Terveys

Istumatyöläinen, älä innostu liikaa! Näin poimit marjat selkää säästäen

Julkaistu:

Ei roikkuselälle, kyllä toispolviseisonnalle, neuvoo Selkäliiton asiantuntija.
Suomalaisen kesän selkävaivat voivat johtua siitä, että kausiaskareet menevät överiksi.

– Kesä on lyhyt, samoin kesälomat. Maalaustalkoiden ja marjastuksen aikaa lyhentää se, että olemme koko ajan säiden armoilla. Silloin tulee tehtyä urakkana paljon fyysistä työtä, johon istumatyöläinen ei ole välttämättä tottunut, kertoo Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola.

Marjastaessa saattaa rasittaa selkäänsä tai pahimmillaan saada välilevyn pullistuman. Erityisesti huono pitkäaikainen työasento altistaa selän rasituksille ja välilevyjen vaurioille.

– Tärkeintä on vaihtaa asentoa ja taukojumpata noin kymmenen minuutin välein tai useammin. Raajat eivät saa päästä puutumaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Niin sanottu toispolviseisonta on paras ja selkää säästävin tapa poimia marjoja maan tasalta, Sihvola sanoo.


Hän asettuu mustikanvarpujen sekaan toinen polvi koukussa ja toinen jalka polvi takana maahan.

– Tässä on pehmeä sammalmätäs, mutta polven alle voi laittaa pehmusteeksi pyyhkeen tai jonkin muun alustan.

Sihvola asettelee kätensä samanpuoleisen polvensa tueksi nojatessaan vähän etuviistoon. Niska, hartiat ja selkä ovat ergonomisesti samassa linjassa.

– Poimintasuunta on suoraan edessäpäin. Selkään ei saa tulla kiertoa.

Marjoja voi poimia toisellakin tavalla. Mutta vähemmän selkää säästäen.

– Näyttääpä jäykältä, Sihvola naurahtaa, kun hän katsoo kuvaa itsestään poimimassa väärällä tavalla marjoja. Olemme pyytäneet häntä näyttämään, mikä on huonoin ja vartalolle kuormittavin tapa marjastaa.

Kuvassa hän kurottelee mustikkapensaisiin selkä roikkuen, jalat suorina.

– Keskivartalon lihastuki puuttuu tällaisessa asennossa ja roikutaan selän rakenteiden varassa. Nivelsiteisiin ja välilevyihin kohdistuu epäedullista kuormitusta.

Marjanpoimimisesta aiheutuneita selkävaivoja on tuskin tilastoitu. Ei siis ole tiedossa, kuinka yleisiä nämä vammat ovat.

Maalaisjärjellä ajateltuna tosin melko yleisiä.

– Selän kipeyden voi huomata vasta joitakin päiviä rasituksen jälkeen, eikä niitä osaa yhdistää marjastukseen.

Sihvonen sanoo, että toispolviseisonta helpottaa selän luonnollisen ryhdin säilyttämistä ja mahdollistaa keskivartalon tukilihasten toiminnan. Tärkeää on vain vaihtaa kyykkyasentoa toiselle polvelle riittävän usein.

Vatunpoimintaan Sihvolalla on erityisen hyvä vinkki, joka vapauttaa hartiat ja niskan pitkäaikaiselta ämpärin kannattamisesta johtuvalta kuormitukselta.

Sitä voisi kutsua vaikkapa vattukauluriksi. Pieni muoviastia riippuu edessä ja kaulanauha pitää sen kiinni.

Kun pieni astia tulee täyteen, voi sen tyhjentää isompaan ämpäriin.

Keikkaako se? Onko vaarana, että arvokas saalis tipahtelee pian pitkin maata?

– Minulla se ei ole koskaan keikannut. Tosin, se ei niin helposti keikkaa, mitä enemmän siellä on marjoja painona.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt