Selätä närästys ilman lääkkeitä – 5 yksinkertaista ohjetta - Terveys - Ilta-Sanomat

Selätä närästys ilman lääkkeitä – 5 yksinkertaista ohjetta

Julkaistu: 29.8.2017 14:25

Närästyksen hoitoon on olemassa monia lääkkeitä, mutta joskus jo yksinkertaisetkin asiat voivat auttaa.

Hyksin Vatsakeskuksen osastonylilääkäri Perttu Arkkila kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että noin joka toista suomalaista närästää viikoittain. Närästyksessä hapanta nestettä ja mahan sisältöä nousee ruokatorven yläosaan ja joskus suuhunkin asti.

Närästyksen taustalla voi olla monta syytä. Kyseessä voi olla ruokatorven alasulkijalihaksen huonontuminen tai palleatyrä. Kireät vaatteet sekä tietynlainen ruoka voi myös aiheuttaa närästystä.

Rodale Wellness -terveyssivusto keräsi yhteen luonnollisia keinoja närästyksen helpottamiseen.

1. Katso mitä syöt

Jotkut ruoat voivat närästää enemmän kuin toiset. Klassisia esimerkkejä närästävistä ruoista ovat kahvi, alkoholi ja tuliset sekä rasvaiset ruoat. Sitrushedelmät ja tomaatit voivat joillakin aiheuttaa myös oireita.

Kokeile näiden ruokien vähentämistä, ja närästys voi helpottaa.

2. Pudota painoa

Ylipaino lisää refluksioireiden alkamisen riskiä. Huolehdi terveellisestä ruokavaliosta, joka sisältää tarpeeksi hyviä rasvoja, vihanneksia, mutta vältä tyhjiä hiilihydraatteja.

3. Vähennä sokerin syömistä

Tutkimusten mukaan sokerin vähentäminen voi auttaa närästykseen. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että sokerin vähentäminen voi auttaa jopa enemmän kuin rasvaisen ruoan ja kahvin jättäminen pois ruokavaliosta.

4. Hillitse stressiä

Kuten Arkkilakin kertoi, stressi voi aiheuttaa monilla närästystä.

– Stressitilassa happojen eritys lisääntyy. Ihmisillä, joilla on stressiä, elintavatkaan eivät ole usein kovin terveelliset. Monesti he kuluttavat enemmän kahvia, alkoholia sekä rasvaisia ruokia, Arkkila kertoi.

Eräässä tutkimuksessa selvitettiin, että tutkituilla, jotka ovat altistuneet pitkittyneelle stressille, syke ja verenpaine olivat korkeammalla. Heitä vaivasi myös tavallisemmin refluksiin liittyvä närästys.

Urheilulla voi tehokkaasti vähentää stressiä. Lue täältä viisi yksinkertaista tapaa selättää piinaava stressi.

5. Kiinnitä huomiota unenlaatuun

Erään tutkimuksen mukaan huonot yöunet pahentavat refluksioireita seuraavana päivänä, mikä voi johtaa siihen, että tulevakin yö nukutaan huonosti.

Rauhoitu ennen nukkumaanmenoa tai kokeile lämmintä suihkua ennen sänkyyn kömpimistä. Vältä liikaa puhelimen käyttämistä tai television katsomista ennen nukkumaanmenoa. Suuria aterioita kannattaa myös välttää ennen unia.

Sängyn päädyn nostaminen 2–3 senttimetrillä voi myös auttaa vähentämään närästystä yön aikana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?