Kenties maailman suosituin lämmittelyliike – näin teet sen oikein - Terveys - Ilta-Sanomat

Kenties maailman suosituin lämmittelyliike – näin teet sen oikein

Valmentaja neuvoo, miten saat ylävartaloa viriteltyä treeniin oikeaoppisesti.

Jumppakeppi on suosittu apuväline.­

23.3.2018 15:00

Käsi pystyyn, kuinka moni on aloittanut jumpan tai salitreenin pyörittelemällä keppiä?

Esimerkiksi lapamuljautus eli kepin vienti edestä taakse molemmilla käsillä on sangen suosittu lämmittelyliike. Ja hyvä niin: lapamuljautus sekä huoltaa että lämmittää etenkin olkaniveliä ja lapaluita.

– Liike on oikeaoppisesti tehtynä loistava harjoitus ylläpitämään ja kehittämään hartiarenkaan toimintaa sekä parantamaan ylävartalon liikkuvuutta. Liike kehittää myös vartalon hallintaa sekä keskivartalon tukea, sanoo personal trainer, valmentaja Joosua Visuri.

Paino on sanalla oikeaoppinen, sillä liikkeiden tekeminen väärässä asennossa ei ole mitenkään harvinaista. Esimerkiksi monissa yläkroppaa harjoittavissa liikkeissä hartiat nostetaan aivan korviin asti, jolloin selän puolelta ei tule lainkaan tukea.

Näin teet lapamuljautuksen oikein

  1. Asetu ryhdikkääseen seisoma-asentoon siten, että lantio on neutraalissa asennossa. Toisin sanoen selässäsi on luonnollinen, pieni notko.

  2. Ota joko jumppakepistä tai ohuesta vastuskuminauhasta leveä myötäote ja lähde kohottamaan suorana olevia käsivarsia vartalon edestä ylöspäin. Pyri välttämään selän kaareutumista liikkeen aikana.

  3. Kun keppi tai vastuskuminauha tulee pään yläpuolelle, kohota kevyesti hartioita kohti korvia ja lähde viemään apuvälinettä selän taakse. Purista samaan aikaan lapaluita hieman yhteen ja avaa rintakehää.

  4. Vie keppi tai kumppari selän taakse, alaselän ja pakaroiden yläpuolelle.

  5. Palauta keppi tai kumppari hallitusti takaisin vartalon etupuolelle.

Tee 10–15 toistoa rauhalliseen tahtiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?