Huolestuttavatko antibioottien haitat? Näin kohennat suoliston kuntoa kuurin jälkeen

Julkaistu:

Suolisto
Suoliston kunnolla on valtava vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin.
Valtaosa ihmisen mikrobeista sijaitsee suolistomikrobistossa, joka kehittyy jo varhaislapsuudessa. Mikrobistoon vaikuttavat myös esimerkiksi antibioottien käyttö, geenit, hygienia, tupakointi, stressi, lihominen ja liikunta, kertoo ravitsemustieteilijä Satu Jyväkorpi uutuuskirjassaan Hyvää aivoille – ravinto, muisti ja mieliala.

Antibioottikuurien liikakäyttöä kehotetaan välttämään juuri siksi, että ne voivat muuttaa suoliston bakteerikannan koostumusta huonompaan suuntaan.

Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että pahimmillaan vaikutus näkyy suolistossa vielä kaksi vuotta antibioottikuurin jälkeen.

– Antibioottikuurin aikana suolistobakteerit, jotka eivät pysty vastustamaan antibiootteja, kuolevat. Tällöin bakteerit, jotka pystyvät vastustamaan antibiootteja, jäävät suolistoon ja valtaavat itselleen enemmän tilaa. Tämä voi johtaa haitallisten tai jopa vaarallisten bakteerien antibioottiresistenssiin, kirja kertoo.

Ravinto vaikuttaa suolistomikrobeihin

Suoliston terveyttä voi myös kohentaa, sillä ravinnolla on suora vaikutus suoliston mikrobeihin.

Runsaskuituinen ruokavalio on tunnetusti hyväksi suoliston terveydelle. Kuidun lisäksi myös polyfenoleilla, joita on esimerkiksi marjoissa, on myönteisiä vaikutuksia suoliston mikrobeihin. Samoin maitotuotteet voivat lisätä terveyttä edistäviä suolistobakteereita.

Runsas lihan syönti taas huonontaa suoliston bakteerikantaa.

Näin hoidat suolistomikrobistoa:

  • Runsaasti kuitua sisältävää ruokaa.
  • Viljat täysjyvänä.
  • Papuja, herneitä, linssejä.
  • Pähkinöitä.
  • Kasviksia, hedelmiä, marjoja.
  • Hapatettuja maitotuotteita, kuten jogurttia, kefiiriä ja piimää.
  • Hapatettuja tuotteita, esimerkiksi hapankaalia.
  • Paljon ja monipuolisesti vihanneksia ja juureksia.
  • Antibioottikuurin yhteydessä probioottivalmisteesta voi olla hyötyä.
Lähde: Satu Jyväkorpi: Hyvää aivoille – Ravinto, muisti ja mieliala, Kirjapaja 2017.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt