5 asiaa, jotka ovat eniten pielessä suomalaisten ruokavaliossa – korjaa ainakin nämä - Terveys - Ilta-Sanomat

5 asiaa, jotka ovat eniten pielessä suomalaisten ruokavaliossa – korjaa ainakin nämä

Professori listaa, millä asioilla ruokavaliossa on oikeasti merkitystä terveyden kannalta.

19.7.2017 7:11

Terveellinen syöminen voi tuntua vaikealta, kun netti pursuaa jos jonkinlaisia ravitsemusohjeita ja kauppojen hyllyillä on mitä erikoisimpia elintarvikkeita, lisäravinteita ja superfoodeja.

Ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta ymmärtää ihmisten hämmennyksen.

Hänen neuvonsa ruokavalion korjaamiseen on yksinkertainen: kun suuret linjat tarkistaa ja tarvittaessa korjaa, monimutkaiset ruokavaliokokeilut ja kalliit erikoistuotteet ovat turhia.

– Esimerkiksi gluteenittomien erikoistuotteiden käyttäminen on perusteltua, jos se tehdään sairauden vuoksi, muuten ei. Uusimmissa tutkimuksissa on jopa havaittu, että ne yksipuolistavat paksusuolen bakteerikantaa, ja tämän ilmiön pitkäaikaisvaikutuksista emme vielä tiedä mitään.

Schwab listasi IS:lle, mitkä asiat suomalaisten lautasella ovat eniten pielessä.

– Jos yrittää laittaa nämä viisi asiaa kuntoon, kaiken muun pikkupiiperryksen voi unohtaa, professori linjaa.

5 tavallista virhettä

1. Liian vähän kuitua

– Saamme aivan liian vähän kuitua, vaikka kuitu on vatsan toiminnan kannalta todella tärkeää. Tutkimustietoa tarvitaan vielä paljon lisää, mutta näyttää siltä, että monipuolinen kuitupitoinen ruokavalio ylläpitää hyvää bakteerikoostumusta suolistossa. Bakteeriston vaikutus terveyteemme on todennäköisesti suurempi kuin aiemmin on osattu ajatella.

– Kuitu on tärkeää esimerkiksi sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Jos ateriassa on kuitua, verensokeri pysyy tasaisempana eikä pompi kauhean korkealle ja laske jyrkästi alas. Kuitupitoisen aterian jälkeen ei myöskään tule yletöntä väsymystä – tässä asiassa kuidun vaikutuksen voi huomata melko välittömästikin.

2. Rasvan laatu on väärä

– Saamme liikaa haitallista kovaa rasvaa ja liian vähän pehmeää rasvaa, joka on meille hyväksi.

– Rasvat ovat erittäin tärkeitä sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Esimerkiksi sokeriaineenvaihduntaan voidaan vaikuttaa hyvin selvästi sillä, millaisia rasvoja syödään.

– Yleensä on totuttu ajattelemaan, että kun kolesteroli on normaali, ei tarvitse kiinnittää huomiota siihen, minkälaisia rasvoja syö. Todellisuudessa kolesteroliarvo on kuitenkin pikkuseikka kokonaisuudessa, ja rasva-asioita täytyy ajatella laajemmin.

– Rasvan hyvä laatu auttaa tutkitusti verenpaineen säätelyssä. Nykyään puhutaan paljon kehon matala-asteisesta tulehduksesta, ja myös sitä voidaan hillitä pehmeillä rasvoilla.

– Aivan uusimpien tutkimusten mukaan rasvan laatu on tärkeää muistihäiriöiden ehkäisyssä. Ikääntyneillä näyttää myös siltä, että kun rasvan laatu on kunnossa, lihasmassaa menetetään hitaammin kuin jos käytetään paljon kovia rasvoja. Samantyyppinen tulos on saatu myös luuston kannalta: Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa on havaittu, että luun kunto on parempi, kun ruokavalion rasvan laatu on kunnossa.

3. Liikaa suolaa

– Suolan määrällä on merkitystä verenpaineen kannalta. Miehet saavat päivässä keskimäärin noin 10 grammaa ja naiset noin 7,5 grammaa suolaa, kun suositus on enintään 5 grammaa eli yksi teelusikallinen. Liiallinen suolansaanti on erittäin turmiollista nimenomaan aivoinfarktien kannalta. On arvioitu, että Suomessa voitaisiin välttää satoja aivoinfarkteja, jos keskimääräinen suolankulutus vähenisi grammalla päivässä eli miehet pääsisivät keskimäärin 9:ään ja naiset 6,5 grammaan.

– Länsimaisista valkoihoisista ihmisistä kolme neljäsosaa reagoi runsassuolaiseen ruokaan verenpaineen kohoamisella, mutta yksi neljäsosa ei reagoi, vaikka he söisivät kuinka suolaista ruokaa tahansa. On kuitenkin todettu, että vaikka verenpaine pysyisikin normaalina, runsassuolainen ruoka lyhentää elinajan odotetta.

4. Liian vähän kasviksia

– Syömme liian vähän kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Ne ovat todella ravintorikkaita, oikea terveyspommi. Niistä tulee paitsi kuitua, myös iso liuta vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät myös sellaisia aineita, joille ei ole saantisuosituksia: esimerkiksi flavonoideja, jotka hillitsevät haitallisia hapettumisreaktioita elimistössä.

– Kasviksilla vatsa täyttyy kevyesti, minkä vuoksi ne ovat erittäin tärkeä osa painonhallinnassa ja laihduttajan ruokavaliossa. Kun ruokavaliota keventää kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä, ruokamääriä ei niinkään tarvitse pienentää.

5. Paljon sokeria

– Liiallinen sokerin käyttö on ongelma etenkin lapsilla. Suurin sokerinlähde eivät ole karkit vaan kaakaot, mehut, jogurtit ja vanukkaat sekä muut makeat välipalat.

– Itä-Suomen yliopiston lasten ravitsemus- ja liikuntatutkimuksesta kävi ilmi, että 43 prosenttia lasten saamasta sokerista tulee välipaloista. Tämä todettiin yhdeksän vuotta sitten, eikä asiaa ole tarkemmin selvitelty sen jälkeen. Asiantuntijana olen seurannut lapsille suunnattujen välipalojen koostumusta ja pelkään pahoin, että tuo lukema on nykypäivänä melko kaunisteltu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?