Voiko trendikäs gluteeniton ruokavalio tosiasiassa olla epäterveellinen? - Terveys - Ilta-Sanomat

Voiko trendikäs gluteeniton ruokavalio tosiasiassa olla epäterveellinen?

Vähäinen kuidun saanti voi olla yksi gluteenittoman ruokavalion sudenkuopista.

Netti on pullollaan gluteenittomien herkkujen reseptejä.­

13.4.2018 11:49

Gluteeniton ruokavalio on noussut viime vuosina suosioon, ja kauppojen hyllyille on ilmestynyt yhä uusia gluteenittomia tuotteita. Gluteenittomuus on yhdistetty terveellisyyteen, mutta kuinka terveellinen se tosiasiassa on?

Esimerkiksi Guardian-lehti on kirjoittanut tutkimuksesta, jonka mukaan gluteeniton ruokavalio voi lisätä ylipainon riskiä.

– Mikäli gluteenittomuus olisi oiva apu painonhallintaan, niin tuskin meillä olisi ylipainoisia keliaakikkoja. Jotkin sanovat saavansa gluteenista vatsaoireita, mutta todennäköisempi vaihtoehto on viljojen fruktaanit, jotka sattuvat olemaan yleensä samoissa viljoissa kuin gluteeni, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Tähän viittaa myös tuore tutkimus, johon osallistuneet kertoivat saaneensa suolisto-oireita fruktaania sisältävien patukoiden syönnistä. Fruktaani kuuluu huonosti imeytyviin eli FODMAP-hiilihydraatteihin, joita kehotetaan välttämään esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymässä.

Se tiedetään, että keliakiaa sairastavien pitää välttää gluteenia. Keliakia on autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio. Gluteenia sisältävät viljat, kuten ruis, vehnä ja ohra vaurioittavat keliaakikon suoliston limakalvoja. Kaura sen sijaan on luonnostaan gluteeniton.

”Gluteeniherkkyyden” olemassaolosta sen sijaan kiistellään.Amerikasta lähteneessä trendissä ajatellaan, että moni on yliherkkä gluteenille, vaikkei sairastakaan keliakiaa.

Keho tykkää kuiduista

Partasen mukaan gluteenittomuuden isoin haaste on riittävä kuidun saanti.

– On myös havaittu, että tiettyjen terveyttä edistävien suolistobakteerien määrä vähenee merkittävästi suolistossa, kun henkilö aloittaa gluteenittoman dieetin. Eli saattaa olla, että erityisesti viljojen kuidut ovat tiettyjen bakteerien suosikkiruokaa.

Alustavia viitteitä on Partasen mukaan myös siitä, että diabetes- ja sydäntautiriskit saattavat jonkin verran kasvaa gluteenittomalla ruokavaliolla.

Gluteenittomien valmistuotteidenkin kanssa saa olla tarkkana. Esimerkiksi gluteenittomat leivät voivat olla hyvin energiatiheitä ja viipalepaino voi olla suuri. Siten energiaa saattaa tulla helposti enemmän kuin perinteistä leipää syömällä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?