10 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat syömästä leipää - Terveys - Ilta-Sanomat

10 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat syömästä leipää

Viljojen välttelystä voi olla hyötyä tai haittaa.

Julkaistu: 2.4.2018 16:38

Ravitsemusterapeutin mukaan viljoja ei kannata alkaa vältellä omin päin ilman hyvää syytä.

Gluteeniton ruokavalio on pysytellyt viime vuodet pinnalla. Mutta piileekö siinä terveyden kannalta sudenkuoppia?

Laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine muistuttaa, että gluteenin haitallisuudesta ei ole tutkimusnäyttöä kuin keliaakikoille. Keliakia on autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio. Gluteenia sisältävät viljat, kuten ruis, vehnä ja ohra vaurioittavat keliaakikon suoliston limakalvoja. Kaura sen sijaan on luonnostaan gluteeniton.

Entä voiko gluteenille olla herkistynyt?

– Gluteeniherkkyyden olemassaolosta kiistellään. Yleensä gluteeniin yhdistettävien oireiden taustalta löytyvät FODMAP-hiilihydraatit. Jotkut voivat olla herkistyneitä gluteenillekin, mutta se on huomattavasti harvinaisempaa, Laine sanoo.

Mitä perusterveelle leivänsyöjälle tai pastanpuputtajalle voi tapahtua, jos gluteenipitoiset viljat jäävät pois ruokavaliosta?

1. Vatsavaivat voivat helpottua

Kaikkien vatsa ei kestä viljoja, vaikka keliakiaa tai vilja-allergiaa ei olisikaan. Jos kärsit esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymästä, olosi voi helpottua, kun et enää käytä viljoja. Syynä saattavat olla gluteenin sijaan huonosti imeytyvät FODMAP-hiilarit, joita on rukiissa, vehnässä ja ohrassa. Ne voivat aiheuttaa toiminnallisissa vatsavaivoissa turvotusta ja kipuilua. Jos vatsa oireilee tuntuvasti, asia kannattaa aina tarkistaa lääkärissä.

2. Hyvät suolistobakteerit vähentyvät

Monien viljojen kuidut ovat hyvien suolistobakteereiden ravintoa. Hyvät bakteerit tukevat monella tapaa terveyttäsi, kuten vastustuskykyäsi.

3. Saat vähemmän magnesiumia, rautaa ja B-ryhmän vitamiineja

Viljoissa on paljon hyödyllisiä ravintoaineita. Kaikilla niillä on elimistössä jokin tehtävä. Esimerkiksi osa B-ryhmän vitamiineista osallistuu energiantuotantoprosessiin ja rauta hapen kuljetukseen. Riittämätön vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti johtaa ääritapauksissa puutostiloihin, vastustuskyvyn heikkenemiseen tai esimerkiksi anemiaan. Magnesiumia, rautaa ja B-vitamiineja saa myös muun muassa lihasta, palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä ja eri kasviksista.

4. Energia voi vähentyä ja treeni takkuilla

Viljojen pois jättäminen saattaa notkauttaa saamasi energian määrää. Ja jos aivot ja lihakset joutuvat tekemään töitä ilman hiilihydraatteja, ne eivät ole tehokkaimmillaan.

Mikäli olo on vetämätön ja liikut paljon, korvaa gluteeniviljat esimerkiksi kvinoalla, riisillä, tattarilla, perunalla ja bataatilla. Syö myös runsaasti hedelmiä ja kasviksia.

5. Kuidun saanti vähenee

Täysjyvävilja on tärkeä kuidun lähde. Jos kuidun saanti ruokavaliossa vähenee, voit saada vieraaksi kiusallisen ummetuksen. Kuitu ruokkii myös suoliston hyviä bakteereita ja tasaa verensokerin vaihteluita ruokailun jälkeen sekä edistää kolesteroli-, verensokeri- ja verenpainetasojen normaalina pysymistä. Vähäinen kuidunsaanti on yhdistetty myös suolistosyöpien riskiin.

6. Sokeri- ja rasva-aineenvaihduntasi voi heikentyä

Etenkin kauran ja ohran liukenematon kuitu eli beetaglukaani vaikuttaa suotuisasti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan, kuten veren kolesteroliin. Beetaglukaanin muodostama geeli sitoo kolesterolia itseensä. Silloin se ei imeydy suolistosta elimistöön vaan poistuu ulosteiden mukana.

7. Voit olla aiempaa useammin nälkäinen

Kuitupitoiset viljat pitävät olon kylläisenä pitkään.

8. Mahdollinen keliakiadiagnoosi voi hankaloitua

Keliakiaa testataan määrittämällä veren vasta-aineita, minkä jälkeen diagnoosi voidaan vahvistaa ohutsuolen limakalvolta otetusta koepalasta. Jos aloitat ennen asian selvittämistä gluteenittoman ruokavalion, suolen limakalvo voi parantua niin, ettei keliakialle tyypillisiä muutoksia voida enää havaita. Diagnoosi on tarpeellinen kun arvioidaan, miten tarkasti gluteenitonta ruokavaliota täytyy noudattaa.

9. Voit saada aiempaa enemmän sokeria ja rasvaa, mutta vähemmän suolaa

Jos ryhdyt käyttämään gluteenittomia elintarvikkeita, voit saada huomaamattasi ylimääräistä rasvaa ja sokeria. Se ei tee hyvää sydämelle ja verisuonille.

Suolan saantisi voi sen sijaan vähentyä. Monessa leivässä on paljon suolaa, ja vähäsuolainen vaihtoehto olisi järkevämpi valinta. Alhainen natriumin eli suolan saanti suojaa kohonneelta verenpaineelta, sydän- ja verisuonisairauksilta sekä mahasyövältä.

10. Painosi voi nousta….

Monissa gluteenittomissa tuotteissa kaloreita on enemmän kuin gluteenia sisältävissä versiossa. Rasvalla ja sokerilla korvataan usein makuvajetta. Laihduttamista tukevia viljan kuituja ne eivät kuitenkaan korvaa.

... tai laskea!

Viljojen pois jättäminen voi tiputtaa kalorien määrää, etenkin jos korvaat ne vähän energiaa sisältävillä kasviksilla.

– Viljoja ei kannata alkaa vältellä ennen kuin keliakian ja muiden suolistosairauksien mahdollisuus on poissuljettu, Laine muistuttaa.

Julkaisemme pääsiäisen aikana uudelleen kuluneen vuoden kiinnostavimpia juttuja. Artikkeli on julkaistu Ilta-Sanomien verkossa alun perin 20.11.2017.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?