Terveys

Parhaat asennot selkäkipuiselle – kuvat: ota kakkostyyny avuksi ja nukahdat mukavasti

Julkaistu:

Selkäkipu
Avuksesi tarvitset (vain) tyynyn.
Tiedät varmasti, että kipu voi haitata unta. Univaje voi puolestaan pahentaa kipuja, jos keho ei pääse palautumaan yön aikana ja mielialakin madaltuu.

Selkäkipuisille nukkuminen voi olla erityisen pulmallista, sillä hyvää nukkumisasentoa saattaa olla vaikea löytää – patjasta puhumattakaan.

– Optimaalisen asennon valitseminen riippuu siitä, missä kohtaa kipu on ja mikä on kivun syy. Jos selkäkipu johtuu esimerkiksi iskiashermon puristuksesta, pitkä paikallaan olo tyypillisesti pahentaa sitä. Jotkut joutuvat nousemaan yöllä jaloittelemaan, sanoo Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola.

Huolehdi nukkumisergonomiasta

Yhtä autuaaksi tekevää nukkumisniksiä ei ole. Voit kuitenkin lievittää selkärankaan kohdistuvaa painetta kunnollisella nukkumisergonomialla eli esimerkiksi hyvillä nukkumisasennoilla ja selkärangan luonnollisia kaaria tukevalla patjalla. Myös säännöllinen unirytmi sekä makuuhuoneen viileästä lämpötilasta ja raikkaasta ilmasta huolehtiminen parantavat unta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun nukut, et enää pysty aktiivisesti kontrolloimana kehoasi. Olet silloin sängyn tuen varassa.

– Nukkuessa nivelet voivat olla venyneinä pitkänkin aikaa. Aivot reagoivat silloin kudosärsytykseen jännittämällä lihaksia refleksinomaisesti. Seurauksena on kipu ja lihasjäykkyys, jonka huomaa herätessä, Sihvola sanoo.

Jos selkä vaivaa, kokeile tätä:

Nuku selälläsi, tyyny polvien alla. Se vähentää lanneselän notkoa ja painetta ristiselässä. Mitä suurempi notko, sitä korkeamman tyynyn tarvitset ojentamaan lanneselän notkoa.


Jos haluat maata kyljelläsi, laita tyynyn polvien väliin. Se vähentää lanneselän kiertoa. Tyynyn pitää olla riittävän iso ja korkea, jotta lantio ei pääse kiertymään ylemmän jalan puolelle. Riittävän pitkä tyyny antaa tuen niska- hartiaseudulle.


No entäs sitten se patja?

Valitse tukeva, mutta vartalon kaaria myötäilevä patja. Se pitää selän hyvässä asennossa. Liian pehmeä patja voi kipeyttää selän.
  • Katso videolta, miten baarista tuttu juttu voi auttaa selkäkipuihin.