Terveys

Ravintolisiä käytetään ihan liian paljon, sanoo THL:n dosentti Satu Männistö - vitamiinienkin liikakäyttö voi olla vaarallista

Julkaistu:

Ravintolisät
Pitkään jatkuva vitamiinien ja muiden ravintolisien liikakäyttö voi olla jopa vaarallista terveydelle.
Kaksi kolmesta suomalaisnaisesta ja miehistäkin puolet käyttää ravintolisiä.

– Ravintolisiä käytetään ihan liian paljon. Sekä miehet että naiset käyttävät lisiä terveyden kannalta turhaan, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö, ravitsemustieteen dosentti Satu Männistö.

Ravintolisien käyttöä selvitettiin tuoreessa FinTerveys 2017 -tutkimuksessa. Sen mukaan 25–74-vuotiaista suomalaisnaisista 66 prosenttia ja miehistä 54 prosenttia käyttää lisiä.

Ravintolisillä tarkoitetaan suun kautta otettavia tabletteja, jauheita ja nesteitä, joita syödään ruoan lisäksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Erilaisia valmisteita on paljon, mutta tutkimuksen tulokset rajattiin koskemaan vitamiini-, kivennäisaine- ja rasvahappovalmisteita, jotka Männistön mukaan ovat selkeät ryhmät.

– Kaikki muu käyttö vielä puuttuu tästä.


”Loppujen lopuksi on olemassa myös myrkytysvaara”

Pahimmassa tapauksessa ravintolisien pitkäaikainen ja liiallinen käyttö voi olla jopa vaarallista terveydelle.

– Voi ilmaantua esimerkiksi ruoansulatuskanavan ongelmia tai ei-toivottuja yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.

 

Moni ajattelee, että mitä enemmän saa suojaravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita, sen parempi. Terveyden kannalta ääripäät eivät kuitenkaan ole hyvästä, vaan sopiva saanti riittää.

Männistö huomauttaa, että jos jotakin ravintoainetta saa suhteettoman paljon, se saattaa häiritä jonkin toisen ravintoaineen imeytymistä.

– Loppujen lopuksi on olemassa myös myrkytysvaara. Jos mitä tahansa ainetta saa liikaa, siitä voi seurata esimerkiksi maksa- tai munuaisvaurioita.

– Näin vakavat tilat ovat harvinaisia, mutta aina toisinaan niitä tavataan.

Älä käytä monia eri valmisteita yhtä aikaa

Liian suureksi jonkin tietyn ravintoaineen saanti uhkaa kasvaa etenkin silloin, kun pitkäaikaisesti syödään pillereitä monesta eri purkista.

– Näin voi käydä, jos käytetään yhtä aikaa monia eri valmisteita, joissa kaikissa on samaa ainetta, ja lisäksi vielä esimerkiksi vitamiineilla täydennettyjä elintarvikkeita.

Ruoasta vitamiineja, kivennäisaineita ja rasvahappoja ei voi saada liikaa.

– Niin suuria määriä emme pysty syömään.

”Ravintolisiä käytetään varmuuden vuoksi”

Vaikkei haittoja tulisikaan, ravintolisien syöminen on Männistön mukaan monelle yksinkertaisesti turhaa.

– Tutkimuksen mukaan niillä, jotka ravintolisiä käyttävät, jo ruokavalion vitamiinit ja kivennäisaineet ovat pääosin kunnossa.

 

Me ihmiset toivomme, että olisi terveyspilleri ja laihdutuspilleri, jotka hoitaisivat kaiken. Näin helppoa se ei ole.

Männistö tulkitsee, että ravintolisiä käytetäänkin paljon varmuuden vuoksi.

– Moni ajattelee, että mitä enemmän saa suojaravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita, sen parempi. Terveyden kannalta ääripäät eivät kuitenkaan ole hyvästä, vaan sopiva saanti riittää – ja sen verran me saamme ruokavaliosta.

Pillereillä ei myöskään voi korvata monipuolista ruokavaliota, Männistö muistuttaa.

– Me ihmiset toivomme, että olisi terveyspilleri ja laihdutuspilleri, jotka hoitaisivat kaiken, ja voisimme elää miten huvittaa. Näin helppoa se ei ole.

D-vitamiinilisää suositellaan lapsille, nuorille ja yli 75-vuotiaille

Joillekin väestö- ja ikäryhmille ravintolisiä suositellaan.

– D-vitamiini on pitkään ollut ongelma, mutta kun sitä on alettu lisätä margariineihin ja nestemäisiin maitovalmisteisiin, alamme siinäkin olla melko hyvällä tasolla.

Edelleen D-vitamiinilisää suositellaan lapsille, nuorille ja yli 75-vuotiaille.

– D-vitamiinia muodostuu auringon avulla iholla, ja sitä saadaan ruoasta, mutta yli 75-vuotiaana elimistön D-vitamiinin hyväksikäyttö voi heiketä.

Näin saat tarpeeksi vitamiineja

  • Noudata ravitsemussuosituksia ja syö monipuolisesti.
  • Yleisohjeena voi pitää, että mitä värikkäämpää ruoka on, sitä terveellisempää se on.
  • Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että syöt päivittäin puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
  • Folaattia moni saa liian vähän. Kun puolen kilon kasvisannoksen lisäksi syöt päivittäin pari siivua ruisleipää, turvaat myös folaatin saannin.
  • Tarkista, kuulutko väestö- tai ikäryhmään, jolle suositellaan D-vitamiinilisää.
  • Vegaaniruokavaliota noudattavien tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi B12-vitamiinin ja kalsiumin saantiin.
  • Jos joka tapauksessa haluat käyttää jotakin ravintolisää, valitse yksi monivitamiinivalmiste, jossa ravintoaineita on kohtuullinen määrä.
Lähde: THL:n tutkimuspäällikkö Satu Männistö.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt