Terveys

Pää ei käänny, yläkroppa tukossa? Syy voi löytyä jäykästä rangasta – kokeile tätä liikkuvuutta lisäävää taivutusta

Julkaistu:

Selkäkipu
Rangassa on pikkuruisia fasettiniveliä, jotka saattavat lukkiutua.
Kun pää ei meinaa kääntyä ja yläkroppa on tukkoinen, oireet voivat johtua jäykästä selkärangasta. Tai tarkemmin ottaen rangan nivelpintojen rasittumisesta tai kulumisesta.

Katso yllä olevalta videolta, miten ehkäiset ja hoidat rangan niveloireita.

Selkärangan nikamat yhtyvät toisiinsa pienten nivelpintojen eli fasettinivelten välityksellä. Niiden tehtävänä on vakauttaa rangan liikkeitä.

– Fasettinivelten pinta on normaalissa tapauksessa sileä ja tasainen ja peittynyt rustokerroksella. Nivelpinnan rasittuminen ja kuluminen voi aiheuttaa tulehdustilan ja niveltä ympäröivän nivelkapselin jäykistymisen. Esimerkiksi ikääntyminen, vähäinen liikunta, yksipuolinen rasitus ja staattinen työskentely, kuten istuminen, voivat rasittaa nivelpintoja ja aiheuttaa niiden lukkiutumista tai kulumista, sanoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Fasettinivelistä johtuvaa selkäkipua esiintyy useimmiten silloin, kun nivel kiertyy tai vääntyy rankaa liikuttaessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tällöin vaurioitunut tai jäykistynyt nivel voi jäädä jumiin eli lukkiutua.

Jumiutunutta tai lukkiutunutta fasettiniveltä ympäröivät lihakset menevät usein kramppiin. Se voi aiheuttaa lihaskipuja.

Nivelkipu alkaa usein äkillisesti

Yleisimmin fasettinivelkipu iskee kaula- tai rintarangan alueelle.

– Rintarangan alueen fasettikivut voivat tuntua hengityksen aikana pistävänä kipuna ja ne voivat myös säteillä rintakehään, varsinkin jos kylkiluiden ja rintarangan väliset liitokset lukkiutuvat. Rintarangan alue voi tuntua jäykältä ja sen liikkeet voivat olla rajoittuneet.

Kaularangan ongelmat voivat säteillä yläselkään ja hartioihin. Pääkään ei välttämättä liiku kunnolla.

Liikuta rankaasi

Koko selkäranka tarvitsee monipuolista liikettä pysyäkseen terveenä ja toimivana. Se ei tykkää passiivisesta elämäntavasta.

– Selkälihasten vahvistaminen, selkärangan liikkuvuuden parantaminen ja hyvän ryhdin ylläpitäminen ovat tärkeitä, jotta nivelet eivät rasitu turhaan ja lukkiudu uudestaan.

Yksi erinomainen liikkuvuusharjoite on taaksetaivutus.

Näin teet taaksetaivutuksen

1. Käytä pyyherullaa tai esimerkiksi vaahtomuovirullaa yläselän alla.

2. Asetu selällesi ja vie polvet koukkuun. Jalkaterät ovat lantion leveydellä ja suoraan eteenpäin.

3. Laita kädet niskan taakse ja anna käsien kannatella päätä. Pidennä rankaa ja jännitä alavatsan lihaksia kevyesti kohti selkärankaa.

4. Sisäänhengityksellä anna selän taipua lempeästi taakse rullaa vasten pidentäen selkää. Älä taivuta väkisin.

5. Uloshengityksellä jännitä alavatsaa ja palauta keskiasentoon.


Toista viisi kertaa.

Näin ehkäiset ja hoidat rangan niveloireita

1. Tee säännöllisesti selkää vahvistavia ja liikkuvuutta lisääviä harjoituksia.

2. Mobilisaatiosta tai manipulaatiosta eli nikamakäsittelystä voi olla hyötyä, jos kipu ei lievity liikkuvuusharjoituksilla. Manipulaatio voi lisätä nivelen liikkuvuutta ja laukaisee kiputiloja. Hoitoja voivat antaa laillistetut terveydenhuollon ammattilaiset, kuten OMT-fysioterapeutit, kiropraktikot, osteopaatit tai naprapaatit.

3. Harrasta monipuolisesti lihaksia vahvistavaa liikuntaa, esimerkiksi kuntosalilla tai kuntojumpassa. Myös ylävartalon liikeharjoittelua sisältävät lajit, kuten sauvakävely, hiihto, uinti, jooga tai pilates ovat hyviä.

4. Tauota staattista työtä, kuten istumista. Tee vaikka pieni taukojumppa – jo seisomaan nouseminen ja hartioiden pyörittely on hyväksi.

5. Kokeile kylmä- tai lämpöhoitoa. Siitä voi olla hetkellistä apua kipuun ja lihasjännitykseen.

6. Tarvittaessa voit käyttää myös kipulääkkeitä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt