Terveys

Ota mielen voima käyttöön – kokeile viiden kohdan harjoitusta

Julkaistu:

Selkä
Hyvä mielenhallinta voi olla paras lääkekaappi myös selkäkipujen hoitoon.
Suurin osa suomalaisista on joutunut tekemisiin selkäkipujen kanssa. Päivittäin isomman tai pienemmän selkäkivun kanssa taistelee jopa miljoona suomalaista.

Selkäkipu on vaiva, johon liittyy tavallista enemmän epätietoisuutta, uskomuksia ja pelkoa. Apua haetaan herkästi mitä erilaisimmista hoitomuodoista. Vaikka paras apu voisi tulla – oman pään sisältä.

– Helposti ajatellaan, että hoidon pitää tulla ulkopuolelta. Paraneminen lähtee kuitenkin aina itsestä. Jokainen voisi itse pysähtyä kuuntelemaan itseään ja kehoaan, sanoo Jaana Hautala.

”Mielessä ja kehossa on paljon käyttämättömiä voimavaroja”

Hautala teki yhdessä terveystieteiden maisteri Jerry Ketolan kanssa kirjan Selkäkipu ja mielen voima (Otava), jossa lähestytään selkäongelmia aivan uudesta näkökulmasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hautala ja Ketola osoittavat, että sisäinen mielenhallinta on tärkeässä roolissa kiputilojen voittamisessa.

– Vain 1–2 prosenttia selkäkivuista johtuu vakavasta syystä, esimerkiksi murtumasta tai reumasta. Eri lähteiden mukaan 8–15 prosenttia johtuu hermon puristustilasta. Jäljelle jäävä 80 prosenttia kivuista on sellaisia, joille ei löydy selkeätä syytä. Silloin esille nousevat myös psykososiaaliset syyt, sanoo osteopaattina yli 20 vuotta työskennellyt Ketola.

– Vaikka kudosvauriot paranisivat, niin kipu ei välttämättä häviä. Ihminen on kokonaisuus, jossa hermojen, lihasten, luiden ja nahan ylimpänä hallintokeskuksena toimivat aivot ja mieli.

Jaana Hautala on yritys- ja mentaalivalmentaja sekä NLP-kouluttaja, jolla itsellään on kokemusta selkäkivusta 14-vuotiaasta saakka. Hän haki apua lääkäreiltä ja taisteli arjessa eteenpäin välillä heittämällä ”kourallisen buranaa naamaan”.

Hoidot auttoivat hetkittäin, mutta eivät ratkaisseet ongelmaa tai avanneet selkäkivun todellista syytä.

– Olin välillä täysin kadoksissa omasta kehostani. Olin 25 vuoden ajan kieltänyt monet selkäkipuun liittyvät tunteeni ja pelkoni, Hautala sanoo.

Perehdyttyään mielen taitoihin hän oivalsi, miten vahvasti ajatukset ja tunteet vaikuttavat myös kipuihin ja sairauksiin.

– Mielessä ja kehossa on paljon käyttämättömiä voimavaroja, joita voimme valjastaa selkäkivun hoitoon.

”Jos fokus kipuun, koko keho voi lamaantua”

Hautalan mukaan meillä kaikilla on yli 60 000 ajatusta päivittäin. Ajatukset rakentavat satoja tunnetiloja, jotka näkyvät kehossamme: hengityksessä, kehon asennoissa, liikkeessä ja rytmissä.

Tunteilla ja ajatuksilla on suuri vaikutus myös kivun kokemiseen. Ajattelu- ja toimintamallit ovat usein tiedostamattomia. Niitä olisikin hyvä oppia tunnistamaan ja haastaa omaa energiaa syövää negatiivista sisäistä puhetta.

– Totta kai ihmiselle tulee myös negatiivisia ajatuksia, mutta jos fokus jää kielteisiin ajatuksiin ja kipuun, koko keho voi lamaantua ajan myötä, Hautala kuvaa.

Selkäkivusta voi kasvaa suurempi mörkö kuin se onkaan

Selkäkivun kohdalla yksi pahin asia on se, että ihmiset pelkäävät sitä ja kasvattavat siitä suuremman mörön kuin se itse asiassa onkaan. Pelkojen taustalla ovat usein selkäkipuun liittyvät väärät tai vanhentuneet käsitykset.

Selkäkipua pidetään usein henkilökohtaisena katastrofina: sitä ei osata ajatella osana elämää, kuten esimerkiksi flunssaa. Tekijöiden mielestä selkäkipua ei tarvitse panikoida, sillä suurin osa selkäkivuista on sellaisia, jotka voidaan parantaa.

Ketola ja Hautala tarjoavat kirjassa lukuisia erilaisia harjoituksia mielen ja kehon hoitoon. Niiden avulla jokainen voi ottaa selkäkivun hoidon omaan kontrolliinsa, oppia tuntemaan kivun alkuperän ja kuuntelemaan kehon viestejä.

– Jokainen on itse paras kipunsa asiantuntija, Ketola tiivistää.

Näin otat mielen avuksi:

  • Ota selkäkivun hoidon kontrolli itsellesi luottavaisesti. Vuosia kestäneestä selkäkivusta voi parantua kokonaan tai sen kanssa voi elää normaalia elämää.
  • Kehomme ja mielemme toimivat aina ja koko ajan yhdessä. Ajatuksemme ja tunteemme voivat vaikuttaa myös siihen, milloin selkämme on kipeä ja milloin ei.
  • On tärkeää päivittää omia uskomuksiaan paranemisen polulla.
  • Pysähdy ja opettele kuuntelemaan kehosi viestejä. Lisääntynyt ymmärryksesi siitä, mistä kipu tulee, auttaa sinua hallitsemaan selkäkipuasi.
  • Tiede kehittyy. Pyri lisäämään ymmärrystä modernista kiputiedosta ja hankkimaan tietoa selkäkivun hoidon uusista menetelmistä.

Harjoitus: hallitse mieltäsi

Ensimmäinen askel mielen voiman käyttämiseen on tulla tietoiseksi, missä mielesi vaeltaa. Kun huomaat itse murehtivasi jotain asiaa, leimaa se ajatus ja siihen liittyvä kokemus, mutta älä jää siihen kiinni.

1. Varaa itsellesi aikaa ja pysähdy tee- tai kahvikupin äärelle tarkkailemaan omaa mielen vaeltelua.

2. Kun tulet hieman tietoisemmaksi hankalista ja energiaa vievistä ajatuksista, niitä on helpompi lähteä tarkastelemaan.

3. Kun mieleen juolahtaa lannistava tai negatiivinen ajatus, tutki olotilaasi. Jos olet esimerkiksi väsynyt, tiedosta mistä ajatus tulee. Ajattele sen jälkeen aktiivisesti: ”Tämä ajatus johtuu siitä, että olen väsynyt.” Ajatus muuttuu helpommin tunnistettavaksi eikä vaikuta suoraan energiaasi.

4. Ajatusten tiedostaminen on tärkeää, sillä emme koskaan pääse eroon kielteisistä ajatuksista. Kun yrittää työntää hankalia tai negatiivisia ajatuksia pois, ne saavat vain lisää energiaa ja vahvistuvat.

5. On hyvä pitää mielen huomio niissä asioissa, joita haluaa, ja irti niistä asioista, joita ei halua. Paljonko sinulla menee päivässä aikaa selkäkivun miettimiseen?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt