Näin me onnistuimme! Kymmeniä kiloja karistaneiden suomalaisten 6 parasta vinkkiä - Terveys - Ilta-Sanomat

Näin me onnistuimme! Kymmeniä kiloja karistaneiden suomalaisten 6 parasta vinkkiä

Muutoksessa onnistuneet tietävät, mistä puhuvat.

Tavalliset suomalaiset kertoivat IS:lle elämäntapojensa muutoksesta.

18.3.2018 17:26

Eeva-Liisa ja Pekka Kylmänen: yhteisellä tsempillä yhteensä yli 40 kiloa

Oululaiset Eeva-Liisa ja Pekka Kylmänen aloittivat hyvinvointiremonttinsa reilut kaksi vuotta sitten keittiöstä. He eivät enää jättäneet aamupalaa välistä ja täyttivät ruokalautasensa lautasmallin mukaan, suurimmaksi osaksi kasviksilla.

Pekka laihtui 40 kiloa ja Eeva-Liisan kropasta katosi 50 senttiä, Kylmäset kertoivat viime lokakuussa. He ovat pysyneet kutakuinkin samoissa mitoissa.

– Syynä on se, että ruokailu on jäänyt pysyvästi paremmalle mallille ja liikuntaa harrastetaan, Eeva-Liisa kertoo nyt.

Kylmäset liikkuvat joka päivä. He käyvät kuntosalilla 2–3 kertaa viikossa, lenkkeilevät ja hiihtävät.

– Suurin kynnys on saada reppu kasaan ja ovi auki. Se auttaa, että salille on älyttömän kiva mennä, porukka tervehtii toisiaan ja olo on treenin jälkeen niin hyvä, vaikka on kuinka poikki, Pekka kertoi.

Onnistuneeseen muutokseen kuuluu myös se, että satunnainen herkuttelu on sallittua. Mikään ei ole ollut kiellettyä, ei edes pizza.

– Meille tämä ei ole mikään kuuri tai projekti. Vielä on tehtävää, mutta etenemme pienin askelin niin, että uuden asian tai muutoksen ehtii omaksua osaksi arkielämää, Eeva-Liisa sanoo.

Jokaiseen päivään kuuluu joku pieni parannus edellispäivään verrattuna.

– Karkin sijaan tomaatti tai jokin muu hyvän makuinen juttu, kerran päivässä portaat ylös asti kävellen, lisää arkiaskeleita, jääkaappiin vain listan mukaiset ostokset, Eeva-Liisa luettelee esimerkkejä.

Jenny-Belitz Henriksson: vuosien jojoilun jälkeen 18 kiloa kevyemmäksi

Bloggaaja, kustannustoimittaja Jenny Belitz-Henrikssonilta uusien tapojen omaksuminen vei kokonaisen vuoden. Helmikuussa hän kertoi laihtuneensa vuoden aikana 18 kiloa – vuosikausien jojoilun jälkeen. Silti Jenny ei kieltänyt itseltään mitään, ei laskenut kaloreita eikä punninnut ruokiaan.

– Laihduttamisen pitää olla pitkäjänteinen prosessi, jonka aikana uudet tavat muuttuvat rutiiniksi. Sen jälkeen vanhaan ei enää edes halua palata.

Jos tapanasi on ollut syödä isoja annoksia, pienennä niitä, kuuluu yksi Jennyn ohjeista.

– Usein kyse ei ole siitä, että ruokaa pitäisi ottaa lisää. Sen sijaan kyse on halusta syödä – koska ruoka on hyvää – tai jostain muusta tunteesta tai tottumuksesta.

Osta vaikka pienempi lautanen ja pidä kiinni säännöllisistä aterioista, jotta nälkä ei ehdi paisua mahdottomaksi.

Jennystä kuoriutui intohimoinen juoksija.

– Kilot ovat pysyneet poissa ja olen yhä pienessä laskusuunnassa. Jopa nyt, kun en ole kolmeen viikkoon voinut urheilla, ei ole tullut grammaakaan lisää. Se kertoo mielestäni siitä, että olen oppinut syömään oikein, Jenny kertoo.

Monella elämänmuutos ja painonpudotus tyssäävät juuri siihen, että tuloksia odotetaan välittömästi. Jennyn tiukin paikka oli heti alussa.

– Tuntui, ettei ensimmäiseen pariin kuukauteen tapahtunut oikein mitään näkyvää. Kun kroppa alkoi ottaa vastaan uutta arkea ja paino alkoi pudota ja keho kiinteytyä, minulla ei ollut enää vaikeuksia.

Juuso Myllyrinne: paino putosi omalla kikalla 15 kiloa

Takavuosien suosikkijuontaja Juuso Myllyrinne sai painonsa kuriin, kun jojoilu vaihtui ruokapäiväkirjaan.

– Ryhdyin seuraamaan, mitä syön, jotta saisin siitä kokonaiskuvan. Kirjasin excel-taulukkoon aamupalat, lounaat ja illalliset ja annoin niille arvosanat asteikolla hyvä tai huono. Jos yhdestä päivästä tuli huono, tsemppasin seuraavana, Myllyrinne kertoi Ilta-Sanomille.

Hyvän Myllyrinne määritteli ruokavalioksi, jota hän halusi noudattaa: ei leipää eikä tyhjiä hiilareita, paljon kasviksia ja laadukasta lihaa.

– Painoni tippuu hiljalleen edelleen. Ainoa muutos, jonka olen tehnyt, on se, että yritän syödä vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia. Pyrin syömään punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa, Myllyrinne kertoo nyt.

Juuso Myllyrinne ennen.

Painon putoaminen näkyy Myllyrinteen poskissa.

Myllyrinne on muokannut ruokapäiväkirjastaan kaikille saatavissa olevan sovelluksen, jonka avulla syömisiä voi seurata.

Muusikko Arto Mäläskä: sitkeällä asenteella miinus 60 kiloa

Vuoden 2014 kesäkuussa muusikko Arto Mäläskän mielen täytti ajatus: tämän täytyy muuttua. Painoa oli liki 133 kiloa eikä kuntoilu kuulunut hänen elämäänsä. Mäläskä päätti korjata elintapansa ja jaksoi olla siinä sinnikäs.

Yhdestä asiasta luopuminen vaati erityistä mielen lujuutta.

– Leivän syöminen piti jättää melkein kokonaan pois. Se oli aluksi kova pala, sillä pidän valtavasti ruisleivästä. Onneksi muutama pala viikossa sallittiin, hän kertoi reilu vuosi sitten.

Painoa putosi huimat 60 kiloa, ja 1980-luvulla ostetut farkut mahtuivat taas jalkaan.

Kuntosalista innostunut Arto Mäläskä on muuttunut mies.

Viime aikoina sitkeyttä on vaatinut se, että Mäläskä joutui loukkaantumisen vuoksi luopumaan joksikin aikaa liikunnasta.

– Viime marraskuun alussa kylkeni revähti salilla ja pidin kaksi kuukautta taukoa. Painoa tuli takaisin kymmenisen kiloa. Onneksi sain itseni levolla kuntoon ja olen taas käynyt salilla ja lenkillä, Mäläskä kertoo.

Painonnousu ei tunnu Mäläskää harmittavan, sillä hän painoi alimmillaan noin 72 kiloa. Se ei enää tuntunut hyvältä. Nyt Mäläskä on kutakuinkin normaaleissa painolukemissa.

Onnistujien 6 parasta vinkkiä

1. Syö säännöllisesti ja riittävästi.

2. Pidä silti annoskoot kohtuullisina.

3. Muuta uudet tavat rauhassa kestäviksi rutiineiksi.

4. Seuraa syömisiäsi, pidä vaikka päiväkirjaa.

5. Liiku! Kävele töihin, käy uimassa, löydä lajisi. Liikunta tukee syömistottumuksia ja tekee hyvää terveydelle.

6. Ole kärsivällinen – älä anna periksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?