Helppo testi kertoo parissa sekunnissa, kuinka suuri on riskisi kuolla ennenaikaisesti - Terveys - Ilta-Sanomat

Helppo testi kertoo parissa sekunnissa, kuinka suuri on riskisi kuolla ennenaikaisesti

Julkaistu: 15.8.2017 19:00

Ennenaikaisen kuoleman riskin testin avulla selviää, millainen on kehon joustavuus ja voima. Testiä käytetään arvioimaan yli 50-vuotiaiden kuntoa.

Terveydentilan määrittämiseen etsittiin pitkään jonkinlaista keinoa.

Vastaus tuli muutama vuosi sitten brasilialaiselta liikuntalääketieteen lääkäri Claudio Gil Araujolta, joka kehitti istu ja nouse -testin arvioimaan yli 50-vuotiaiden ennenaikaisen kuoleman riskiä. Ilta-Sanomat uutisoi testistä vuonna 2013.

  • Katso videolta ohjeet testin tekoon. Toimittaja Sami Lindfors ja valokuvaaja Seppo Solmela näyttävät mallia.

Sitting-rising -testiksi (SRT) nimetyssä testissä mennään istumaan maahan asti ja noustaan sieltä ylös. Liike toistetaan uudelleen. Laskeutumisessa ja nousemisessa tulisi onnistua horjumatta ja ilman käsien tukea. Testin avulla voidaan selvittää kehon joustavuus ja voima.

Araujo käytti ensin testiä urheilijoiden kunnon arvioimiseen, mutta pian hän alkoi tutkia, voiko keino toimia myös muilla.

Monilla iäkkäillä ihmisillä on vaikeuksia aivan tavallisissa liikkeissä, kuten eteenpäin taivutuksissa ja tavaroiden poimimisessa lattialta. He saattavat esimerkiksi läpäistä aerobiset kestävyystestit, mutta eivät kykene solmimaan omia kengännauhojaan. Testissä on kyse siitä, että pitkään elävän pitäisi ylläpitää tasapainoa, liikkuvuutta ja säilyttää lihasvoimansa.

Personal trainer Maikki Marjaniemi on jakanut Facebookissa videon, jolla hän näyttää, kuinka istu ja nouse -testi käytännössä tehdään:

Jos video ei näy selaimellasi, voit katsoa sen täältä.

Istumaan meno ja nousu ovat molemmat pisteytetty kumpikin viiden pisteen arvoisiksi ja miinuksia tulee sen mukaan, montako apukosketusta joutuu ottamaan. Esimerkiksi kädellä lattiasta tuen ottamisesta saa yhden virhepisteen. Puolikas piste vähennetään tasapainon horjumisesta.

Täydellisestä suorituksesta saa 10 pistettä, eli 5 pistettä istumisesta ja 5 pistettä ylösnousemisesta.

Jos testistä saa vähemmän kuin kahdeksan pistettä, Araujon mukaan kuolee seuraavan kuuden vuoden aikana kaksi kertaa todennäköisemmin kuin enemmän pisteitä saaneet. Jos saa vain kolme pistettä tai vähemmän, kuolee jopa viisi kertaa todennäköisemmin seuraavan kuuden vuoden aikana.

Marjaniemi sanoo videollaan, että jos yli 50-vuotias saa 10 pistettä testistä, on tulos harvinainen, ja se kertoo erittäin hyvästä kunnosta.

Näin teet testin:

  1. Seiso rennoissa vaatteissa paljain jaloin paikassa, jossa ympärillä on tilaa.

  2. Mene risti-istuntaan lattialle ilman, että otat mistään tukea.

  3. Yritä nousta takaisin seisomaan niin, että käytät mahdollisimman vähän käsiäsi, polviasi tai käsivarsiasi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?