Satojentuhansien elimistössä kytee huomaamaton matala-asteinen tulehdus: ”Voi johtaa isoihin kansantauteihin” - Terveys - Ilta-Sanomat

Satojentuhansien elimistössä kytee huomaamaton matala-asteinen tulehdus: ”Voi johtaa isoihin kansantauteihin”

Matala-asteinen tulehdus saa alkunsa monen tekijän summana. Selvästi se on yhteydessä ainakin lihomiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon sekä liikkumattomuuteen ja liian vähäiseen uneen.

Julkaistu: 12.5.2018 8:18

Tulehduksen aiheuttamat muutokset ovat alkuun hyvin pieniä mutta voivat johtaa diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Jos ylipainoa on päässyt kertymään, on hyvin todennäköistä, että elimistössäsi kytee matala-asteinen tulehdus.

– Karkeasti voi sanoa, että nämä kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä, kertoo kliinisen ravitsemustieteen vs. professori Kirsi Virtanen Itä-Suomen yliopistosta.

– Meillä ei ole suoraan tutkittu matala-asteisen tulehduksen esiintyvyyttä, mutta monissa tutkimusaineistoissa on todistettu, että lihavuuden kehittyessä kehittyy myös matala-asteinen tulehdus.

Elimistössä on sekä tulehdusta lisääviä että sitä estäviä välittäjäaineita. Inflammaatio eli matala-asteinen tulehdus tarkoittaa tilaa, jossa tulehdusta lisääviä välittäjäaineita erittyy tavallista enemmän etenkin rasvakudoksesta.

Kun rasvakudoksen määrä lisääntyy, kasvaa myös tulehdusta lisäävien välittäjäaineiden määrä. Lopputuloksena on jatkuvasti käynnissä oleva, lievä tulehdustila.

 Kärjistäen kyse on elimistön yrityksestä vastustaa epäterveellistä elämäntapaa. Elimistö yrittää vastustaa lihomista ja puolustaa kudoksia.

Miksi elimistö sitten alkaa toimia näin?

Se tiedetään, että matala-asteinen tulehdus saa alkunsa monen tekijän summana. Selvästi se on yhteydessä ainakin lihomiseen ja epäterveelliseen ruokavalioon sekä liikkumattomuuteen ja liian vähäiseen uneen.

– Kärjistäen kyse on elimistön yrityksestä vastustaa epäterveellistä elämäntapaa. Elimistö yrittää vastustaa lihomista ja puolustaa kudoksia ja kehittää siksi matala-asteisen tulehdustilan, Virtanen tiivistää.

Matala-asteista tulehdusta ei tunne

Normaalitilanteessa ihon alla oleva valkoinen rasvakudos varastoi ylimääräistä energiaa.

– Se on terve paikka, jonne energian kuuluu mennä. Rasvasolut voivat laajentua ja varastoida energiaa.

Jossain vaiheessa varastot alkavat kuitenkin täyttyä. Koska matala-asteinen tulehdus heikentää rasvakudoksen toimintaa, ylimääräinen energia ei pääsekään enää oikeaan paikkaan. Rasvaa alkaa kertyä vatsaontelon sisään, jossa se alkaa haitata maksan ja muiden elinten toimintaa.

Monet aineenvaihdunnan häiriötilat eivät aiheuta mitään oireita. Sama pätee myös matala-asteiseen tulehdukseen: sitä ei tunne.

– Suoranaisia oireita ei tule, vaikka matala-asteinen tulehdus heikentää rasvakudoksen toimintaa aivan oleellisesti, Virtanen sanoo.

Hän huomauttaa, ettei ihon alla oleva rasvakudos ole pelkkä varasto, vaan sen pitäisi pystyä viestimään ja toimimaan muiden kudosten kanssa. Matala-asteinen tulehdus häiriinnyttää tämän toiminnan, mikä voi olla ensimmäinen askel kohti kansantauteja.

– Aivan viime vuosina olemme oppineet ymmärtämään, että rasvakudoksella voi olla aika merkittäväkin rooli siinä, miten huono jatkumo sairauksiin käynnistyy.

Matala-asteisen tulehduksen suurin riski onkin se, että kun tulehdus pääsee huomaamatta kytemään elimistössä vuosikausia, lopputuloksena voi olla sairastuminen esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen tai sydän- ja verisuonitauteihin.

– Vaikka tulehduksen aiheuttamat varhaiset muutokset ovat hyvin pieniä, ne tietyllä tavalla käynnistävät kehityksen, joka voi lopulta johtaa isoihin kansantauteihin.

Sairastumisriski pienenee, kun saat hillittyä tulehdusta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan lihavuus yleistyy Suomessa. Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta naisesta ja kolme neljästä miehestä on painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia, ja jos kehitys ei muutu, kymmenen vuoden kuluttua jo joka kolmannen ennustetaan olevan lihava.

Kun ylipainoisia on satojatuhansia, se tarkoittaa karkeasti, että sadoillatuhansilla on myös matala-asteinen tulehdus. Hyvin mahdollista se on, jos olet vyötärölihavuuden rajoilla (miehet 100 cm ja naiset 90 cm) tai niiden ylitse.

 Käytätkö sokeroituja juomia ja ostatko kaupasta runsasenergisiä tuotteita – kaikki nämä valinnat vaikuttavat.

Virtanen sanoo, ettei matala-asteista tulehdusta yleensä testata erikseen laboratoriokokeilla, koska ylipainon laihduttamista suositellaan joka tapauksessa.

Hyvä uutinen on, että yhtä lailla kuin matala-asteista tulehdusta voi kiihdyttää epäterveellisillä elintavoilla, sitä on mahdollista myös hillitä tapojaan korjaamalla.

– Se kannattaa, sillä hyötynä on, että riski sairastua moneen kansantautiin pienenee.

”Hyvin menee silloin, kun ravinto, liikunta ja uni ovat hyvässä tasapainossa”

Tulehdusta sammuttavat elintavat ovat samoja terveellisiä tottumuksia, joita muutenkin suositellaan.

– Ihan normaalit hyvän elämän perussäännöt tehoavat tähänkin. Eli hyvin menee silloin, kun ravinto, liikunta ja uni ovat hyvässä tasapainossa.

Keskeinen merkitys on ravinnolla.

– Se on arkielämän tekijä, johon voi vaikuttaa jatkuvasti. Minkälaisia ruokavalintoja teet kaupassa, käytätkö sokeroituja juomia ja ostatko kaupasta runsasenergisiä tuotteita – kaikki nämä valinnat vaikuttavat.

 Liian vähäisellä unella on todettu nopeita ja suoria vaikutuksia aineenvaihduntaan.

Virtanen neuvoo pyrkimään ravitsemussuositusten mukaiseen terveelliseen ruokavalioon.

– Käytä paljon kasviksia ja marjoja. Ne ovat vähäkalorisia vaihtoehtoja, joista saat myös vitamiineja ja kuitua. Jätä vähemmälle sokeroidut ruoat, hyvin vähäkuituiset vaaleat viljatuotteet sekä voi ja muut kovat rasvat.

Kaikenlainen liikunta on myös aina eduksi.

– Nyt muodissa olevalla kovatehoisella HIIT-harjoittelulla on todettu olevan hyödyllisiä vaikutuksia, mutta myös pitkäkestoinen liikunta on hyväksi.

Hyvän unen kokonaisvaltaisesta merkityksestä saadaan jatkuvasti uutta tutkimustietoa.

– Liian vähäisellä unella on todettu nopeita ja suoria vaikutuksia aineenvaihduntaan. Jos tällaisessa tilanteessa vielä syöt epäterveellisesti, kuormitat elimistön aineenvaihduntaa entisestään.

– Univajetta kannattaakin välttää, sillä jokainen tietää, ettei väsyneenä jaksa keskittyä terveelliseen ruokavalioon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?