Tämä yksinkertainen testi kertoo, ovatko hampaasi oikeasti puhtaat

rac

Julkaistu:

Hampaat
Hampaiden puhdistaminen ei ole mikään pikamatka.
Tunnustan: en aina käytä hammaslankaa. Kaapissani ei ole sähköhammasharjaa, vaan ranssaan purukaluston perinteisillä välineillä. Jos joku kysyisi, kuinka monta minuuttia käytän harjaamiseen, en osaisi vastata. Suoritan puhdistusoperaation kaksi kertaa päivässä aikamoisella autopilotilla.

Mistä tiedän, ovatko hampaani koskaan riittävän puhtaat?

Kysyn asiaa PlusTerveyden lääketieteelliseltä johtajalta, hammaslääkäri Kaj Karlssonilta.

– Jos oikeasti haluat tietää, hanki pureskeltava väritabletti, joka muuttaa suun punajuuren väriseksi. Likaiset kohdat muuttuvat erityisen punaisiksi, Karlsson vastaa.

Uuden värityksen saaneen suun takia ei tarvitse jäädä kotiin piiloon, sillä punainen väriaine on elintarvikeväriä. Se lähtee kielestä ja limakalvoilta muutamissa tunneissa. Tabletteja saa apteekeista.

Kenties näppärin vinkki on kuitenkin tämä:

– Jos hampaat tuntuvat liukkailta, ne ovat puhtaat. Jos ne tuntuvat karheilta, niiden päällä on plakkia eli bakteeripeitettä.

Omia hampaita voi tunnustella kielellä tai vaikka sormin, kunhan kädet ovat puhtaat.

Tarkkaile myös ikeniäsi

Ikenien kunto on yksi puhtaiden hampaiden mittari. Jos ikenistä vuotaa hiukankin verta kun harjaat tai käytät lankaa, kärsit suurella todennäköisyydellä ientulehduksesta. Tulehdus paranee vain puhdistamalla.

– Mietimme helposti, että verenvuoto tulee siitä, että teemme jotain harjatessa väärin. Näin ei siis ole, Karlsson sanoo.

Jos ikenet eivät huolellisen harjauksen ja hammasvälien putsaamisen jälkeen rauhoitu muutamassa päivässä, kannattaa käydä lääkärillä tai suuhygienistillä. Hampaissasi voi olla hammaskiveä, joka ei irtoa kotikonstein. Hoitamattomat ientulehdukset saattavat johtaa hampaiden kiinnityskudosten tulehdukseen, joka onkin jo vaarallisempi juttu.

Entäs sitten värjäymät? Ne eivät ole sinänsä merkki likaisuudesta, mutta värjääntyneiden kohtien pinta on usein rosoinen, jolloin ne voivat kerätä enemmän plakkia.

Kiinnitä huomiota myös suun kuivuuteen ja kosteuteen, sillä riittävä syljen eritys on tärkeää hampaiden terveydelle. Pureskelu lisää syljen eritystä, ja esimerkiksi ksylitolin rouskuttaminen suojaa hampaita. Lisäksi ksylitol ehkäisee reikiä aiheuttavien bakteereiden kasvua.

Ajatusta mukaan putsaamiseen

Ei se määrä vaan laatu – tämä vanha viisaus jos mikä pätee hampaiden puhdistukseen.

– Jos harjaat kymmenen sekuntia kerrallaan kymmenen kertaa päivässä, suu ei ole ikinä puhdas.

Tärkeintä on se, kuinka huolelliset hampaat puhdistat. Jos käytät hampaisiin kerran päivässä keskittyneet 3–5 minuuttia, lopputulos voi olla parempi kuin kaksi kertaa hutaisten.

– Ethän useinkaan ajattele hampaita vaan vaikka työtä kun harjaat. Ja käsi kulkee samalla tavalla. Silloin tietty kohta jää koko ajan harjaamatta.

Kaksi kertaa päivässä on kuitenkin suositus, ja myös hammasvälit on syytä muistaa putsata.

Fiksuinta on luoda omaan arkeen parhaiten sopiva putsausrutiini ja pitää huolta elintavoista. Säännöllinen ateriarytmi, vesi ruokajuomana, ksylitolituotteet ja liiallisen sokerin välttely tukevat kaikki hampaiden hyvinvointia. Kariesriskiä sekä syljen erittymistä voi selvittää testeillä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt