Terveys

Otitko suosittua ravintolisää, jotta nukahtaisit helpommin? Alkoholin kanssa se voi olla paha yhdistelmä

Julkaistu:

Alkoholi
Melatoniinin ja alkoholin sekoittaminen voi tehdä olon sekavaksi.
Pitkä lomalento edessä ja unta on ollut viime aikoina vaikea saada. Päätät hakea apteekista melatoniinia ja nauttia lentokoneessa muutaman lasillisen alkoholipitoista juomaa. Huono idea! Alkoholi ja melatoniini eivät sovi yhteen.

– Molemmat väsyttävät ja voivat yhdessä nautittuina tehdä käytöksestä sekavaa. Varovainen kannattaa siis olla, tutkimusprofessori Timo Partonen (THL) sanoo.

Ihminen voi olla sekavana aggressiivinenkin.

Alkoholin ja melatoniinin yhteisvaikutukset voivat olla arvaamattomat, vaikka melatoniinia ei käyttäisikään säännöllisesti. Säännöllistä, ainakin 3-4 viikon käyttöä pidetään tärkeänä, mikäli melatoniinivalmisteesta mielii saada apua nukahtamiseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Partosen mukaan markkinoille on viime aikoina tullut paljon etenkin pitkävaikutteista melatoniinia. Se ei poistu lyhytvaikutteisen melatoniinin tapaan niin nopeasti pois elimistöstä. Jos valmisteen ottaa esimerkiksi vasta puoliltaöin, voi olla vielä aamulla väsynyt. Tämäkin on hyvä huomioida.

Melatoniinivalmiste lasketaan kuuluvaksi ravintolisiin, jos siinä on melatoniinia alle 2 milligrammaa. Sitä korkeampi pitoisuus tekee melatoniinivalmisteesta lääkkeen.

Unohda myös unilääkkeet ja alkoholi….

Periteiset nukahtamis- ja unilääkkeet ovat alkoholin kanssa vieläkin räjähdysherkempi yhdistelmä. Molemmat vaikuttavat aivoihin, ihmisen vireystilaa säätelevään keskukseen.

– Jos unilääkkeen ottaa yhdessä alkoholin kanssa, vaikutus on hyvin voimakas. Silloin voi tulla muistikatkoksia ja sekavuutta ja ihminen voi altistua tapaturmille, Partonen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ja vaikka nukkuisi, olo ei ole aamulla virkistynyt, koska uni ei ole yhtä syvää kuin luomuna. Sekä lääkkeet että alkoholi keventävät unta.

...ja yömyssyt!

Alkoholi vaikuttaa uneen pieninäkin annoksina. Jos vaikka pitkän lomalennon aikana haluaa nukkua edes kohtuullisesti, kannattaa pysyä vesilinjalla.

– Alkoholi vähentää elimistön omaa melatoniinin tuotantoa. Lisäksi se rentouttaa nielulihaksia, mikä voi johtaa kuorsaamiseen.

Unesta tulee alkoholin nauttimisen jälkeen katkonaista ja yöllä voi heräillä. Alkoholi poistaa myös syvän unen vaiheita, jolloin unesta tulee kevyttä.

Perinteisistä yömyssyistä ei siis ole apua uneen, vaikka joskus niin on ehkä ajateltukin.

Milloin melatoniinia?

Jos pohtii melatoniinin käyttöä, kannattaa ensin miettiä, mihin melatoniinia itse asiassa tarvitsee.

– Melatoniinista on hyötyä primaarissa unettomuudessa, aikaerorasituksessa ja viivästyneessä unijaksossa. Muissa tapauksissa melatoniinin hyöty on ollut vähäinen, Partonen sanoo.

Viivästynyt unijakso on yksi uni-valverytmin häiriöistä. Primaarinen unettomuus taas on rakenteellinen ominaisuus, jonka taustalla ei ole esimerkiksi mitään sairautta.

– Yhtä suuri hyöty on useimmiten saavutettavissa ilman melatoniiniakin, yöunta kohentavilla ärsykehallinnan ohjeilla.

Yksi hyvä ohje on esimerkiksi tämä: rauhoita kiire ja rentoudu itsellesi sopivien iltarutiinien avulla. Mene vuoteeseen vain silloin, kun olet väsynyt tai unelias.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt