Terveys

Vaivaako selkä? Tee helppo ryhtitesti ja tiedät, milloin selkäsi on oikeassa asennossa

Julkaistu:

Selkä
Myös hartianseudun liikkuvuus kannattaa testata.
Hyvä ryhti pitää selän ja koko kehon toimivana. Jos ryhti lysähtää, huono asento voi johtaa lihasepätasapainoon. Sen seurauksena saattaa ilmaantua ikäviä kipuja ja liikerajoituksia.

Selkäranka on sivulta katsottuna loivan S-kirjaimen muotoinen. Silloin selkä joustaa, on liikkuva sekä suojaa nikamia ja välilevyjä.

Tällä testillä voit löytää selkäsi luonnollisen asennon:

1. Seiso lantion levyisessä haara-asennossa seinää vasten, kantapäät noin viisi senttiä irti seinästä. Pidä paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Vedä alavatsaa kevyesti sisään ja ylöspäin kohti lapaluita. Hengitä luonnollisesti.

2. Pidä pää suorassa, katse suoraan eteenpäin ja niska pitkänä. Leuka painuu silloin hiukan alaspäin. Pyri pitämään päälaki korkealla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

3. Yläselässä lapaluut ovat symmetrisesti, kun solisluut ovat vaakatasossa ja hartiat pysyvät rentoina eivätkä olkapäät työnny eteenpäin.

4. Hyvässä ryhdissä seinän ja lannerangan väliin jää noin kämmenen paksuinen tila. Voit siis laittaa kämmenesi selän ja seinän väliin.


Jos kämmenesi mahtuu seinän ja lannerangan väliin eikä kämmenen ja seinän väliin jää paljon tyhjää tilaa, lannenotkosi ei ole korostunut eikä suoristunut. Muista, että varpaat ja polvet osoittavat eteenpäin eivätkä polvet yliojennu.

Testaa myös hartiaseudun liikkuvuus

Hyvä selän liikkuvuus on osa hyvää ryhtiä.

1. Aseta kantapäät noin 1,5 jalan mittaa irti seinästä.

2. Nojaa seinään niin, että lapaluut ja pakarat koskettavat seinään.

3. Nosta kädet suorina ylös niin, että kämmenselät osuvat seinään.


Lähde: Selkäliitto

Mikäli liike ei onnistu ilman suurempia ponnisteluja tai kiristyksen tunnetta, kannattaa tehdä selän liikkuvuusharjoituksia. Yksi erinomainen liike on ”kissa”. Ohjeet siihen ja muihin hyviin liikkeisiin löydät täältä.

Jumppaa selkää

Jokaisen ihmisen selkärangan rakenne on yksilöllinen. Lihaksiisi voit kuitenkin vaikuttaa vahvistamalla ja venyttämällä niitä. Näillä venytyksillä herätät koko kropan.

Tässä puolestaan tehokas treeni kahdella kahvakuulalla.

Kokeile myös näitä keinoja, jos selkä kenkkuilee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt