Terveys

Taas se on edessä! Säästä selkää renkaiden vaihdossa – 8 vinkkiä

Julkaistu:

Selkä
Oikeat nostotekniikat on fiksua opetella arjessa muutenkin. Selkää herkästi kipeyttävät lipsahdukset voi välttää näillä nikseillä.
Talvirenkaiden vaihto on väistämättä ajankohtaista. Renkaiden vaihto ei ehkä ole rakettitiedettä, mutta noin 10-kiloisen autonrenkaan siirtely on kuitenkin melkoinen ergonominen haaste – etenkin selälle.

Selkäliitto muistuttaa, että oikea asento auttaa välttämään äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymisen. Kun siirrät ja nostat renkaat maltilla ja kiinnität asentoosi aktiivisesti huomiota, selkäsi kestää savotan paremmin.

Selkäystävälliset vinkit renkaiden vaihtoon

1. Varaa riittävästi aikaa - kiireessä vahinkoja sattuu helpommin.

2. Hoida homma mieluiten valoisaan aikaan, sillä sekin vähentää tapaturmariskiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

3. Lämmittele lihaksia ennen renkaiden vaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.

4. Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kottikärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.

5. Kun irrotat pölykapselin, koukista polvia ja vältä selän kiertoa. Pidä selkä suorassa!

6. Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisoessa selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

7. Jos käytät auton omaa tunkkia, ole mieluiten maassa polvillasi, jotta pystyt pitämään selän suorassa. Oman tunkin käyttöä ei kuitenkaan suositella kuin rengasrikon sattuessa. Tästä voit lukea lisää.

8. Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti. Näin tehostat vartalon muiden lihasten tukea selälle.

Alla olevalla videolla kerrotaan, kuinka voit vaihtaa renkaat kotona.


Mikä neuvoksi, jos selkä venähtää?

Joskus selkä pääsee venähtämään renkaita liikutellessa tai kotona esineitä nostellessa. Terveyskirjaston mukaan kyseessä on yleensä nikamien välisten pienten nivelten antama kipusignaali, joka laukaisee selkärankaa tukevien lihasten kouristuksen. Kipu tulee siis pääasiassa jännittyneistä lihaksista.

Tulehduskipulääke auttaa äkilliseen venähdykseen ja edesauttaa lihasjännityksen laukaisemista. Liikekin voi lievittää kipua. Lääkäriin on syytä hakeutua, jos äkillisesti alkanut kipu jatkuu muutamia päiviä kauemmin.

Muista kaikessa arjen touhussa hyvät tekniikat

Oikeiden nostotekniikoiden ja työasentojen opettelu kannattaa muussakin kuin renkaiden vaihdossa.

Hyvä nyrkkisääntö on tämä: pidä kantamus lähellä vartaloasi ja nosta jalkojen voimaa käyttäen. Jännitä vatsalihakset ja imaise napa kohti selkärankaa ennen nostamista. Siten keskivartalo tukee selkääsi.

Lue lisää siitä, miten renkaanvaihto onnistuu kotona.

Täydennetty 25.10. klo 12.50.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt