Terveys

Verensokeri saattaa olla petollisen korkealla vuosikausia: ”Ensimmäinen oire voi olla sydäninfarkti”

Julkaistu:

Verensokeri
Ylilääkäri neuvoo 9 keinoa, joilla saat verensokerin kuriin.
Kohonnut verensokeri ei välttämättä tunnu miltään, mutta siitä voi koitua monenlaista haittaa terveydelle. Tavallinen seuraus on tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen, mutta samalla kasvaa myös riski sydäninfarktin tai aivoverenkiertohäiriön saamiseen.

– Arviolta 100 000–150 000 suomalaisella verensokeri on koholla jopa diabetesarvoissa ilman, että asiaa on todettu, sanoo Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka.

Asiantuntijat puhuvat jo diabetesepidemiasta, jolla tarkoitetaan aikuistyypin eli tyypin 2 diabeteksen hurjaa yleistymistä.

Ilanne-Parikka sanoo, että yksilötasolla diabetesepidemia saattaa olla salakavala.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Verensokeri voi olla vuosikausia koholla ja toteamatta vähäisten oireiden vuoksi, ellei tehdä riskiryhmien seulontaa. Ensimmäinen oire voi olla sydäninfarkti tai aivoverenkierron häiriö.

Myös pieniin verisuoniin tulee muutoksia.

– Ne voivat johtaa lisäsairauksiin silmissä, munuaisissa ja hermoissa – jo ennen kuin korkea verensokeri todetaan.

”Mitä enemmän maksassa on rasvaa, sitä suurempi on insuliinin tarve”

Verensokerin kohoaminen yli normaalien arvojen kertoo siitä, ettei haimasta erity tarpeeksi insuliinia suhteessa insuliinin tarpeeseen.

– Insuliinin eritystä alentavat esimerkiksi sisäelinten rasvoittuminen ja niin kutsuttu matala-asteinen tulehdus. Insuliinin tarvetta puolestaan lisäävät ylipaino ja liika syöminen, Ilanne-Parikka kertoo.

Ylipainossa erityisen vaarallista ja tyypin 2 diabetekselle altistavaa onkin vyötärölihavuus, jossa ylimääräinen kertyy vatsaonteloon ja sisäelimiin, etenkin maksaan.

Hälytysmerkki vatsaontelon ja sisäelinten rasvoittumisesta on, jos miehellä vyötärönympärys ylittää 90–100 cm ja naisella 80–90 cm.

– Mitä enemmän maksassa on rasvaa, sitä suurempi on insuliinin tarve.

Insuliinin tarvetta lisäävät myös liikkumattomuus, stressi, huonosti nukkuminen ja erilaiset tulehdukset, sekä jotkin lääkkeet, kuten kortisonitabletit tai -pistokset.

– Tulehduksissa kannattaa kiinnittää tavallisten infektioiden lisäksi huomiota esimerkiksi hiljalleen kyteviin suun ja hampaiden tulehduksiin, Ilanne-Parikka huomauttaa.

Pohjolan ruokavalio on hyvä malli syömiseen

Kohonnut verensokeri ei kuitenkaan väistämättä tarkoita vakavan sairauden puhkeamista.

Muuttamalla elintapoja terveellisempään suuntaan verensokerin voi saada korjattua ja kakkostyypin diabeteksen kehittymisen estettyä.

Tehokkaita keinoja ovat normaalipainoon pyrkiminen, aktiivinen ja liikunnallinen elämäntapa sekä sydänterveyttä edistävä ruokavalio.

– Ruokavalion hyvä malli on niin kutsuttu Pohjolan ruokavalio, joka on meille sopiva sovellus Välimeren ruokavaliosta, Ilanne-Parikka neuvoo.

Yhdeksän keinoa, joilla saat verensokerin korjattua:

1. Laihduta ylipainoa

On yksilöllistä, miten suuri laihdutustarve on.

– Jos lähtöpaino on esimerkiksi yli 100 kg, verensokerit korjaava laihdutustarve voi olla 10–20 kg. Lievemmässä ylipainossa usein jo 5–10 prosentin painonlasku korjaa verensokeria merkittävästi, ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka sanoo.

Sisäelinrasvan vähetessä ja rasvamaksan korjaantuessa insuliinin tarve vähenee, ja oma insuliinieritys riittää paremmin.

2. Liiku monipuolisesti

Harrasta sellaista liikuntaa, josta saat mielihyvää – sitä jaksat tehdä pidemmänkin päälle. Kestävyysliikuntaa tulisi olla viikossa ainakin 2,5 tuntia, ja lihaskuntoliikuntaa 2–3 päivänä viikossa.

– Erityisesti kestävyysliikunta parantaa insuliiniherkkyyttä, eli insuliinin vaikutusta kudoksissa, ja edistää lihasten sokerin käyttöä. Lihaskuntoliikunta puolestaan lisää lihasmassaa ja lihasten aineenvaihduntaa.

3. Vältä lisättyä sokeria

Yleinen sokerisuositus on alle 10 prosenttia päivän kokonaisenergiasta, mikä käytännössä tarkoittaa alle 50:tä grammaa vuorokaudessa.

– Normaalioloissa lisätty sokeri on turhaa – se on puhdasta energiaa ilman suojaravintoaineita.

Sokeri ja muut nopeasti sokeroituvat hiilihydraatit, kuten vaalea leipä, lisäävät välittömästi insuliinin tarvetta. Jos insuliinia ei erity riittävästi, verensokeri nousee nopeasti.

4. Rajoita liikaa rasvaa

Liika rasva ruokavaliossa lihottaa ja rasvoittaa maksaa.

– Veren kohonneet rasva-arvot myös heikentävät haiman insuliinieritystä ja lihasten sokerinkäyttöä.

5. Syö tarpeeksi kuitua

Verensokerille hyödyllistä kuitua saa täysjyvätuotteista, kasviksista ja hedelmistä.

– Kuitu hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja verensokerin nousua aterian yhteydessä. Lautasmalli on hyvä pohja: täytä puolet lautasesta kasviksilla.

6. Älä tupakoi

Tupakointi supistaa verisuonia ja voi vaikuttaa insuliiniherkkyyttä alentavasti.

7. Vähennä alkoholinkäyttöä

Alkoholissa on paljon energiaa, ja se lihottaa monia huomaamatta. Runsas alkoholinkäyttö rasvoittaa maksan.

8. Nuku tarpeeksi

Huono uni saa elimistössä aikaan stressitilan, jolloin stressihormonit kortisoli ja adrenaliini ovat koholla.

– Stressihormonit ovat insuliinin vastavaikuttajia, eli ne lisäävät insuliinin tarvetta.

9. Hoida uniapnea

– Uniapnean yölliset hengityskatkokset aiheuttavat elimistöön st ressitilan ja hapenpuutetta, jotka voivat nostaa verensokeria ja verenpainetta.

Lähde: Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka.

Faktoja verensokerista

  • Normaali verensokeri on aamulla ja ennen aterioita 4–6 mmol/l ja syömisen jälkeen alle 7,8 mmol/l.
  • Diabetesarvoista on kyse, kun verensokeri on aamulla 7 mmol/l tai enemmän ja syömisen jälkeen yli 11 mmol/l.
  • Näiden arvojen väliin jäävät arvot ovat merkki sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä, jota nimitetään myös esidiabeteksesi.
  • Elintapoja korjaamalla on mahdollista estää tai siirtää esidiabeteksen kehittymistä kakkostyypin diabetekseksi.
  • Tyypin 1 diabetes on insuliinipuutosdiabetes, jota ei voi ehkäistä elintavoilla. Ykköstyypin diabeteksen hoidossa insuliini on välttämätöntä.
  • Diabetesliiton sivuilla voit tehdä testin, jolla voit arvioida riskiäsi sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt