Terveys

Näin pääset eroon lomaturvotuksesta – 7 tapaa vauhdittaa nesteiden lähtemistä liikkeelle

Julkaistu:

Turvotus
Alkoholi, suolainen ruoka ja paikallaan olo voivat näkyä äkkiä kehossa.
Tuntuvatko kengät ja sormus yhtäkkiä pari kokoa liian pieniltä? Ja painokin on noussut vain yhden lomaviikon aikana? Kyse voi yksinkertaisesti olla siitä, että olet turvonnut eli kehoosi on kertynyt nestettä. Käytännössä se tarkoittaa veden kertymistä kudoksiin.

Turvotus näkyy tyypillisesti alaraajoissa ja kasvoissa. Naisilla se on yleisempää kuin miehillä. Kesäaikaan pelkkä kuumuus voi turvottaa.

Turvotus on useimmiten harmitonta. Monesti neste lähtee pois yhtä nopeasti kuin se on tullutkin. Turvotuksen tuomaa nahkeaa oloa tämä tieto ei tosin aina helpota – etenkin, jos mielii kesällä keventää vaatetusta.

Vakavan turvotuksen merkkejä

Joskus turvotus voi kertoa jostain vakavammasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Nopeasti kehittyvä, toispuoleinen turvotus on aina hälyttävää. Se voi johtua esimerkiksi laskimotukoksesta, joka vaatii nopeaa hoitoa, sanoo yleislääkäri Toni Vänni Terveystalosta.

Turvotus voi johtua myös sydämen vajaatoiminnasta tai munuaissairaudesta. Jotkin lääkkeet, kuten kortisoni, tulehduskipulääkkeet ja hormonit voivat niin ikään turvottaa. Iäkkäämmillä laskimoiden vajaatoiminta on tyypillinen turvotuksen syy.

Pysy lomalla ruodussa

Lomamatka, löhöilyä auringossa, pitkä lento sekä suolaiset herkut ja alkoholi – tämä on tuhoisa yhdistelmä, joka voi näkyä äkkiä kehossa.

– Kun tulee kotiin, onkin saanut parin viikon loman jälkeen viisi kiloa lisää. Se voi ahdistaa. Paino on kuitenkin pääsääntöisesti kehoon kertynyttä nestettä, joka lähtee kun palaa takaisin vanhaan, sanoo elämäntapavalmentaja Liina Sievers
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Paras tapa ehkäistä lomapöhöä on se, että ei repsahda lomalla aivan pois ruodusta.

– Loman ei tarvitse tehdä haittaa terveydelle. Kyllä silloinkin voi liikkua ja syödä terveellisesti, sallivuutta unohtamatta. Loman ei tarvitse olla suorittamista, mutta ranttaliksi ei tarvitse vetää, Sievers sanoo.


7 tapaa taltuttaa turvotus

1. Käytä maltilla suolaa.

Suola on yksi tyypillinen turvottaja. Kun sitä syö liikaa, elimistö alkaa varastoida nestettä kehoon. Suolaa kannattaa siis käyttää maltilla. Saantisuositus on vain 5 grammaa eli teelusikallinen päivässä. Piilosuolaa on runsaasti esimerkiksi lihajalosteissa ja leivissä.

2. Älä huolestu, kun syöt hiilihydraatteja.

Etenkin jos olet ollut pitkään vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, painosi saattaa hetkellisesti nousta kun alat lisätä hiilihydraatteja ruokavalioosi. Tämä on luonnollista. Se johtuu glykogeenivarastojen täyttymisestä ja siten nesteen kertymisestä.

– Paino lähtee yleensä jonkin ajan kuluttua laskuun. Kun syö laadukkaita hiilihydraatteja ja liikkuu, keho käyttää glykogeeneja eli varastoenergiaa liikkeen tuottamiseen, sanoo hyvinvointivalmentaja Liina Sievers.

3. Juo – myös vettä.

Alkoholi on diureetti eli se poistaa nestettä kehosta. Tällöin elimistö kuivuu. Jos kroppaan iskee suoranainen nestehukka, turvotus voi olla yksi sen oireista, koska keho pitää nesteiden rippeistä tiukasti kiinni. Muista siis juoda myös vettä kun nautit alkoholipitoisia juomia.

Nesteitä on normaalisti hyvä saada päivässä 2–2,5 litraa, joista puolet ruoan mukana. Helteellä kehon tarvitsema nestemäärä voi kuitenkin helposti tuplaantua.

4. Liiku ja tauota istumista.

Pitkän autoreissun tai vaikka lomalennon jälkeen nestettä voi kertyä esimerkiksi alaraajoihin, sillä nestekierto heikkenee istuessa. Kaikenlainen pitkäkestoinen, kevyt liikunta auttaa turvotukseen ja vauhdittaa elimistön toimintaa.

– Istumista on aina hyvä pätkittää, pitää vaikka ajoreissulla tunnin välein pieni paussi. Lentokoneessa voi nousta ja kävellä käytävällä. Ei ainoan hetken tarvitse olla se, kun tulee kova pissahätä. Myös yläkroppaa on hyvä liikuttaa ja kiertää puolelta toiselle, Sievers sanoo.

Kannattaa myös käyttää vaatteita, jotka eivät kiristä, ja pitää välillä jalkoja ylhäällä.

5. Palaa mässäilyn jälkeen perusasioihin.

Suolaiset makkarat ja siideri päälle. Ei ihme, jos lomamässäilyjen jälkeen olo tuntuu turvonneelta. Silloin kannattaa palata terveellisen elämän perusasioihin. Syö etenkin runsaasti kasviksia, marjoja ja täysjyväviljoja sekä hyvälaatuista proteiinia ja rasvaa. Pidä ateriarytmi säännöllisenä.

6. Unohda höpöjutut.

Muun muassa ananaksen, mansikan ja vihreän teen on luvattu poistavan turvotusta. Paljoakaan todisteita sellaisesta ei taida olla. Parasta on pitäytyä perusasioissa kuten kohtuullisessa suolankäytössä, vedenjuonnissa ja liikunnan harrastamisessa. Unohda myös turhia lupaavat nesteenpoistokuurit ja detoxit. Niistä voi päinvastoin olla terveydelle haittaa.

7. Sauno.

Saunominen on hyvä tapa poistaa turvotusta. Nauti lempeästä, miedosta ja hikoiluttavasta löylystä niin pitkään kuin tuntuu hyvältä. Muista juoda saunomisen jälkeen vettä. Jos mökkeilet, voit pulahtaa saunomisen lomassa järveen. Se vaikuttaa aineenvaihduntaan suotuisasti ja uni tulee paremmin. Riittävä ja laadukas yöuni on tärkeää kehon toiminnan ja hyvinvoinnin kannalta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt