Terveys

Jopa 15 kilon painoinen peitto on uusin terveyshitti – lupaa poistaa ahdistuksen ja uniongelmat

Julkaistu:

Me Naiset
Yhdysvalloissa hyvinvointihitiksi nousseet painopeitot ovat rantautumassa myös Suomeen. Peitot lupaavat ihmevaikutuksia. Selvitimme, onko niissä perää.
”Kuin lämmin halaus, joka auttaa rentoutumaan.”

”Sen avulla nukahtaminen muuttuu helpommaksi ja unenlaatu paranee.”

Näin monet kansainväliset sivustot kuvailevat terveystuotemaailman uusinta hittituotetta, painopeittoa, josta on kohistu erityisesti Yhdysvalloissa.

Painopeitosta on povattu ratkaisua ahdistuneisuuteen, keskittymishäiriöihin ja unettomuuteen. Samalla sen väitetään helpottavan myös erilaisia kipuja ja stressiä. Käytännössä on vaikea löytää hyvinvointiin liittyvää ongelmaa, johon painopeiton ei väitetä tuovan ratkaisua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mistä ihmeelliseltä kuulostavassa täkissä on kyse?

Käytännössä painopeitto on juuri sitä, mitä se jo sanana tuo ensimmäisenä mieleen. Se on peitto, joka on painava. Kaupoissa myytävien peittojen sisään on ommeltu tasaisesti muutaman sentin kokoisiin koloihin muovirakeita. Täkin paino määräytyy nukkujan mukaan, mutta yleensä se liikkuu noin 5–15 kilon välillä.

Peiton vaikutusta perustellaan sillä, että sen painava ja lämmin kosketus rauhoittaa kropan hermostoa. Peiton kosketus on kuin turvallinen karhun halaus, joka saa aivojen mielihyvähormonien erityksen kiihtymään. Lisäksi sen pitäisi lisätä ihmisen kehotuntemusta.

Toimiiko se oikeasti?

Painopeittoa käytetään Yhdysvalloissa varsin yleisesti esimerkiksi unihäiriöiden ja ahdistuksen hoitomuotona. Peittoa käsittelevissä artikkeleissa on povattu, että siitä saattaisi löytyä apu niin Parkinsonin taudin oireisiin kuin syömishäiriöönkin.

Näyttö peiton todellisista vaikutuksista on kuitenkin jäänyt vähäiseksi. Muutamien tutkimusten mukaan peitosta voi olla aidosti apua autismista, kehitysvammoista ja keskittymisvaikeuksista kärsiville lapsille, mutta vuonna 2014 julkaistun tutkimuksen mukaan tulokset eivät kuitenkaan pidä paikkaansa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Painopeiton vaikutuksia terveisiin aikuisiin on tähän mennessä tutkittu niin vähän, että pomminvarmaa vastausta toimivuudesta heihin on vielä vaikeampi antaa. Alustavat tulokset ovat kuitenkin lupaavia. Göteborgin yliopiston mukaan unettomuudesta kärsiville aikuisille peitosta voi olla apua. Tutkimuksessa havaittiin, että kahdeksan kilon peiton alla nukkuminen vähensi kokeeseen osallistuneiden heräilyä ja paransi heidän unenlaatuaan.

Live Science -sivuston haastattelemien asiantuntijoiden mukaan peitto on kuitenkin kokeilemisen arvoinen kapistus, jos se kuulostaa omaan korvaan houkuttelevalta.

– Vaikka osa peiton vaikutuksesta olisikin vain lumevaikutusta, sen aiheuttama parempi olo on ihan todellinen, sivustolla todetaan.

Myös Helsingin Sanomien haastattelema unitutkija ja unilääketieteeseen erikoistunut neurologi Markku Partinen on samaa mieltä. Hänen mukaansa painopeiton taika piilee siinä, että sen avulla ihminen pysähtyy paikoilleen.

– Vaikka vaikutus paikallaanolosta olisi vain psykologinen tunne rauhoittumisesta, ei se ole huono asia, hän toteaa.

Mistä peiton voi hankkia?

Maailmalla peittoja myydään monissa eri liikkeissä, mutta Suomessa keksintö on vielä pienen piirin juttu. Painopeittoja myydään lähinnä kuntoutukseen ja apuvälineisiin erikoistuneissa liikkeissä.

Kätevä tyyppi ompelee peittonsa itse. Niin teki myös Munakoisoni ja minä -blogin Jasmin Kauko, joka hehkuttaa itse tehtyä painopeittoaan blogissaan. Hän ompeli oman peittonsa sisään 10 kiloa makaronia.

– Olen huomannut kuuden kuukauden aikana selkeän vaikutuksen kyvyssäni rauhoittua nukkumaan. Päivän ilot ja surut tulee käytyä läpi rentouttavasti ilman, että keho sinkoilee sinne tänne tai rypistyy sohvan selkänojan nurkkaan. Painopeitto nopeuttaa unen saantia ja helpottaa kehon kireyttä, hän kertoo blogissaan.

Jasmin Kaukon ohjeen painopeiton tekoon löydät Munakoisoni ja minä -blogista.

Jos kärsit uniongelmista, myös viikon kestävästä unihaasteesta voi olla apua.

Me Naisten toimittaja Annakaisa testasi näyttelijä-terveysguru Gwyneth Paltrow’n nukkumishaasteen, jossa painutaan pehkuihin joka päivä ennen kello 21. Miten kokeilu vaikutti Annakaisan unen- ja elämänlaatuun? Lue lisää tämän linkin takaa.

Lue myös:

Nainen tarvitsee miestä enemmän unta – monimutkaisempien aivojensa vuoksi

Testasimme hehkutetun poikakaverityynyn: ”Unimittarin mukaan nukuin vuoden rauhallisimman yön”

Orgasmi päivässä kuukauden ajan – nainen kokeili ja hämmästyi itsekin hyödyistä

9 yleisintä unta ja mitä ne tarkoittavat – psykologi kertoo

Kärsitkö tietämättäsi uniapneasta? 9 oiretta, jotka voivat paljastaa totuuden

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt