Terveys

Golfari, sattuuko selkään? Golfjoogan kehittäjä kertoo, mistä kipu johtuu

Julkaistu:

Hyvä olo
Golfjoogan kehittäjä Susanne Ropponen näkee golfin pelaajilla selkeän ongelman: liian heikon lihaskunnon suhteessa lajin vaatimuksiin.
Susanne Ropponen kertoo heti alkuun vitsin.

– Usein vitsaillaan, että sitten kun ei enää muuhun pysty, voi alkaa golfata, liikunta-alan ammattilainen, joogaopettaja ja golfjoogan kehittänyt Susanne Ropponen sanoo.

– Golfista ajatellaan, että vain kävelet ja lyöt palloa, Ropponen jatkaa.

Samaan hengenvetoon Ropponen kumoaa sanomansa, sillä se eivät pidä alkuunkaan paikkaansa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Harvoin ajatellaan, että kuinka vaativa svingi eli golfpallon lyönti on keholle.

Heti perään tulee tiukkaa faktaa.

– Golffarin selkärankaan kohdistuu noin kahdeksan kertaa pelaajan oman painon verran kuormaa svingin aikana.

Noin 80-kiloinen golffari jysäyttää siis svingissä selkärankaansa lähes 650 kilon lastin, satakiloinen 800 kiloa. Melkoisia lukemia, jotka konkretisoivat sen, mitä golf vaatii oikeasti keholta.

– Suoritus tapahtuu maksimivoimalla, maksiminopeudella, alle kahdessa sekunnissa. Se on keholle tosi vaativa. Kehossa täytyy olla liikkuvuus ja tuki oikeissa kohdissa, että se kestää tuollaiset voimat, Ropponen sanoo ja latelee lisää faktoja.

– Jos mietit jääkiekon lämäriä ja sitä, että keho pysyy koko pelin ajan lämpimänä, tai aitajuoksun aidan ylitystä tai korkeushyppyä, niin niissä missään varsinainen suoritus ei tapahdu vastaavalla nopeudella. Aika vaativasta lajista golfissa on siis kysymys, Ropponen sanoo – eikä vieläkään lopeta faktojen tiputtelua.

– Kaikkia edellä mainittuja suorituksia varten myös kehoa treenataan todella paljon enemmän kuin golfissa.

Suurin osa golfin pelaajista ei pystykään vastaamaan kehollaan svingin voimiin, ja se näkyy ja ennen kaikkea tuntuu golffarin kropassa.

– Kaikista golffareista 75 prosenttia kärsii jossain vaiheessa alaselän vaivoista. Yhdysvalloissa, missä asiaa on tutkittu vielä enemmän, keskimäärin 25 prosenttia golffareista kärsii alaselän vaivoista. Merkittävää on se, että eroa ei juurikaan ole ammattilaisten tai amatöörien välillä, Ropponen sanoo.


Ropposen mukaan vaivat johtuvat yksinkertaisesti siitä, että kun kropasta ei tule tarvittavaa tukea, kun ei ole tarpeeksi lihaskuntoa ja liikkuvuutta, svingin aiheuttamat voimat pysähtyvät selkärankaan. Näin ei tietenkään saisi olla.

– Harrastus ei saisi hajottaa, päinvastoin, Ropponen sanoo.

Ropposen mielestä golfissa useat ihmiset nurinkurisesti keskittyvät vain svingin treenaamiseen, vaikka pitäisi treenata koko kroppaa, lihaskuntoa, ja lihasten tuomaa kehon tukea ja liikkuvuutta.

– Kehosi on oikeasti tärkein golfmailasi. Golfmaila on vain kehosi jatke. Se, mikä golfmailaa liikuttaa, on keho. Jos keho ei kestä, niin ei se pallokaan lennä mihinkään. Kehosta se mailanpään voima lähtee, Ropponen sanoo.

Golfin pelaajien selkäkivut puolestaan aiheuttavat sen, että pelaamaan ei pääsekään niin paljoa kuin haluaisi.

 

Paras palaute onkin se, kun asiakas tulee sanomaan, että nyt oli ensimmäinen golfkausi, kun alaselkä ei enää tullut kipeäksi.”

– Oikea ja turvallinen liike on lääke. Niistä asioista pitäisi pitää huolta myös kauden aikana, mutta ne tahtovat unohtua, kun on niin kova into vain pelata.

Nämä asiat Ropponen huomasi jo viitisen vuotta sitten ja kehitti golfjoogan.

– Huomasin, että työkaverini olivat golfkierroksien jälkeen välillä ihan rikki ja pyysivät liikkeitä, millä saisivat helpotettua oloaan.

Golfjoogan tarkoituksena on lisätä golffareiden liikkuvuutta ja stabilaatiota eli tukea niihin kohtiin, joissa sitä tarvitaan. Golfjooga pohjautuu hyvin pitkälle joogaan, mutta siinä on myös erilaisia elementtejä sekä pilateksesta että monenlaisista kehonpaino-, tasapaino- ja liikkuvuusharjoituksista.

– Joogan ajatus eli että yhdistetään keho, mieli ja liike ja tietysti hengitys ovat aina taustalla, ja sen kautta pääsemme myös keskittymiseen liittyviin asioihin sisälle, joka on golffareille tärkeää – vaikka golfjoogassa onkin elementtejä monesta, Ropponen sanoo.

– Tarkoituksena on parantaa liikkeen hallintaa – golffarin pitää myös tuntea svingi, mihin pallo lähtee, vaikka silmät olisivat kiinni, Ropponen sanoo.

Golfjoogassa tehdään myös joogasta tuttuja rentoutumis- ja mentaaliharjoituksia, joka on tärkeää myös golfkentällä. Myös kehitys tapahtuu palautumisvaiheessa ja siksi rentoutusharjoitukset ja palautumisen huomioiminen ovat tärkeää myös golfjoogassa.

– Ajatukseni on, että liike lähtee sisältä ulos eli lähdemme rakentamaan sitä liikettä syvistä tukilihaksista ulospäin. Liike tuotetaan koko keholla, mutta tuki ja liikehallinta lähtee sisältä, läheltä rankaa. Kun liike tunnetaan, se on helppo siirtää svingiin, Ropponen sanoo.

Ropposen kokemuksen mukaan monet golfjoogassa käyneet ovat oppineet nimenomaan kehostaan uusia ”paikkoja”.

– Tyypillinen kommentti on myös se, että ”nyt ymmärrän, missä se pron mainitsema paikka on, mihin kiertoa pitäisi saada”, Ropponen sanoo.

Ropposen mukaan kineettinen ketju ja liikkuvuus täytyy saada ensin toimimaan, ennen kuin nopeutta ja voimaa voidaan hakea. Kun lihaksisto, nivelet sekä liikkuvuus toimivat, voima ja tekniikka löytyvät sen jälkeen.


– Kun keho pystyy tekniikan vaatimaan liikkeeseen, ei kehoa tarvitse väkisin vääntää voimalla tai pakottaa liikkeeseen, Ropponen kiteyttää.

Golfjoogaajat ovat yli 50-prosenttisesti miehiä, pääsääntöisesti yli 40-vuotiaita ja vanhimmat harrastajat yli 70-vuotiaita.

– Golfjooga on golffareille suunnattua, joten uskon, että se puhuttelee enemmän sellaisia, joita kiinnostaa ensisijaisesti golfata kuin joogata, ja tämän vuoksi miehiä on suhteessa enemmän, Ropponen uskoo.

– Omat kultakauteni ovat golfissa vielä edessäpäin. Mutta alaselkäni ei ole enää ensimmäisen golfkauteni jälkeen kipeytynyt. Omat opit ovat siis käytössä. Paras palaute onkin se, kun asiakas tulee sanomaan, että nyt oli ensimmäinen golfkausi, kun alaselkä ei enää tullut kipeäksi, Ropponen naurahtaa.

Fakta

> Svingi tapahtuu maksimivoimalla ja on kestoltaan alle 2 sekuntia, joten se on keholle todella vaativa suoritus. Svingissä selkärankaan kohdistuu noin 8 kertaa pelaajan painon verran voimaa (vrt. juoksussa noin kaksinkertaisesti).

> Hyvät keskivartalon lihakset suojaavat selkää ja mahdollistavat voimansiirron ja nopeuden svingissä.

> Selkärangan kaikki liikesuunnat (kierto, sivutaivutus, eteen- ja taaksetaivutus) on tärkeää lämmitellä svingin vaativuuden vuoksi ennen kuin suoritusta.

> Muista kierroksen jälkeen loppuverryttely, joka nopeuttaa kehon palautumista seuraavaa kierrosta varten.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Äärettömän harvinainen sääilmiö voi iskeä 1,5 kilometrin korkeuteen Suomen ilmakehässä ensi viikolla

    2. 2

      Maailman paras suklaapatukka on valittu, ja sitä saa myös Suomesta – mutta tunnistatko sen ilman kääreitä?

    3. 3

      Kuvat: Näin Emmi Peltonen päätti olympiaurakkansa – ”Olen tosi iloinen tähän koko juttuun”

    4. 4

      Nainen kärsi vatsan turvotuksesta vuosia, röntgenkuvassa paljastui uskomaton löytö

    5. 5

      Floridan kouluampuminen: Aseistettu sheriffin apulainen seisoi koulun ulkopuolella joukkoampujan riehuessa

    6. 6

      Suositussa kahvinkeittimessä on ominaisuus, joka saattaa hämmentää ja vaikuttaa kahvin makuun

    7. 7

      Kuvat ja video: Yrittikö Pohjois-Korean 16-vuotias urheilija härskiä temppua olympialaisissa?

    8. 8

      Keijo sivuutti hämmentävän opasteen naureskellen: ”Onneksi ei virkavalta sattunut paikalle!” – 10 hulvatonta kylttiä eri puolilta Suomea

    9. 9

      Mikä muodonmuutos! Vakuutusmyyjä jätti työnsä, laihdutti 40 kg ja kasvatti parran – on nyt suosittu miesmalli

    10. 10

      Lindén kiirehti toimittajia pakoon Oulun lentokentällä – ”Arvaa vain miltä tuntuu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Aivan käsittämätön viesti: Suomi putosi kärjestä 15:nneksi, Ruotsi nousi 12. sijalta hopealle! IS seurasi olympiatapahtumia

    2. 2

      Maailman paras suklaapatukka on valittu, ja sitä saa myös Suomesta – mutta tunnistatko sen ilman kääreitä?

    3. 3

      Kuvat ja video: Yrittikö Pohjois-Korean 16-vuotias urheilija härskiä temppua olympialaisissa?

    4. 4

      Suositussa kahvinkeittimessä on ominaisuus, joka saattaa hämmentää ja vaikuttaa kahvin makuun

    5. 5

      Nainen kärsi vatsan turvotuksesta vuosia, röntgenkuvassa paljastui uskomaton löytö

    6. 6

      Maryam Razavi ja Mikko Leppilampi erosivat – mallikaunotar avautuu blogissaan: ”Ainoa oikea ratkaisu oli lähteä”

    7. 7

      Lääkäreiltä varoitus influenssan keskellä: Inhottava A-streptokokki nostaa päätään Suomessa

    8. 8

      Hovioikeus päätti: Kolmoismurhaaja pääsee vapauteen

    9. 9

      40-vuotispäiväänsä juhliva Heli Palsanmäki on onnellisempi kuin koskaan: ”Lapset ovat tervetulleita”

    10. 10

      Poliisi neuvoi ajamaan 5 km/h ”alinopeutta” – Autoliitto kertoo, mitä siitä seuraisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leijonien turnaus päättyi valtavaan pettymykseen – Saksalta jättiyllätys Ruotsia vastaan! IS seurasi olympiatapahtumia

    2. 2

      Yle vahvistaa: Tapio Suominen sai potkut

    3. 3

      Eeli Tolvasen hirmuvire jatkui Norjaa vastaan, Antti Aalto onnistui mäkikarsinnassa – IS seurasi olympiatapahtumia hetki hetkeltä

    4. 4

      Leijonat taipui Ruotsille, tällainen on Suomen ohjelma pudotuspeleissä – IS seurasi olympiatapahtumia hetki hetkeltä

    5. 5

      Jäätanssijan puku petti kriittisellä hetkellä olympialaisissa – murtui kyyneliin: ”Pahin painajaiseni”

    6. 6

      Hotellihuoneen likaisin asia ei ole se, mitä luulet – yksi esine on todellinen bakteeripesä: ”Vältä kontaktia!”

    7. 7

      2,5-vuotias kertoi äidille isän uudesta ystävättärestä – perheenisän salasuhde paljastui yllättävällä tavalla

    8. 8

      Antti, 40, kävi nettitreffeillä parinsadan naisen kanssa – ”hörröpörrö” ja 7 muuta naistyyppiä tulivat toistuvasti vastaan

    9. 9

      Nainen siivosi miestenvessan työpaikalla – lopputulos sai miehet kiemurtelemaan naurusta, naiset jäivät ymmälleen: ”Mikä tässä on hauskaa?”

    10. 10

      Kaisa Mäkäräinen ja viestijoukkue pettyivät, Naisleijonat komeasti välieriin – IS seurasi lauantain olympiatapahtumia hetki hetkeltä

    11. Näytä lisää
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Äärettömän harvinainen sääilmiö voi iskeä 1,5 kilometrin korkeuteen Suomen ilmakehässä ensi viikolla

    2. 2

      Maailman paras suklaapatukka on valittu, ja sitä saa myös Suomesta – mutta tunnistatko sen ilman kääreitä?

    3. 3

      Kuvat: Näin Emmi Peltonen päätti olympiaurakkansa – ”Olen tosi iloinen tähän koko juttuun”

    4. 4

      Nainen kärsi vatsan turvotuksesta vuosia, röntgenkuvassa paljastui uskomaton löytö

    5. 5

      Floridan kouluampuminen: Aseistettu sheriffin apulainen seisoi koulun ulkopuolella joukkoampujan riehuessa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Aivan käsittämätön viesti: Suomi putosi kärjestä 15:nneksi, Ruotsi nousi 12. sijalta hopealle! IS seurasi olympiatapahtumia

    2. 2

      Maailman paras suklaapatukka on valittu, ja sitä saa myös Suomesta – mutta tunnistatko sen ilman kääreitä?

    3. 3

      Kuvat ja video: Yrittikö Pohjois-Korean 16-vuotias urheilija härskiä temppua olympialaisissa?

    4. 4

      Suositussa kahvinkeittimessä on ominaisuus, joka saattaa hämmentää ja vaikuttaa kahvin makuun

    5. 5

      Nainen kärsi vatsan turvotuksesta vuosia, röntgenkuvassa paljastui uskomaton löytö

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Leijonien turnaus päättyi valtavaan pettymykseen – Saksalta jättiyllätys Ruotsia vastaan! IS seurasi olympiatapahtumia

    2. 2

      Yle vahvistaa: Tapio Suominen sai potkut

    3. 3

      Eeli Tolvasen hirmuvire jatkui Norjaa vastaan, Antti Aalto onnistui mäkikarsinnassa – IS seurasi olympiatapahtumia hetki hetkeltä

    4. 4

      Leijonat taipui Ruotsille, tällainen on Suomen ohjelma pudotuspeleissä – IS seurasi olympiatapahtumia hetki hetkeltä

    5. 5

      Jäätanssijan puku petti kriittisellä hetkellä olympialaisissa – murtui kyyneliin: ”Pahin painajaiseni”

    6. Näytä lisää