Terveys

Onko jatkuva makeanhimo merkki sokerikoukusta? 8 vinkkiä, joilla voit vähentää herkuttelua

Julkaistu:

Sokeri
Ravitsemusterapeutti Jan Verho neuvoo, miten makeanhimoon voi vaikuttaa.
Joka päivä lounaan jälkeen alkaa tehdä mieli. Jos sitä ei ole heti saatavilla, iskee melkein paniikki. Jotain makeaa on vaan pakko saada. Olenko jo jäänyt sokerin orjaksi?

No et, vastaa laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho. Todennäköisemmin sokerin himo on kehosi luonnollinen reaktio siihen, että olet syönyt liian vähän. Jos aamupala on jäänyt turhan kevyeksi, verensokeri on lounasaikaan matalalla. Lounaan syöminen saa aikaan verensokeripiikin. Kun se romahtaa, alkaa äkkiä tehdä mieli makeaa.

Verho muistuttaa, että sokeri ei itsessään ole hyvä tai huono ravintoaine. Oleellista on sen määrä ja laatu.

– Sokeri ei ole tehty labrassa, vaan se tulee kasveista. Kannattaa kuitenkin huomioida, missä paketissa sokeria saa. Esimerkiksi hedelmissä on vähän sokeria, mutta myös paljon kuituja ja vitamiineja, jotka kumoavat joitain sokerin haittoja, Verho sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hedelmiä ei siis kannata vältellä sokerin pelossa. Suuhun ei sen sijaan ole järkeä lappaa isoja määriä esimerkiksi keinotekoisesti makeutettuja rahkoja, vaikka niiden kalorimäärä saattaakin olla matala. Voimakas makeus voi turruttaa makuaistia.

– Makean syömiseen oppii, jolloin luonnon, kuten hedelmien makeus ei tunnu enää riittävältä.

Verhon mielestä sokeristen herkkujen syömisestä ei kannata tehdä elämää suurempaa numeroa – vastasyntynytkin pitää makeasta – mutta jos makeaa ahmii suruunsa ja huonoon oloon asti, kannattaa keskustella psykologin kanssa. Fysiologista riippuvuutta sokeriin ei ole todettu, mutta sosiaalista tai psyykkistä riippuvuus voi olla. Jo lapsena meitä palkitaan makealla.

Kokeile näitä 7 niksejä, jos haluat vähentää makean syömistä

1. Vältä elintarvikkeita, joihin on lisätty makeutusaineita

Kun opettelet olemaan ilman herkkuja, makuaistisi mukautuu siihen. Appelsiinikin alkaa pian maistua makealta.

2. Syö säännöllisesti

Jos verensokerisi heittelee, makeanhimo kasvaa helposti. Noin 4–5 ateriaa päivässä on useimmille hyvä ateriarytmi.

3. Vältä lisättyä sokeria – muista myös piilosokeri

Puhdas sokeri on ravintoköyhää. Se ei sisällä kuituja, vitamiineja tai mitään ihmiselle tarpeellista. Monissa elintarvikkeissa, kuten jugurteissa saattaa piillä runsaasti sokeria.

4. Liiku

Säännöllinen liikunta normalisoi sekä nälän että kylläisyyden tunteita, jolloin makeanhimokin tasoittuu.

5. Syö riittävästi – ja runsaasti kasviksia

Vajaalla energiamäärällä kehosi alkaa helposti huutaa makean perään. Kun lataat vatsaasi runsaasti kuitupitoisia täysjyväviljoja, kasviksia ja hedelmiä, tulet kylläiseksi ja verensokeri pysyy tasaisempana. Makeaa tekee silloin todennäköisesti vähemmän mieli.

6. Nuku tarpeeksi

Sokeri piristää. Kun olet väsynyt, himoitset siksi herkemmin sokerisia herkkuja.

7. Ole itsellesi lempeä

Karkkilakko tai karkkipäivä on kokeilemisen arvoinen, mutta pieni herkuttelu kuuluu elämään. Jos syöt pääsääntöisesti terveellisesti, makeaakin mahtuu välillä mukaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt