Saunominen kannattaa – hyödyt osittain samat kuin kevyessä liikunnassa - Terveys - Ilta-Sanomat

Saunominen kannattaa – hyödyt osittain samat kuin kevyessä liikunnassa

Saunomiseen liittyvät tutkimukset vahvistavat sen monet terveyshyödyt.

9.9.2017 17:39

Itä-Suomen yliopistossa julkaistun tutkimuksen mukaan saunomisen vaikutus stressin lieventämiseen ja sydänterveyteen on merkittävä.

Saunomisen terveysvaikutukset ovat jopa osittain samankaltaiset kevyen liikunnan kanssa. Parhaat hyödyt saadaan kuitenkin yhdistämällä saunominen liikunnalliseen elämäntapaan.

– Kehossa tapahtuu monenlaisia muutoksia lämmön vaikutuksesta: sen lämpötila nousee, verenkierto vilkastuu ja verisuonet laajenevat, jolloin sydän työskentelee tehokkaammin. Verisuonet myös laajenevat ja muuttuvat joustavammiksi. Saunassa verenkierto ohjautuu iholle lämmönsäätelyn vuoksi ja iho hikoilee. Sauna kuormittaa verenkiertoelimistöä, kuten fyysinen rasitus muutenkin, kardiologi Jari Laukkanen kertoo Sauna from Finlandin tiedotteessa.

Säännöllinen sanominen kannattaa

Tutkimustulosten mukaan 4–7 kertaa viikossa saunovien riski sairastua sydän- ja verenkiertosairauksiin väheni jopa 63 prosenttia.

– Saunominen laskee verenpainetta vielä hyvän aikaa saunasta poistulon jälkeenkin. Alhaisempi verenpaine taas vaikuttaa positiivisesti moniin seikkoihin, kuten aivojen terveyteen, Laukkanen sanoo.

Pian julkistettavassa jatkotutkimuksessa keskityttiin vielä tarkemmin stressitason laskemisen ja saunomisen yhteyteen. Tulokset osoittavat, että sykevälivaihtelu laajenee saunovilla, mikä taas laskee kehon stressitasoa.

Muista myös muut elämäntavat

– Saunominen on ehdottomasti yksi niistä asioista, joilla on myönteisiä vaikutuksia. Se hoitaa sydäntä, vähentää stressiä ja parantaa unen laatua. Saunominen tukee hyvinvointia, mutta sen lisäksi tarvitaan riittävästi liikuntaa, hyvää ravintoa ja unta, Laukkanen sanoo.

– Joissain tutkimuksissa on todettu sydämen vajaatoiminnan oireiden korjaantuneen ja astman tyyppisten oireiden helpottuneen. Lisäksi joidenkin ihosairauksien, kuten psoriasiksen on todettu lieventyneen saunomisen seurauksena. Myös flunssan ja erilaisten tulehdusten oireisiin saunan on todettu tuovan helpotusta. Näen itse, että merkittävimmät kansanterveydelliset vaikutukset saunomisella on kuitenkin sydän- ja verenkiertoelinten terveyteen.

Vaikka liikunta jäisikin joinakin päivinä väliin, kannattaa saunaan suunnata, sillä se purkaa tehokkaasti päivän stressiä ja vaikuttaa sitä kautta positiivisesti terveyteen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?