Piinaako polvi, mutta haluat piukat pakarat? 4 tehokasta pakaraliikettä polvikipuiselle – kyykkäys on niiden joukossa - Terveys - Ilta-Sanomat

Piinaako polvi, mutta haluat piukat pakarat? 4 tehokasta pakaraliikettä polvikipuiselle – kyykkäys on niiden joukossa

Polvikipuinenkin voi tehdä kyykkymäisiä liikkeitä.

25.2.2018 12:27

Onko polvesi taas kiusallisen kipeä? Et ehkä hallitse omaa kehoasi riittävästi tai harjoittelusi on liian yksipuolista. Kroppasi voi silloin olla epätasapainossa, mikä rasittaa niveliä.

– Polviongelmaisen kannattaa treenata lantionseutu ja nilkat mahdollisimman toimiviksi. Silloin rasitus polvessa ei tule niin suureksi, sanoo valmentaja Topi Lösönen Fibacosta.

Monet uskovat, että polviongelmaisena ei voi harjoitella kyykkymäisiä jalkaliikkeitä.

– Tämä pitää sinänsä paikkansa, jos polvet karkaavat liian eteen ja samalla sisään tai ulos.

Lösösen mukaan tämä on kuitenkin pääosin estettävissä. Apuvälineeksi voi ottaa esimerkiksi kuminauhan ja kaiteen.

  • Katso yllä olevalta videolta toimittajan testaama, polville lempeä pakaratreeni

Tee liikkeet maltillisella liikelaajuudella ja sellaisessa kulmassa, että polvet eivät ärsyynny. Tärkeintä on, että löydät tuntuman pakaran eri osiin.

Nilkan liikkuvuutta voi esimerkiksi kokeilla lisätä erilaisilla liikkuvuusharjoitteilla, pyörittelemällä palloa jalkapohjan alla sekä venyttelemällä nilkkoja ja pohkeita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?