireita ovat fyysisen ja henkisen toimintakyvyn heikkeneminen. Esimerkiksi työssä tapaturma-alttius lisääntyy.
  • Oireina voi esiintyä myös päänsärkyä, ärtymystä, pahoinvointia, huimausta tai muita hermosto-oireita.
  • Lämpöhalvaus on vakava tila, jonka merkkejä ovat sekavuus, oksentelu, epäsäännöllinen hengitys ja tajunnan menetys.
Lähde: Duodecim Terveyskirjasto

Näin huolehdit neste- ja suolatasapainosta

  • Älä odota janon tunnetta, se on myöhäinen merkki veden tarpeesta.
  • Päivässä nesteitä tulisi saada 2–2,5 litraa, josta puolet tulee ruoan mukana. Helteellä voit tarvita nestettä tuplasti normaalin määrän.
  • Riittävä veden juominen auttaa elimistön lämmönsäätelyä toimimaan normaalisti.
  • Ihminen hikoilee keskimäärin 0,5–1 litraa päivässä, mutta helteellä fyysistä työtä tekevällä määrä voi nousta jopa 12 litraan.
  • Neste- ja suolatasapaino pysyy kunnossa, kun korvaat kehosta haihtuneen nesteen nauttimalla juomaa, jossa on suoloja.
  • Hyviä hellejuomia veden lisäksi ovat vichy ja laimeat mehut.
  • Alkoholi ja kofeiini lisäävät virtsan eritystä ja kuivumista.
  • Jos virtsa on niukkaa ja väriltään keltaista, et ole juonut tarpeeksi vettä. Virtsan pitäisi olla väriltään vaaleankeltaista. Värittömyys tarkoittaa, että olet juonut jo liikaa.
Lähde: Terveystalo

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt