Välimeren ruokavalio on hyväksi lihavan sydämelle – saa syödä myös lihaa

Julkaistu:

Ravinto
Osana muuten terveellistä ruokavaliota kohtuumäärä punaista lihaa ei ole ongelma.
Punaista lihaa paljon syövät voivat monien tutkimusten perusteella sairastua sydän- ja verisuonitauteihin muita todennäköisemmin, mutta osana muuten terveellistä ruokavaliota kohtuumäärä punaista lihaa ei ole ongelma. Tärkeää olisi suosia vähärasvaista ja tuoretta lihaa ja välttää teollisesti prosessoituja lihavalmisteita.

Tiedot käyvät ilmi hiljattain julkaistusta tutkimuksesta, jossa 40 lihavaa koehenkilöä noudatti kahteen otteeseen Välimeren perinteistä ruokavaliota viiden viikon ajan. Toisella kerralla he saivat syödä 500 grammaa vähärasvaista punaista lihaa viikossa ja toisella kerralla korkeintaan 200 grammaa.

Osallistujien sydän- ja diabetesriskitekijöissä nähtiin hienoista parannusta kokeen aikana, mutta muutokset havaittiin kummallakin kerralla riippumatta syödyn lihan määrästä. LDL-kolesterolin pitoisuudessa näkyi jopa hieman suurempi parannus, kun osallistujat söivät enemmän lihaa.

Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että lihavilla ja ylipainoisilla Välimeren perinteisen ruokavalion terveyshyödyt eivät edellytä punaisen lihan vähentämistä, jos lihan laadusta pidetään huolta. Ruokavaliosta riippumatta ylipainoiset ja lihavat saavat kuitenkin selvimmät terveyshyödyt laihduttamalla.

Välimeren perinteistä ruokavaliota noudattavat syövät runsaasti kasviksia, oliiviöljyä, pähkinöitä, hedelmiä, kalaa ja täysjyväviljoja ja käyttävät kohtuullisesti alkoholia ja vähänlaisesti punaista lihaa, makeisia ja teollisia viljoja. Vain harvat noudattavat tällaista ruokavaliota kaikilta osin, ja tutkimuksissa usein arvioidaankin, miten lähellä perinteistä ruokavaliota henkilön ruokavalio on.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt