Oletko siinä kunnossa kuin muut ikäisesi? Tee yksinkertainen kävelytesti

6 minuutin kävelytesti on helppo ja hyvä keino arvioida kestävyyskuntoa.

18.5.2018 19:00

Onko mieleesi juolahtanut selvittää, missä kunnossa näin kesän kynnyksellä olet? Kestävyyskuntoa on vaivatonta testata esimerkiksi kävelemällä. UKK-instituutti suosittelee esimerkiksi 6 minuutin kävelytestiä.

Mitä 6 minuutin kävelytesti mittaa?

Kestävyyskuntoa eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä. UKK-instituutissa tehtyjen tutkimusten perusteella testi on varsin luotettava tapa arvioida työikäisen aikuisen maksimaalista hapenottokykyä. Maksimaalinen hapenottokyky kertoo hengitys- ja verenkiertoelimistön kyvystä kuljettaa happea äärimmäisessä rasituksessa.

Miksi juuri kävely kannattaa?

Kävelymatka on yksinkertaisin tapa arvioida hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntotasoa. Sen avulla nähdään, tukeeko kestävyyskunto riittävästi hyvää terveyttä ja toimintakykyä.

– Tehokas hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminta ja sen säännöllinen fyysinen harjoittaminen ovat oleellinen osa monien kansansairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta. Kävelyn positiiviset terveysvaikutukset on tutkittu perusteellisesti ja moni on niistä kuullutkin. Kävelyn monimuotoisuutta ei aina välttämättä tule huomanneeksi. Työmatkakävely, kuntokävely, kimppakävely, luonnossa liikkuminen, sauvakävely, ylämäkikävely, alamäkikävely, intervallikävely – mahdollisuuksia on monia, sanoo tutkimus- ja kehittämispäällikkö Jaana Suni UKK-instituutista.

Huono kestävyyskunto altistaa muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille ja diabetekselle.

Kesällä kelpaa kävellä.

Kenelle 6 minuutin kävelytesti soveltuu?

6 minuutin kävelytesti soveltuu henkilöille, joilla ei ole hengitys- ja verenkiertoelimistön tai tuki- ja liikuntaelimistön sairautta, joka estää tai haittaa reipasta kävelyä.

Testi sopii myös huonokuntoisille henkilöille. Säännöllisesti kestävyysliikuntaa yli viisi tuntia viikossa noin tunnin kerrallaan harrastaville testi ei välttämättä anna luotettavia tuloksia.

  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta tarkemmat ohjeet testiin.

Älä tee kävelytestiä testiä, jos:

  • olet kokenut rintakipua rasituksessa tai sydäninfarktin viimeisen kuukauden aikana

  • systolinen verenpaineesi on > 180 mmHg tai diastolinen verenpaine >100 mmHg

  • olet kuumeinen tai sinulla on flunssainen olo

Alla oleva grafiikka esittelee, miten eri-ikäiset miehet ja naiset pärjäsivät testissä. Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Kävelytesti on osa UKK-instituutin laajempaa suomalaisten kuntokartoitusta. Lisätietoja kestävyyskunnon testaamisesta UKK-instituutin sivuilta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?