Terveys

Golfari, sattuuko selkään? Golfjoogan kehittäjä kertoo, mistä kipu johtuu

Julkaistu:

Hyvä olo
Golfjoogan kehittäjä Susanne Ropponen näkee golfin pelaajilla selkeän ongelman: liian heikon lihaskunnon suhteessa lajin vaatimuksiin.
Susanne Ropponen kertoo heti alkuun vitsin.

– Usein vitsaillaan, että sitten kun ei enää muuhun pysty, voi alkaa golfata, liikunta-alan ammattilainen, joogaopettaja ja golfjoogan kehittänyt Susanne Ropponen sanoo.

– Golfista ajatellaan, että vain kävelet ja lyöt palloa, Ropponen jatkaa.

Samaan hengenvetoon Ropponen kumoaa sanomansa, sillä se eivät pidä alkuunkaan paikkaansa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Harvoin ajatellaan, että kuinka vaativa svingi eli golfpallon lyönti on keholle.

Heti perään tulee tiukkaa faktaa.

– Golffarin selkärankaan kohdistuu noin kahdeksan kertaa pelaajan oman painon verran kuormaa svingin aikana.

Noin 80-kiloinen golffari jysäyttää siis svingissä selkärankaansa lähes 650 kilon lastin, satakiloinen 800 kiloa. Melkoisia lukemia, jotka konkretisoivat sen, mitä golf vaatii oikeasti keholta.

– Suoritus tapahtuu maksimivoimalla, maksiminopeudella, alle kahdessa sekunnissa. Se on keholle tosi vaativa. Kehossa täytyy olla liikkuvuus ja tuki oikeissa kohdissa, että se kestää tuollaiset voimat, Ropponen sanoo ja latelee lisää faktoja.

– Jos mietit jääkiekon lämäriä ja sitä, että keho pysyy koko pelin ajan lämpimänä, tai aitajuoksun aidan ylitystä tai korkeushyppyä, niin niissä missään varsinainen suoritus ei tapahdu vastaavalla nopeudella. Aika vaativasta lajista golfissa on siis kysymys, Ropponen sanoo – eikä vieläkään lopeta faktojen tiputtelua.

– Kaikkia edellä mainittuja suorituksia varten myös kehoa treenataan todella paljon enemmän kuin golfissa.

Suurin osa golfin pelaajista ei pystykään vastaamaan kehollaan svingin voimiin, ja se näkyy ja ennen kaikkea tuntuu golffarin kropassa.

– Kaikista golffareista 75 prosenttia kärsii jossain vaiheessa alaselän vaivoista. Yhdysvalloissa, missä asiaa on tutkittu vielä enemmän, keskimäärin 25 prosenttia golffareista kärsii alaselän vaivoista. Merkittävää on se, että eroa ei juurikaan ole ammattilaisten tai amatöörien välillä, Ropponen sanoo.


Ropposen mukaan vaivat johtuvat yksinkertaisesti siitä, että kun kropasta ei tule tarvittavaa tukea, kun ei ole tarpeeksi lihaskuntoa ja liikkuvuutta, svingin aiheuttamat voimat pysähtyvät selkärankaan. Näin ei tietenkään saisi olla.

– Harrastus ei saisi hajottaa, päinvastoin, Ropponen sanoo.

Ropposen mielestä golfissa useat ihmiset nurinkurisesti keskittyvät vain svingin treenaamiseen, vaikka pitäisi treenata koko kroppaa, lihaskuntoa, ja lihasten tuomaa kehon tukea ja liikkuvuutta.

– Kehosi on oikeasti tärkein golfmailasi. Golfmaila on vain kehosi jatke. Se, mikä golfmailaa liikuttaa, on keho. Jos keho ei kestä, niin ei se pallokaan lennä mihinkään. Kehosta se mailanpään voima lähtee, Ropponen sanoo.

Golfin pelaajien selkäkivut puolestaan aiheuttavat sen, että pelaamaan ei pääsekään niin paljoa kuin haluaisi.

 

Paras palaute onkin se, kun asiakas tulee sanomaan, että nyt oli ensimmäinen golfkausi, kun alaselkä ei enää tullut kipeäksi.”

– Oikea ja turvallinen liike on lääke. Niistä asioista pitäisi pitää huolta myös kauden aikana, mutta ne tahtovat unohtua, kun on niin kova into vain pelata.

Nämä asiat Ropponen huomasi jo viitisen vuotta sitten ja kehitti golfjoogan.

– Huomasin, että työkaverini olivat golfkierroksien jälkeen välillä ihan rikki ja pyysivät liikkeitä, millä saisivat helpotettua oloaan.

Golfjoogan tarkoituksena on lisätä golffareiden liikkuvuutta ja stabilaatiota eli tukea niihin kohtiin, joissa sitä tarvitaan. Golfjooga pohjautuu hyvin pitkälle joogaan, mutta siinä on myös erilaisia elementtejä sekä pilateksesta että monenlaisista kehonpaino-, tasapaino- ja liikkuvuusharjoituksista.

– Joogan ajatus eli että yhdistetään keho, mieli ja liike ja tietysti hengitys ovat aina taustalla, ja sen kautta pääsemme myös keskittymiseen liittyviin asioihin sisälle, joka on golffareille tärkeää – vaikka golfjoogassa onkin elementtejä monesta, Ropponen sanoo.

– Tarkoituksena on parantaa liikkeen hallintaa – golffarin pitää myös tuntea svingi, mihin pallo lähtee, vaikka silmät olisivat kiinni, Ropponen sanoo.

Golfjoogassa tehdään myös joogasta tuttuja rentoutumis- ja mentaaliharjoituksia, joka on tärkeää myös golfkentällä. Myös kehitys tapahtuu palautumisvaiheessa ja siksi rentoutusharjoitukset ja palautumisen huomioiminen ovat tärkeää myös golfjoogassa.

– Ajatukseni on, että liike lähtee sisältä ulos eli lähdemme rakentamaan sitä liikettä syvistä tukilihaksista ulospäin. Liike tuotetaan koko keholla, mutta tuki ja liikehallinta lähtee sisältä, läheltä rankaa. Kun liike tunnetaan, se on helppo siirtää svingiin, Ropponen sanoo.

Ropposen kokemuksen mukaan monet golfjoogassa käyneet ovat oppineet nimenomaan kehostaan uusia ”paikkoja”.

– Tyypillinen kommentti on myös se, että ”nyt ymmärrän, missä se pron mainitsema paikka on, mihin kiertoa pitäisi saada”, Ropponen sanoo.

Ropposen mukaan kineettinen ketju ja liikkuvuus täytyy saada ensin toimimaan, ennen kuin nopeutta ja voimaa voidaan hakea. Kun lihaksisto, nivelet sekä liikkuvuus toimivat, voima ja tekniikka löytyvät sen jälkeen.


– Kun keho pystyy tekniikan vaatimaan liikkeeseen, ei kehoa tarvitse väkisin vääntää voimalla tai pakottaa liikkeeseen, Ropponen kiteyttää.

Golfjoogaajat ovat yli 50-prosenttisesti miehiä, pääsääntöisesti yli 40-vuotiaita ja vanhimmat harrastajat yli 70-vuotiaita.

– Golfjooga on golffareille suunnattua, joten uskon, että se puhuttelee enemmän sellaisia, joita kiinnostaa ensisijaisesti golfata kuin joogata, ja tämän vuoksi miehiä on suhteessa enemmän, Ropponen uskoo.

– Omat kultakauteni ovat golfissa vielä edessäpäin. Mutta alaselkäni ei ole enää ensimmäisen golfkauteni jälkeen kipeytynyt. Omat opit ovat siis käytössä. Paras palaute onkin se, kun asiakas tulee sanomaan, että nyt oli ensimmäinen golfkausi, kun alaselkä ei enää tullut kipeäksi, Ropponen naurahtaa.

Fakta

> Svingi tapahtuu maksimivoimalla ja on kestoltaan alle 2 sekuntia, joten se on keholle todella vaativa suoritus. Svingissä selkärankaan kohdistuu noin 8 kertaa pelaajan painon verran voimaa (vrt. juoksussa noin kaksinkertaisesti).

> Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää ja mahdollistavat voimansiirron ja nopeuden svingissä.

> Selkärangan kaikki liikesuunnat (kierto, sivutaivutus, eteen- ja taaksetaivutus) on tärkeää lämmitellä svingin vaativuuden vuoksi ennen kuin suoritusta.

> Muista kierroksen jälkeen loppuverryttely, joka nopeuttaa kehon palautumista seuraavaa kierrosta varten.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tykittääkö Kimi Räikkönen jälleen paalulle Monacossa? IS seuraa aika-ajoja

    2. 2

      Pentti Linkola, 85: ”Kävin äskettäin saunassa ja päätin, että se oli elämäni viimeinen sauna”

    3. 3

      Kylmä virtaus kulkee Suomen yli ensi viikolla – Animaatio: Tältä näyttää päättäjäisviikonlopun sää

    4. 4

      Insinööri-Johannan, 26, vähäpukeiset kuvat keräävät huomiota – saa somessa kasoittain palautetta kurveistaan: ”Olen täysin luomu”

    5. 5

      Mitä kouluvuosista jäi päähän? Testaa, pääsisitkö läpi ala-asteelta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Noora ihmetteli yhtäkkiä ilmestyneitä punaisia näppylöitä – lääkäri tunnisti yleisen vaivan heti

    2. 2

      Yhdysvalloissa ammuttu mystinen ihmeotus kummastuttaa tutkijoita – onko tämä suden ja karhun risteytys?

    3. 3

      Jari sai kunnaninsinööriltä tylyn sähköpostin – ”En olisi uskonut, että nyky-Suomessa tapahtuu tällaista”

    4. 4

      Vapaat naiset kertovat kaunistelematta, millaista on sinkkuseksi

    5. 5

      Jori löysi Sastamalan metsästä outoja karvaisia sukkahousuansoja

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Intiimit keskustelut häähumusta julki: kuningatar ojensi tomerasti prinssi Philipiä – Meghanin ”lipsautus” pöyristyttää somessa

    2. 2

      Morsiamen äidin pöyristyttävä käytös järkytti hääväkeä: ”En ole eläessäni hävennyt niin paljon”

    3. 3

      Entinen Playboy-malli päätyi järkyttävään tekoon: hyppäsi pilvenpiirtäjästä pienen poikansa kanssa

    4. 4

      Meghanin elämä mullistuu täysin häiden jälkeen – nämä kaikki arkiset asiat ovat häneltä nyt jatkossa kiellettyjä

    5. 5

      Noora ihmetteli yhtäkkiä ilmestyneitä punaisia näppylöitä – lääkäri tunnisti yleisen vaivan heti

    6. Näytä lisää