Terveys

Vihdoin eroon niskavaivoista! 6 toimivaa vinkkiä

Julkaistu:

Niska-hartiavaivat
Runsaan istumisen haittoja voi vähentää pitämällä taukoja, parantamalla työergonomiaa ja tekemällä välillä töitä seisten.
Istutko paljon paikallasi? Onko sinulla usein niska- ja hartiakipuja tai selkävaivoja? Liika istuminen ei tee hyvää, se tiedetään. Täältä löydät yksinkertaisen testin, jolla voit selvittää, missä kunnossa hartiaseutusi on.

Tässä Selkäliiton helpot kuusi vinkkiä kremppojen vähentämiseen:

1. Tauota työtäsi vähintään puolen tunnin välein

Työn tauottaminen virkistää kroppaa ja mieltä sekä parantaa keskittymiskykyä. Nouse ylös tuolista, jaloittele ja hae vaikka lasi vettä tai tulosteet tulostimelta.

  • Tauolla voit myös vetreyttää yläkroppaasi kuminauhalla, kuten yllä olevalla videolla.

2. Taukojumppaa!

Tee pumppaavia, verenkiertoa elvyttävä liikkeitä, avaa rintakehää ja oikaise ryhtiä sekä venytä lonkankoukistajat ja rintalihakset.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

  • Poimi yllä olevalta videolta 3 hyvää täsmäliikettä. Niitä voit tehdä vaikka joka päivä.
Myös lapapunnerrus on erinomainen liike.

3. Vaihtele asentoja työpäivän aikana

Hyödynnä esimerkiksi työtuolin säätöjä, vaihda tuolia tai tee välillä töitä seisten.

  • Katso yllä olevalta videolta, miten seisominen virkisti toimittajan työpäivää.

4. Pitäkää porukalla kävelykokous

Liike aktivoi myös aivoja ja parantaa vireystilaa, mikä voi edistää päätöksentekoa.

5. Nauti pystykahvit

Vaihda kuulumisia kahvitauoilla työkavereiden kanssa seisten tai jaloitellen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

6. Opettele tunnistamaan kehosi viestit ja jaksota työtäsi

Keho kertoo paljon, kunhan sitä vain kuuntelee. Jaksota työtäsi ja suunnittele työpäiväsi mahdollisimman vaihtelevaksi.

Tauolla ei kuitenkaan kannata roikkua somessa – tai uhkana voi olla ikävä ”someniska”.
  • Videolla kerrotaan miten sen voi välttää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt