Pinkeä olo vatsassa? Vaihda muutama ruoka-aine: turpoaminen ja kipu lievittyvät jopa kolmella neljästä - Terveys - Ilta-Sanomat

Pinkeä olo vatsassa? Vaihda muutama ruoka-aine: turpoaminen ja kipu lievittyvät jopa kolmella neljästä

FODMAP-hiilihydraattien karsiminen lievittää tukalia vatsaoireita jopa kolmella neljästä.

Perusterve voi kokeilla FODMAP-hiilihydraattien rajoitusta omatoimisesti. Rajoitus auttaa löytämään ne ruoka-aineet, jotka juuri sinun vatsallesi eivät sovi.­

23.1.2018 13:11

Valtaosa herkkävatsaisista suomalaisista voisi saada apua ruokavalion FODMAP-rajoituksesta, eli fermentoituvien hiilihydraattien karsimisesta.

– Tutkimusten mukaan rajoituksesta hyötyy jopa 75 prosenttia potilaista, joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä, sanoo HUS:n Vatsakeskuksen gastroenterologi Markku Hillilä.

Niin kutsuttu herkkävatsaisuus eli turvotus, tukala olo, kipu, kaasunmuodostus ja ripuli tai ummetus, on suomalaisilla tavallinen vaiva. Hillilän mukaan suurin osa näistä oireista kärsivistä täyttää ärtyvän suolen oireyhtymän kriteerit.

– Etenkin vatsanturvotus on hyvin yleinen oire väestössä. Tyypillisessä tapauksessa vatsa on herätessä litteä, mutta lounaan jälkeen paine rupeaa kasvamaan, päivällisen jälkeen se vielä lisääntyy – ja illalla onkin jo todella pinkeä olo.

FODMAP-rajoitus kohentaa myös elämänlaatua

FODMAP-lyhenne tarkoittaa ravinnon fermentoituvia hiilihydraatteja, joita saamme esimerkiksi palkokasveista, sipuleista, kaaleista sekä viljatuotteista.

FODMAP-hiilihydraatit imeytyvät ohutsuolessa huonosti ja päätyvät siksi paksusuoleen, jossa bakteerit alkavat fermentoida eli käyttää niitä. Tavallisesti fermentaatio on hyväksi terveydelle, mutta ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivällä prosessi aiheuttaa tukalia vatsaoireita.

Ärtyvän suolen oireyhtymään ei ole olemassa täsmälääkettä, ja oireesta pääsee harvoin kokonaan eroon. Ongelmia aiheuttavia ruoka-aineita karsimalla monen vaivat kuitenkin helpottuvat merkittävästi.

– Täytyy löytää ne keinot, joilla tulee toimeen herkän vatsansa kanssa. FODMAP-rajoitus on hyvä apuväline tähän. Tutkimusten mukaan se auttaa turvotukseen, kipuun ja muihin oireisiin sekä kohentaa myös elämänlaatua, Hillilä kertoo.

”Jollekin voi riittää se, että jättää ksylitoli-purkan pois”

Jos vatsa vaivaa jotenkin eri tavalla kuin ennen, on syytä mennä lääkäriin.

– Hälytysoireita ovat laihtuminen, kuumeilu tai se, että ulostaessa tulee verta. Sekin tulee ottaa huomioon, jos suvussa on keliakiaa tai tulehduksellisia suolistosairauksia.

Mikäli taas olet istumatyöntekijä, jonka vatsa turpoaa lounaan jälkeen, kyse on todennäköisemmin ärtyvän suolen oireyhtymästä.

– Perusterve ihminen voi tällaiseen vaivaan kokeilla omin päin tiukkaakin FODMAP-rajoitusta parin viikon ajan. Kannattaa aloittaa hyvin laajalla rajoituksella, jolloin teho tulee esiin – jos on tullakseen.

Kun FODMAP-hiilihydraatit on karsittu ruokavaliosta, vaikutukset näkyvät nopeasti. Yleensä eron entiseen oloon huomaa jo viikon kuluessa.

– Idea on, että kun FODMAP-rajoituksella saadaan ensin oireet lievittymään, sen jälkeen ruvetaan pikkuhiljaa ottamaan yksi kerrallaan fermentoituvia hiilihydraatteja takaisin lautaselle ja katsotaan, mitä niistä vatsa sietää ja mitä ei.

– Lopulta jollekin voi riittää se, että jättää vain ksylitoli-purkan pois, ja toiselle se, ettei syö lounaalla leipää.

20–30 prosenttia ei saa oireisiinsa apua FODMAP-ruokavaliosta.

– Silloin se lopetetaan, koska on turha jatkaa rajoitusta, josta ei ole mitään hyötyä.

Pidä huolta kuidunsaannista

Jos ruokavaliokokeilun jälkeen tuntuu siltä, että oireita aiheuttaa moni eri ruoka-aine, Hillilä kehottaa käymään ravitsemusterapeutin vastaanotolla.

Hän muistuttaa, että tutkimuksissa on osoitettu FODMAP-rajoituksen lyhytaikaisteho, mutta sen mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä ole tietoa.

FODMAP-rajoituksen mahdollinen ongelma on, että suolessa hyvien bakteerien kasvua edistävien prebioottien määrä vähenee. Toinen ongelma voi olla ruoan kuitupitoisuuden väheneminen.

– Tällaisessa tilanteessa ravitsemusterapeutti ohjeistaa, mitä kaikkea voi syödä ja mitä pitäisi syödä. Omin päin tehdyt rajoitukset voivat pidemmällä aikavälillä johtaa ravitsemuksellisesti heikkoon ruokavalioon.

Näin kokeilet FODMAP-rajoitusta oikein

  • FODMAP-ruokavaliossa tyypillisesti vältettäviä ruoka-aineita ovat:

Palkokasvit (linssit, pavut, herneet)

Sipulit

Kaalit

Makeiset ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia

Laktoosi (siirry laktoosittomiin maitotuotteisiin)

Vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetut viljatuotteet (leivät, hiutaleet, murot, puurot, leivonnaiset)

Omena, päärynä, kirsikka, luumu ja vesimeloni

Parsa, artisokka

Sienet

  • Aloita ruokavalion kokeilu rajoittamalla laajasti ruoka-aineita. Näin FODMAP-rajoituksen teho tulee esiin, jos on tullakseen.

  • Älä pelkästään karsi vaan korvaa. Esimerkiksi näin: vehnän ja rukiin sijaan kauraa, omenan ja päärynän tilalle sitrushedelmiä ja kaaliraasteen tilalle vihersalaattia.

  • Kun oireet lievittyvät, palauta ruoka-aineita lautaselle. Tee se yksi kerrallaan, jotta huomaat, mikä vatsavaivoja aiheuttaa.

  • Perusterve voi kokeilla FODMAP-rajoitusta omatoimisesti, mutta laajan rajoituksen ei ole tarkoitus pitkittyä. Jos tuntuu, että oireita aiheuttaa kovin moni ruoka-aine, varmista ruokavaliosi monipuolisuus ja turvallisuus ravitsemusterapeutilta.

  • Lääkäriin pitää mennä, jos vatsavaivoihisi liittyy muitakin oireita kuten kuumeilua, laihtumista tai ulostaessa tulee verta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?