5 asiaa, jotka tapahtuvat, kun jätät margariinin pois leivältä - Terveys - Ilta-Sanomat

5 asiaa, jotka tapahtuvat, kun jätät margariinin pois leivältä

Leivän päälle ei ole pakko pistää mitään, mutta jos jotain, niin mieluusti pehmeää rasvaa.

Maistuuko margariini?

29.12.2017 15:15

Ravitsemustieteilijä suosittelevat voin ja muiden kovien rasvojen vaihtamista margariiniin ja oliivi- tai rypsiöljyyn sekä muihin pehmeisiin rasvoihin. Omatoimiset ravitsemusgurut taas kehottavat heittämään margariinit roskiksiin.

Rasvasta on keskusteltu kiivaasti. Toiset vannovat vähärasvaiseen ruokavalioon, toiset suosivat esimerkiksi kovaa rasvaa sisältävää kookosöljyä.

Millaisia vaikutuksia terveyteen margariinin pois jättämisellä voi olla?

1. Saat vähemmän pehmeää rasvaa

Pehmeät rasvat ovat välttämättömiä terveydelle. Jos jätät margariinilevitteen pois leivältä, huolehdi silloin niiden riittävästä saannista. Se onnistuu esimerkiksi syömällä pähkinöitä tai lorauttamalla oliiviöljyä tai öljypohjaista salaatinkastiketta salaattiisi.

2. Kolesterolisi voi nousta

Useimmilla pehmeä rasva laskee kolesterolia ja kova rasva nostaa sitä. Kova rasva on usein piilorasvana suklaassa, makkarassa ja juustoissa. Jos jätät margariinin pois etkä korvaa sitä muulla pehmeällä rasvalla, rasvanlaatu ruokavaliossa heikkenee.

3. Jos korvaat margariinin voilla tai ”mariinilla”, saat enemmän kovaa rasvaa

Kovat rasvat voivat lisätä muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Esimerkiksi voissa ei myöskään ole juurikaan tärkeitä omega-3 tai omega-6 -rasvahappoja eikä se sisällä terveyttä edistäviä polyfenoleja, joita on esimerkiksi kylmäpuristetussa oliiviöljyssä.

4. Voit laihtua…

Rasvassa on runsaasti energiaa. Sen vähentäminen voi näkyä painossasi.

5. ..tai lihota

Jos korvaat levitteen esimerkiksi pelkällä voilla tai alat popsia pusseittain pähkinöitä, saatat saada päivän aikana selvästi aiempaa enemmän energiaa. Yksi kourallinen pähkinöitä päivässä on sopiva määrä.

6. Saat vähemmän A- ja D-vitamiineja

Nykyiset margariinit ovat A- ja D-vitaminoituja. A-vitamiini edistää muun muassa näkökyvyn pysymistä hyvänä. D-vitamiinilla taas on tunnetusti monia tärkeitä tehtäviä, kuten luuston vahvuuden ylläpitäminen.

Jos jätä margariinin, huolehdi vitamiinien saannistasi. A-vitamiinia on muun muassa kananmunissa. Esimerkiksi bataatissa ja porkkanassa on puolestaan beetakaroteenia, joka on A-vitamiinin esiaste. D-vitamiinin hyviä lähteitä ovat vitaminoidut maitotuotteet sekä kala.

Leipää ei ole pakko voidella

– Pitää muistaa, että toki leivän päällä ei ole pakko olla mitään, kunhan huolehtii pehmeiden rasvojen riittävästä saannista muutoin, laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo.

Partasen perusneuvo kuuluu: käytä näkyviä pehmeitä rasvoja kohtuudella ja karsi kovia piilorasvoja.

Entä mikä olisi laihduttajalle paras rasvankäyttövinkki?

– Vaikka rasvassa on paljon energiaa, älä karsi kaikkea rasvaa pois. Elimistö tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja eli linoli- ja alfalinoleenihappoa aivan kuin vitamiineja ja kivennäisaineita toimiakseen hyvin. Erityisesti näitä rasvoja on saksanpähkinässä, rypsiöljyssä ja pellavasiemenöljyssä.

Lopeta kovistelu – viisi tapaa pehmentää!

1. Vaihda makkara ja metwursti kalkkuna- tai broilerileikkeleeseen.

2. Vaihda leivän päältä voi tai voi-kasviöljylevitteet margariiniin tai öljyyn.

3. Vaihda ruoanlaitto- ja leivontarasva voista öljyyn tai pullomargariiniin.

4. Vaihda suklaa suklaalla kuorrutettuihin pähkinöihin.

5. Vaihda juusto leikkeleeseen tai kasvirasvapohjaiseen juustoon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?