Ruskea rasva laihduttaa ja pitää terveenä – 4 vinkkiä, joilla sitä voi kerryttää - Terveys - Ilta-Sanomat

Ruskea rasva laihduttaa ja pitää terveenä – 4 vinkkiä, joilla sitä voi kerryttää

Ruskea rasvakudos polttaa energiaa, parantaa elimistön sokeritasapainoa ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää.

Julkaistu: 13.4.2018 15:42

Kylmässä aktivoituva ruskea rasva polttaa energian suoraan lämmöksi.

Työskenteletkö lumen pudottajana, talonmiehenä tai marketin maitokaapissa? Jos näin on, tutkimusten mukaan sinussa pitäisi olla muita enemmän painonhallinnalle hyödyllistä ruskeaa rasvaa.

Toisin kuin tavallinen valkoinen rasva, ruskea rasva ei varastoi energiaa vaan polttaa sitä.

– Ruskea rasva aktivoituu kylmässä, eli sitä pystyy treenaamaan melkein kuin lihaksia, kertoo asian tiimoilta väitöstutkimuksen tehnyt erikoislääkäri Milja Holstila.

– Mikäli saisimme ruskean rasvakudoksen aktivoitua maksimaalisesti, olisimme hoikempia ja terveempiä, eikä meidän tarvitsisi palella talvellakaan.

Jotta rasvakudoksen saisi liikkeelle, ihmiskehon pitäisi altistua kylmälle usein ja pitkiä aikoja kerrallaan. Optimaalinen lämpötila ruskean rasvan aktivoitumiselle on Holstilan mukaan noin 15 lämpöastetta.

– Aktivoinnille olisi parasta, että ei olisi superkylmää, vaan vähän epämiellyttävän vilpoista.

Ruskeaa rasvaa on eniten nuorilla ja hoikilla

Tutkimusten mukaan kylmillä alueilla asuneilla ihmispopulaatioilla, kuten eurooppalaisilla, vaikuttaa olevan muita enemmän ruskeaa rasvaa. Maalaisjärjellä ajateltuna suomalaisten pitäisi siis olla Euroopan hoikinta kansaa. Näin ei kuitenkaan ole.

– Ruskea rasva polttaa rasvaa lämmöksi. Ihmisellä tämän kudoksen merkitys on pienentynyt evoluutiossa. Todennäköisesti on ollut parempi tulla pakkasesta sisään tai laittaa runsaammin vaatetta kuin kuluttaa vaivalla ansaittuja kaloreita lämmöksi, Holstila selittää.

Ruskeaa rasvaa on nuorilla ihmisillä enemmän kuin yli 30-vuotiailla ja hoikilla runsaammin kuin lihavilla. Eniten ruskeaa rasvaa löytyy vastasyntyneiltä, jotka käyttävät kudosta pitääkseen pienet vartalonsa lämpiminä.

Suurin osa ruskeasta rasvasta sijaitsee solisluiden alla ja kaulassa suurten verisuonten ympärillä. Toisilta sitä ei kuitenkaan löydy ollenkaan, sillä ruskean rasvan tiedetään kulkevan käsi kädessä terveellisten elämäntapojen kanssa.

– Lihomisen ja heikkojen elintapojen mukana ruskea rasva häviää osalta ihmisistä. Sitä ei vielä tiedetä, onko ruskean rasvan katoaminen lihomisen syy vai seuraus, Holstila kertoo.

Pienentää diabetekseen sairastumisen riskiä

Rasvanpolton lisäksi ruskea rasvakudos parantaa elimistön sokeritasapainoa ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää. Näin ollen se linkittyy kahteen Suomen yleisimmistä kansantaudeista – lihavuuteen ja diabetekseen.

Tutkijan mukaan ruskea rasva sekä estää diabeteksen syntymistä että parantaa jo diabetekseen sairastuneiden sokeritasapainoa.

– Lihavuus ja diabetes ovat yleisiä sairauksia, jotka aiheuttavat paljon inhimillistä kärsimystä ja suuret kustannukset yhteiskunnalle. Jotta voisimme jatkossa kehittää uusia innovatiivisia hoitomenetelmiä, tulee meidän ensin ymmärtää myös ruskeaa rasvaa paremmin, Holstila summaa.

Näin kerrytät ruskeaa rasvaa

  • Laske kodin lämpötilaa. Matalamman nukkumislämpötilan on osoitettu lisäävän ruskeaa rasvaa.

  • Oleskele ulkona talvella. Suomalaisilla ulkoilmatyöntekijöillä on osoitettu olevan muita enemmän ruskeaa rasvaa.

  • Syö tulista ruokaa ja juo vihreää teetä. Chilin kapsaisiini ja vihreän teen kateksiini aktivoivat ruskeaa rasvaa.

  • Huolehdi terveistä elämäntavoista. Vielä ei ole todistettu, että kerran kuihtuneen ruskean rasvan voisi aktivoida uudelleen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?