Terveys

Miljoonalla suomalaisella on salakavala esidiabetes – näistä merkeistä tiedät, kuulutko itse riskiryhmään

Julkaistu:

Diabetes
Yli miljoonalla suomalaisella on esidiabetes. Sairauden oireeton esivaihe jää monelta huomaamatta.
Vähintään miljoonalla suomalaisella on esidiabetes, eli tyypin 2 diabeteksen esivaihe.

– Tämä lukumäärä voidaan päätellä suurissa väestötutkimuksissa määritettyjen sokeriarvojen avulla, sanoo Itä-Suomen yliopiston lääketieteellisen fysiologian professori Timo Lakka, joka toimii laajan Stop Diabetes -tutkimuksen varajohtajana.

Valtaosa sairastumisen esivaiheessa olevista ei tiedä kuuluvansa riskiryhmään.

– Esidiabeteksestaan tietämättömiä on paljon enemmän kuin sellaisia, jotka siitä tietävät.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Esidiabeteksella tarkoitetaan vaihetta, joka vuosien mittaan kehittyy varsinaiseksi sairaudeksi eli tyypin 2 diabetekseksi. Esidiabetekseen johtavat vähäinen liikunta, epäterveellinen ravitsemus ja ylipaino.

Esivaihe olisi tärkeää tunnistaa, koska silloin elintapoja muuttamalla tyypin 2 diabetes voi siirtyä jopa vuosikymmenillä eteenpäin tai parhaassa tapauksessa jäädä kokonaan puhkeamatta.

Tästä esidiabeteksessa on kyse

Esidiabeteksessa verensokeri nousee korkealle erityisesti syömisen jälkeen eikä laskeudu kahden seuraavan tunnin aikana normaalisti. Verensokerin kohoamisen taustalla on kaksi pääsyytä: haiman insuliinierityksen heikentyminen ja insuliiniresistenssi eli insuliinin tehottomuus elimistössä.

– Haiman insuliinierityksen heikentyminen johtuu pääasiassa perinnöllisistä syistä, ja iän myötä haima erittää kaikilla insuliinia pikkuisen heikommin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Insuliiniresistenssi taas tarkoittaa sitä, että insuliinin toiminta on tehotonta lihaksissa, maksassa ja rasvakudoksessa.

– Tämän vuoksi glukoosi- eli sokeriaineenvaihdunta heikkenee näissä kudoksissa, Lakka selittää.

Insuliinin tehottomuuteen on mahdollista vaikuttaa elintavoilla.

– Tätä haitallista prosessia pystytään hidastamaan tai se voidaan jopa pysäyttää liikunnalla, terveellisellä ravitsemuksella ja ylipainon välttämisellä.

Sairastuminen on mahdollista välttää

Vaikka perintötekijät olisivat vahvat, esidiabetesvaiheessa tehdyllä elämäntaparemontilla voi onnistua välttämään varsinaisen sairauden.

– Tämä on tärkeä viesti. Vaikka olisi perinnöllinen alttius eli vanhemmilla, sisaruksilla tai isovanhemmilla olisi paljon tyypin 2 diabetesta, omaa tulevaisuuden riskiään pystyy pienentämään elämäntapojen parantamisella huomattavasti.

– Etenkin silloin, jos tietää perinnöllisestä alttiudestaan, kannattaa entistä enemmän kiinnittää huomiota syömiseen, liikkumiseen ja painonhallintaan.

Lakka lisää, että joissakin tapauksissa geneettinen alttius on niin voimakas, etteivät terveelliset elämäntavatkaan estä sairauden puhkeamista.

– Silloinkin on tärkeää muistaa, että vaikka tulisi tyypin 2 diabetes, elämäntavoilla pystytään pitämään yllä kohtalaisen hyvää sokeritasapainoa. Elämäntapaohjeet ovat samat sairauden ehkäisyssä ja hoidossa.

9 merkkiä, jotka voivat kertoa esidiabeteksesta:

1. Keskivartalon pyöristyminen

Katso peiliin ja tarkastele keskivartaloa. Jos vatsa näyttää pyöreältä, mittaa vyötärönympärys. Naisilla yli 80 senttiä tarkoittaa hieman suurentunutta vyötärönympärystä ja yli 90 selvästi suurentunutta. Miehillä vastaavat lukemat ovat 10 senttiä suuremmat. Huomaa, että vaikka painoindeksi olisi normaali, keskivartalossa voi olla liikaa rasvaa.

2. Vaa’an lukeman nousu

Lihominen voi tapahtua salakavalasti vuosien mittaan. Jos ylipainoa on kertynyt vuosikymmenten ajan, riski saada tyypin 2 diabetes on suurempi kuin silloin, jos lihoo vasta iäkkäämpänä, sillä elimistön pitkä altistuminen suurentuneelle rasvapitoisuudelle lisää sairastumisriskiä.

3. Perinnöllinen alttius

Onko vanhempasi, isovanhempasi tai sisaruksesi sairastunut tyypin 2 diabetekseen?

4. Liian vähän liikuntaa

Jääkö liikunta vähiin arjessa? Kohtuullisen kuormittavaa liikuntaa pitäisi kuulua mieluiten lähes joka päivään vähintään puoli tuntia.

5. Yksipuolinen ruokavalio

Jos et syö riittävästi muun muassa kasviksia, hedelmiä ja marjoja, et saa tarpeellista määrää kuitua etkä vitamiineja.

6. Paljon huonoja rasvoja

Kovan eläinperäisen rasvan käyttöä tulisi hillitä ja pehmeän kasviperäisen rasvan riittävästä saannista pitäisi huolehtia käyttämällä kasvirasvaa sisältäviä levitteitä sekä rypsi- tai oliiviöljyä.

7. Liian kaloripitoista ruokaa

Useimmat makeat ruoat ja runsaasti eläinrasvaa sisältävät ruoat ovat energiatiheitä, ja niitä syömällä kertyy herkästi ylipainoa.

8. Raskausdiabetes

Vaikka raskaudenaikainen diabetes korjaantuu usein itsestään, se altistaa silti myöhemmässä elämässä huomattavasti tyypin 2 diabetekselle.

9. Verenpainetauti

Esidiabeteksessa verenpaine on usein jo selvästi koholla.
Lähde: Professori Timo Lakka.

Näin esidiabetes todetaan

  • Jos esidiabeteksen merkit tuntuvat tutuilta, täytä diabeteksen riskitesti Diabetes.fi-sivustolla tai Stopdia.fi-sivustolla.
  • Mikäli saat testissä yli 12 pistettä, diabeteksen vaara on tulevina vuosina selvästi suurentunut. Kysy lääkäriltä, onko tarpeen tehdä sokerirasituskoe, jolla esidiabetes voidaan varmistaa.
  • Sokerirasituskokeessa mitataan laboratoriossa verensokeri paastotilassa sekä kaksi tuntia sokeriliuoksen nauttimisen jälkeen.
  • Kaksi tuntia sokerirasituskokeen jälkeen verensokeri on normaalisti korkeintaan 7,7 millimoolia litrassa. Diabeteksessa arvo on yli 11. Esidiabeteksessa arvo jää näiden väliin (7,8–11). Tilaa nimitetään heikentyneeksi sokerinsiedoksi.
  • Normaalin paastotilassa mitatun verensokerin yläraja on 6,0 millimoolia litrassa. Diabeteksessa arvo on 7,0 tai enemmän. Esidiabeteksessa arvo osuu näiden väliin (6,1–6,9). Tilasta käytetään nimitystä kohonnut paastoverensokeri.
  • Usein esidiabeteksessa todetaan molemmat häiriöt, kohonnut paastoverensokeri ja heikentynyt sokerinsieto.
  • Vain toisenkin toteaminen merkitsee, ettei sokeriaineenvaihdunta ole enää normaali.
Lähde: Duodecim Terveyskirjasto.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt