Terveys

Ei kipuu, ei hyötyy – pitääkö tehokkaan treenin olla kärsimystä?

Julkaistu:

Treeni
”No pain, no gain” tuntuu olevan monen salitreenaajan motto.
Olet varmasti kokenut, että uudenlaiset liikkeet voivat saavat lihakset aroiksi. Kivun tunteeseen ei välttämättä tarvita kuin se, että nostat normaalia painavamman laatikon yläkaappiin. Se voi hyvinkin tuntua kropassa seuraavina päivinä.

Mutta pitääkö tehokkaan treenin tuottaa kärsimystä? Ei, sanoo urheilulääkäri Pippa Laukka kirjassaan Hyvinvoiva nainen (WSOY).

– Tavalliselle kuntoilijalle maksimaaliset rääkkitreenit ja lihasarkuuteen tietoisesti tähtääminen eivät ole tarpeen, Laukka kirjoittaa.

Lihaskipu voi merkitä kolmea asiaa:
  • Olet treenannut liian kovaa
  • Harjoittelu on ollut venyttävää
  • Treeni on ollut uudenlaista
Ohimenevä lihasten arkuus tehostaa Laukan mukaan lihasten kehittymistä. Lihasten ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti kipeytyä treenaamisesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ilman kipua voi kehittyä, ja suurimmalle osalle riittää järkevä nousujohteinen harjoittelu.

Monipuolista!

Jos lihaksesi eivät koskaan kipeydy, treeniä kannattaa monipuolistaa. Se ei merkitse pelkän kuorman lisäämistä vaan esimerkiksi enemmän toistoja tai treenikertoja.

– Jos teet aina kaikki treenit samalla tavalla, keho ei hoksaa, että sen pitäisi kehittyä, Laukka muistuttaa.

Haluatko aloittaa salitreenin? Nappaa vaikka tästä sopivan maltillinen treeniohjelma. Lihaskunnosta kannattaa alkaa huolehtia ihan viimeistään keski-iässä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt