Tämä pieni lihas voi olla syypää ikävään selkäkipuun – katso ohjeet venytykseen, joka auttaa

Alaselkä- ja alaraajakipujen syy saattaa piileä pikkuisessa piriformiksessa.

Lue jutusta ohjeet piriformis-lihaksen venyttämiseen.

28.11.2017 18:51

Kerran se iski minuunkin, mystinen alaraajakipu. Pakara oli kuin kiveä. Pisteli ja jomotti. Syyksi selvisi sanahirviö piriformis-syndrooma. Toisin sanoen pakarani uumenissa sijaitseva pieni piriformis-lihas oli ärsyyntynyt ja painoi hermoa. Olin aloittanut tiukan kyykkytreenin, istunutkin ehkä liikaa.

Piriformista kannattaa helliä. Esimerkiksi juoksijoilla sen huono liikkuvuus voi edistää jopa sääriluun rasitusvammojen syntyä.

Kysyin fysioterapeutilta, miten piriformis pysyy kunnossa.

Missä piriformis sijaitsee?

Piriformis on yksi pakaran syvistä lihaksista. Se alkaa ristiluusta ja kiinnittyy reisiluun yläosaan. Lihas osallistuu jalan ulkokiertoon ja lonkan ollessa koukussa jalan loitontamiseen. Piriformis vaikuttaa siten koko alaraajan linjaan.

Miksi se voi kipeytyä?

Kipua saattavat aiheuttaa esimerkiksi lihaksen kireys, lyhentyminen tai liiallinen kuormittuminen. Piriformis voi olla heikko tai se ei ehkä aktivoidu kunnolla. Joskus taustalla voi olla joku muu vaiva.

Mistä tietää, että juuri piriformis on kipeä?

Tunnet kipua pakaran alueella tai hermosärkyä alaraajassa. Hermosärky voi aiheutua piriformiksen ärsyttäessä tai luodessa painetta sen alta kulkevaan iskiashermoon. Juuri tästä ilmiöstä käytetään nimitystä piriformis-syndrooma.

Hermosärkyä – kipua, puutumista, kihelmöintiä – esiintyy usein reiden takana ja sivuilla. Joskus särky tuntuu pohkeessa, sääressä tai kantapäässä asti. Kipua voi esiintyä rasituksessa, sen jälkeen sekä yöllä.

Tarkan diagnoosin tekeminen itse on vaikeaa, koska samankaltaisia oireita voi ilmetä muidenkin vaivojen yhteydessä. Jos piriformis painaa hermoa, kipua voi tuntua myös selässä.

Miten piriformiksen kipeytymistä voi ehkäistä?

Huolehdi pakaroiden lihasvoimasta ja aktiivisesta lihashuollosta. Istumisen tauottaminen ei ole huono ajatus.

Tällä 10 minuutin kotitreenillä saat vahvuutta pakaroihin.

Miten akuuttia kipua voi lievittää?

Venyttelemällä pakaraa ja rentouttamalla lihasta esimerkiksi hieronnalla ja kipukohtien käsittelyllä. Akuutin kipuvaiheen jälkeen kannattaa keskittyä pakaran lihasvoiman ja -aktivaation kehittämiseen.

Tästä jutusta löydät vinkkejä uinuvan pakaran aktivointiin.

Tarkempia ohjeita saa esimerkiksi fysioterapeuteilta, kiropraktikoilta ja voimaharjoitteluvalmentajilta.

Tässä yksi hyvä venytysliike:

Asiantuntija: fysioterapeutti Niklas Hamnström, Helsingin Urheiluhieronta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?