Kuuntele musiikkia tietyllä taajuudella ja 3 muuta yllättävää tapaa poistaa stressiä - Terveys - Ilta-Sanomat

Kuuntele musiikkia tietyllä taajuudella ja 3 muuta yllättävää tapaa poistaa stressiä

Älä anna täydellisyyden tavoittelun uuvuttaa itseäsi.

21.11.2017 10:55

Jäitkö taas ylitöihin, koska pelkäät, että et ole tarpeeksi hyvä? Jäikö oma terveys telakalle, koska koet lastesi tarvitsevan sinua jatkuvasti?

Katso yllä olevalta videolta neljä yllättävää keinoa vähentää stressiä tehokkaasti.

Täydellisyyden tavoittelu, syyllisyyden tunteet ja armottomuus itseä kohtaan uuvuttavat ihmisiä. Se näkyy myös stressivalmentaja Miia Huitin vastaanotolla. Apua hakevat etenkin naiset, jotka uhkaavat luhistua itse itselleen asettamiensa vaateiden alle. Naiset kokevat, että he eivät koskaan ole kyllin hyviä työntekijöitä, puolisoja tai äitejä.

– Moni äiti ei edes enää tiedä, mitä elämältä haluaa, koska on hukannut itsensä lapsiarjen pyörittämisessä, Huitti sanoo.

Eräs toimitusjohtaja taas kertoi olevansa uransa huipulla, vaikka ei käsitä itse, miksi hän edes on kyseisessä tehtävässä.

Stressi näkyy muuallakin kuin Huitin työssä.

– Joidenkin arvioiden mukaan jopa 95 prosenttia lääkärikäynneistä liittyy stressiin. Jestas! Olen lähettänyt kansanedustajille kirjelmänkin tästä. Stressistä pitäisi olla tietoisempia.

Pitkittynyt ankara stressi voi näkyä muun muassa päänsärkynä, huimauksena, vatsavaivoina, flunssakierteenä ja selkäkipuna. Kova stressi voi jopa tappaa aivosoluja. Jokainen kokee ja kärsii stressin omalla tavallaan. Pysähdys tulee ikävä kyllä usein vasta siinä vaiheessa, kun oma terveys on jo hajalla.

Stressi kuuluu elämään

Terveyskirjasto määrittelee stressin näin: stressi on tilanne, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät.

Stressiä on kahdenlaista, hyvää ja huonoa. Myönteinen stressi valmistaa huippusuoritukseen ja voi hetkellisesti lisätä suoritus- ja keskittymiskykyä. Kun stressi aiheuttaa negatiivista painetta kovin pitkään, elimistö menee sekaisin. Se voi pahimmillaan johtaa täydelliseen uupumiseen.

Huitilla on kuitenkin lohduttava viesti: stressiä voi torjua ja vähentää. Ensimmäinen askel on omien käyttäytymis- ja ajattelutapojen tunnistaminen. Monia auttaa suuresti ymmärrys siitä, että omat tavat saattavat tulla verenperintönä.

– Toimintamallisi ovat saattaneet muovautua vuosien aikana. Ne ovat ikään kuin ohjelmoinnissasi, tallentuneet mieleesi. Ei ole oma vikasi, että käyttäydyt tietyllä tavalla.

Ankaruus on osin kulttuurikysymys: Suomea on rakennettu kovalla työllä emmekä tahdo uskoa, että elämä voisi olla myös helppoa ja yksinkertaista. Selitys vapauttaa ymmärtämään, miksi rennommin ottaminen voi olla niin kamalan vaikeaa.

– Sitten tulee armollisuus, ja taakka kevenee, Huitti sanoo.

Myönteinen asenne avuksi

Toisaalta on aloja, joilla on alati kiire ja esimerkiksi omaa työmäärää voi olla hankala rajata. Mitä silloin voi tehdä?

– Vaikuta siihen, miten suhtaudut asiaan. Ajatteletko työtäsi yötä päivää vai vain yhtenä elämän osa-alueena? Etsi tasapainoa. Jos teet kahdeksan tuntia töitä, käytä toiset kahdeksan tuntia palautumiseen ja elämästä nauttimiseen.

Riittävä uni, kohtuullinen liikunta ja omien huolien jakaminen ystävän kanssa ovat kaikille sopivia eväitä stressin ehkäisyyn.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?