Onko avantouinti oikeasti terveellistä? Kyllä – mutta ei kaikille

Moni arvioi fiilispohjalta, että avantouinti tekee varsin hyvää terveydelle.

30.12.2017 8:18

Avantouinnin on luvattu virkistävän mieltä ja karaisevan kehoa. Onko se oikeasti terveellistä? Kyllä – mutta niille, joilla ei ole terveydellisiä esteitä, vastaa urheilulääkäri Pippa Laukka kirjassaan Hyvinvoiva nainen (WSOY).

– Lajia ei voi suositella ainakaan sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville, sillä verenpaineen ja autonomisen hermoston reaktiot voivat olla haitallisia, Laukka kirjoittaa.

Kylmäinfo-sivuston mukaan lievä ja vähäoireinenkin sepelvaltimotauti altistaa rytmihäiriölle avantoon menon aiheuttaman äkillisen ja voimakkaan systolisen verenpaineen (eli yläpaineen) nousun takia. Kokenutkin talviuimari ottaa riskin, jos jatkaa avantouintia sepelvaltimotaudista huolimatta.

Jutun alussa olevalla videolla Ilta-Sanomien toimittaja Lauri Silvander avantouinnilla Kilpisjärvellä juhannuksena 2017.

Avantouinnin terveysvaikutuksista on Pippa Laukan mukaan näyttöä, mutta harrastajien ”fiilispohjainen” kokemus on vielä tieteellistä näyttöä vahvempaa. Moni kertoo esimerkiksi flunssien loppuneen avantouinnin aloittamisen jälkeen. Toiset kertovat avantouinnin auttaneen kipuihin ja kolotuksiin, toiset iloitsevat nukkuvansa paremmin.

Suomessa tehdyssä tutkimuksessa seurattiin avantouimareiden mielialaa neljän kuukauden ajan. Tänä aikana heidän mielialansa koheni ja niveloireita potevien kivut helpottuivat. On myös todettu, että avannossa uinti lisää kylmänsietokykyä sekä kiihdyttää mielihyvähormoni betaendorfiinin eritystä. Lisäksi avantouinti saattaa tuottaa hyvää ruskeaa rasvaa.

Lue tästä, mitä kaikkea hyvää avantouinti voi tehdä terveydellesi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?