Kova stressi voi tappaa aivosoluja – 5 tutkittua tapaa vähentää kuormitusta - Terveys - Ilta-Sanomat

Kova stressi voi tappaa aivosoluja – 5 tutkittua tapaa vähentää kuormitusta

Aivojen terveydestä kannattaa pitää huolta, koska tarvitsemme niitä entistä pidempään.

Aivojen terveydestä kannattaa pitää huolta, koska tarvitsemme niitä entistä pidempään.

Julkaistu: 14.10.2017 13:19

Tilapäistä stressiä ei kannata pelätä, mutta stressin pitkittyminen voi vahingoittaa aivoja.

Pitkään jatkuvaa stressiä kannattaisi välttää, koska se voi johtaa pysyviin muutoksiin aivojen rakenteessa.

Pitkittynyt, kova stressi voi jopa tappaa aivosoluja ja näkyä aivosolujen vähenemisenä, kertoo Aivoterveys-lehti.

Lehden mukaan kovan kuormituksen aiheuttamia muutoksia on todettu varsinkin aivojen hippokampuksessa, jossa stressi hidastaa solujen uusiutumista.

Hippokampus eli aivoturso on muistille, tunteiden käsittelylle ja oppimiselle tärkeä aivojen osa.

Stressiherkkyys on yksilöllistä

Neurobiologi Tiina Huttu kertoi aiemmin IS:lle, että tilapäistä stressiä ei kannatta pelätä.

– Jos mittakaava pysyy kohtuullisena, tilapäinen stressi vain kertoo motivaatiosta ja auttaa ottamaan voimavarat käyttöön, mutta jos stressi jatkuu pitkään, se voi alkaa tehdä vahinkoa aivoille ja muulle terveydelle, Huttu sanoi.

Hän kertoi myös, että stressiherkkyys ja stressin sietokyky ovat yksilöllisiä ominaisuuksia.

Omaan stressiherkkyyteen kannattaa sopeutua vaikkapa satsaamalla tavallista enemmän palautumiseen.

Aivojen terveydestä kannattaa pitää huolta, koska tarvitsemme niitä entistä pidempään.

– Elämme entistä pidempään, ja on tietysti tärkeää, että aivot pysyvät mukana loppuun asti, Huttu sanoi.

  1. Jaa huolesi. Se on ensimmäinen asia, joka kannattaa tehdä stressin yllättäessä. Puhu asiasta läheisten kanssa ja pohdi samalla, mitä vaihtoehtoja sinulla tilanteessa on. Huolien jakaminen keventää aina taakkoja.

  2. Vähennä vatvomista. Tutkimusten mukaan liika vatvominen voi olla haitallista ja altistaa masennukselle ja ahdistukselle. Kohtuudella vatvominen voi olla hyödyksi, jos se esimerkiksi auttaa irrottautumaan huonosta projektista.

  3. Lataa akkuja. Rankoissa elämäntilanteissa unohdamme usein tehdä juuri niitä asioita, jotka ovat meille hyväksi. Listaa kymmenen asiaa tai toimintaa, joiden olet käytännössä havainnut tekevän hyvää sinulle. Stressitilanteessa ota lista käyttöön.

  4. Jaksa liikkua. Säännöllinen liikunta lievittää masentuneisuutta ja ahdistusta sekä auttaa sietämään stressiä. Samalla itsetunto ja elämänhallinnan tunne vahvistuvat. Jatka siis liikuntaharrastusta tai aloita sellainen myös stressaavassa elämäntilanteessa.

  5. Älä ota alkoholi avuksi. Moni koettaa hoitaa stressiä alkoholilla, mutta siitä saattaa seurata kierre, joka lopulta vain pahentaa stressireaktioita.

Lähde: Terveyskirjasto