Omega 6 onkin varsinainen terveyspommi – näin saat sitä ruoasta - Terveys - Ilta-Sanomat

Omega 6 onkin varsinainen terveyspommi – näin saat sitä ruoasta

Esimerkiksi pähkinöissä on hyviä rasvahappoja.

Julkaistu: 27.3.2018 7:13

Rasvahappo voi suojata ennenaikaiselta kuolemalta.

Julkisessa keskustelussa on hehkutettu omega 3 -rasvahapon terveysvaikutuksia. Toinen rasvahappo, omega 6, sen sijaan jakaa mielipiteitä.

Omega 6 -rasvahaposta on väitetty, että se lisää elimistössä erilaisia tulehduksia ja syövän riskiä. Uusimmat tutkimukset osoittavat aivan päinvastaista. Omega 6 on varsinainen terveyspommi. Suuri rasvahappojen määrä verenkierrossa voi suojata ennenaikaiselta kuolemalta, Itä-Suomen yliopiston tutkijat selvittivät tuoreessa tutkimuksessa.

Tutkimuksen mukaan ennenaikaisen kuoleman riski on sitä pienempi, mitä suurempi on veren happopitoisuus.

– Varsinkin sydäntautikuolemien riski, Itä-Suomen yliopiston ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen täsmentää.

Omega 6 vaikuttaa tutkimuksen mukaan edullisesti veren kolesteroliarvoihin. Rasvahappo suojaa myös kakkostyypin diabetekselta.

Sen sijaan syöpäkuolemiin rasvahapolla ei todettu olevan yhteyttä.

– Aika paljon näkee kirjoitettavan, että omega 6 -rasvoja pitää välttää, koska ne saattavat lisätä syöpäriskiä. Ei siitä ole minkäänlaista näyttöä meidän tutkimuksessamme eikä ole muissakaan väestötutkimuksissa.

Monityydyttymätöntä omega 6 -rasvahappoa on paljon kasvisöljyissä, kasvismargariineissa, pähkinöissä ja siemenissä.

Hälvennystä epäluuloihin

Tähän asti yleisessä keskustelussa on hehkutettu omega 3 -rasvahapon terveysvaikutuksia. Kyseistä rasvahappoa on paljon rasvaisessa kalassa. Sen on uskottu suojaavan erilaisilta tulehduksilta.

Tutkijat ovat tienneet, että myös omega 6:sta on paljon hyötyä terveydelle.

Sen sijaan yleisessä keskustelussa omega 6 on herättänyt epäluuloja.

– Omega 6 -rasvahappoa on pidetty haitallisena varsinkin sosiaalisessa mediassa, Virtanen viittaa keskusteluihin.

Rasvahaposta on väitetty, että se lisää elimistössä erilaisia tulehduksia.

Omega 6:n parjaavat varoittavat, että rasvahappo muodostaa elimistöstä toista rasvahappoa, josta syntyy tulehdusta lisääviä yhdisteitä.

– On nähty solumalleilla, että rasvahapot lisäävät tulehdustekijöitä, mutta elävässä elämässä asia ei mene niin suoraviivaisesti.

Synninpäästö

Itä-Suomen yliopiston tutkimus antaa synninpäästön omega 6 rasvahapolle.

Tutkimuksen mukaan rasvahapolla on selvä yhteys sydäntauteihin. Jos ruoassa on riittävästi omega 6 -rasvahappoa, pienenee riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa katsottiin erikseen ne miehet, jotka olivat tutkimuksen alussa terveitä. Toisessa ryhmässä olivat ne miehet, joilla jo tutkimuksen alussa oli sydäntauti, syöpä tai diabetes.

– Samanlaiset yhteydet oli molemmissa ryhmissä. Se vain vahvistaa tuloksia omegan terveyshyödyistä.

Itä-Suomen yliopiston tutkimukseen osallistui lähes 2 00 miestä. Miehiä seurattiin yli 20 vuoden ajan.

Rasvahapoilla paljon terveysvaikutuksia

Omega 6 -rasvahapon lähteitä ovat kasviöljyt, margariinit, pähkinät, siemenet. Kasviöljyistä hyvää rasvahappoa on yleisimmissä kasviöljyissä, kuten rypsiöljyssä, auringonkukkaöljyssä, soijaöljyssä.

Oliiviöljy on poikkeus. Öljyssä ei ole paljon omega 6 eikä myöskään omega 3 -rasvahappoa.

Miten paljon pitäisi syödä siemeniä ja pähkinöitä?

– Yleinen suositus on kourallinen päivässä, Virtanen neuvoo.

Kourallinen on Virtasen mielestä hyvä mitta.

– Mitä isompi on ihminen, sitä isompi on koura ja sitä enemmän voi syödä.

Kasviöljyä salaattiin ja leivälle kasvimargariinia

Virtanen neuvoo käyttämään kasviöljyjä salaateissa.

Leivälle on hänen mielestään hyvä laittaa kasvimargariinia. Sen sijaan voimariini-tyyppisissä levitteissä on paljon voita ja vastaavasti vähemmän rasvahappoa.

– Myös pähkinälevite on hyvä lähde.

Omega 3 -rasvahappoa on rasvaisessa kalassa. Ravitsemustieteilijät suosittelevat syömään viikossa pari kala-ateriaa.

– Mielellään rasvaisesta kalasta ainakin toinen ateria. Se kattaa hyvin omega 3:n tarpeen.

Omega 3 -rasvahappoa on paljon myös rypsiöljyssä tai pellavasiemenöljyssä.

– Jos niitä käyttää vaikka salaatinkastikkeessa ja muissa, tarve täyttyy aika hyvin.

Julkisuudessa puhutaan paljon omega 3:n ja 6:n suhteesta. Virtasen mielestä suhdeluku ei sinänsä ole kovin käyttökelpoinen, sillä molemmat ovat hyödyksi terveydelle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?