Uusi tutkimus: Joka toisella suomalaisella on korkea verenpaine – kuva paljastaa, mistä suolaa kertyy eniten

Julkaistu:

Verenpaine
Suolan saannin ja verenpaineen välillä on suora yhteys, ja suolan suhteen suomalaiset ovat hyvin kaukana ravintosuosituksista.
Joka toisella suomalaisella on korkea verenpaine, osoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuore FinTerveys 2017 -tutkimus.

Tutkimuksen mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 58 prosentilla ja naisista 48 prosentilla on korkea verenpaine, tai he käyttävät verenpainetta alentavia lääkkeitä.

– Vaikka verenpainetasojen kehitys on 40:n viime vuoden ajan ollut myönteistä, siitä huolimatta suomalaisten verenpainetasot ovat korkeammat kuin Länsi-Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa, sanoo THL:n asiantuntijalääkäri Teemu Niiranen.

Verenpaine on korkea, kun yläarvo on 140 tai ala-arvo 90, tai lukemat ovat tätä suuremmat. Kohonnut verenpaine on keskeinen kansantautien riskitekijä, sillä se vahingoittaa valtimoita ja aiheuttaa sydän- ja aivoinfarkteja.

Jo keskiarvo on hyvin lähellä korkeaa verenpainetta

Suomessa jo aikuisten verenpaineen keskiarvo on hyvin lähellä kohonneen verenpaineen rajaa.

– Tämä keskiarvo sisältää myös niiden ihmisten verenpaineet, joita hoidetaan jo. Ilman verenpainetaudin hoitoa lukemat olisivat vielä korkeammat, Niiranen huomauttaa.

Hänen mielestään syitä verenpainelukemiin pitäisi tutkia tarkemmin.

– Kyseessä on monen tekijän summa. Yksi selvä syy on liiallinen suolan saanti.

– Myös lisääntyvä ylipaino ja geneettiset syyt voivat vaikuttaa. Silläkin saattaa olla merkitystä, että varsinkin työhön liittyvä hyötyliikunta on vähentynyt, Niiranen luettelee.

”Suolan saantimme on luvattoman suurta”

Suolan saannin ja verenpaineen välillä on suora yhteys, ja suolan suhteen suomalaiset ovat hyvin kaukana ravintosuosituksista.

– Suolan saantimme on luvattoman suurta. Jostain syystä emme ota tätä asiaa niin vakavasti kuin meidän pitäisi ottaa. Suolaamme itseämme aivan liikaa, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö, ravitsemustieteen dosentti Satu Männistö.

FinTerveys 2017 -tutkimuksen tuoreet luvut osoittavat, että naiset saavat suolaa keskimäärin noin 7 grammaa päivässä ja miehet lähes 10 grammaa. Suositus on enintään 5 grammaa päivässä.

– Miesten suolamäärä on kaksinkertainen suositukseen verrattuna.

Männistön mukaan miesten ja naisten välinen ero ei selity niinkään ravinnon laadulla vaan määrällä.

– Suolan saanti kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän energiaa saat. Miesten suurempaa suolamäärää selittää pääosin se, että he syövät enemmän.

”Jos nämä saa kuntoon, se on jo aika hyvä parannus”

FinTerveys 2017 -tutkimuksessa tarkasteltiin myös suolan lähteitä suomalaisessa ruokavaliossa. Kun vuorokauden suolan saanti jaettiin ruokaryhmien mukaan, suurimmat lohkot olivat vilja- ja liharuoat. Sekä miehillä että naisilla yli puolet suolasta tulee näihin ryhmiin kuuluvista ruoista.

– Kyse ei ole niinkään raaka-aineista vaan nimenomaan ruoista. Suola tulee resepteistä, Männistö huomauttaa.



Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Viljaruoissa suurin yksittäinen suolan lähde on leipä.

– Suosittelen tarkastelemaan leipien ja leivänpäällisten suolapitoisuuksia. Jos nämä saa kuntoon, se on jo aika hyvä parannus.

Yksinkertainen ohje suolan vähentäjälle on valita Sydänmerkki-tuotteita.

– Sydänmerkissä on otettu myös suola huomioon, joten se on helppo tapa tehdä hyviä valintoja.

Hankalinta vähäsuolaisessa syömisessä on se, että jopa 70–80 prosenttia suolasta tulee kodin ulkopuolella valmistetusta ruoasta.

Männistö kannustaakin kuluttajia vaatimaan vähäsuolaisia tuotteita.

– Elintarviketeollisuus, kauppa ja lounasravintolat ovat todella tärkeässä roolissa tässä asiassa. Jotain on jo tehtykin – mutta tuoreista luvuista näemme, etteivät tähänastiset toimet riitä.

Hoida verenpainetta näin

  • Vähennä suolan määrää. Jos päivittäinen suolamäärä laskee 5 grammaan, verenpaineen yläarvo laskee keskimäärin 6 ja ala-arvo 4 pykälää.
  • Kohtuullista alkoholinkäyttöäsi.
  • Lopeta tupakointi.
  • Laihduta, jos sinulla on ylipainoa. Jo 5–10 prosentin painonpudotuksella on vaikutusta.
  • Lisää liikuntaa, esimerkiksi reipasta kävelyä puoli tuntia 5 kertaa viikossa.
  • Suosi ruokavaliossasi kalaa ja tyydyttymättömiä rasvoja, vältä kovia rasvoja.
  • Lisää kasvisten, juuresten, vihannesten, hedelmien ja marjojen syöntiä puoleen kiloon päivässä.
  • Vältä lakritsia ja salmiakkia.