Vältä krapula! 8 vinkkiä asiantuntijalta - Terveys - Ilta-Sanomat

Vältä krapula! 8 vinkkiä asiantuntijalta

Jo kauan on etsitty lääkettä, joka auttaisi pitkäksi venähtäneen illan aiheuttamaan krapulaan.

1.7.2017 16:52

Yksinkertaisin tapa välttää krapula on olla juomatta itseään humalaan. Jos juomia on kuitenkin tullut otettua liikaa, kannattaa muistaa muutama yksinkertainen vinkki.

Cosmopolitan-lehti keräsi yhteen asiantuntijan vinkkejä krapulan ehkäisemiseen ja sen hoitamiseen. Tässä niistä tärkeimmät.

Ennen kuin juot

1. Syö kunnolla

Tohtori Elizabeth Kovacs kertoo, että krapulan vahvuus ei liity ainoastaan siihen, kuinka paljon juot, vaan myös siihen, mitä syöt. Hän suosittelee syömään ennen alkoholin kulutusta hiilihydraatti-, proteiini- ja rasvapitoista ruokaa.

2. Lepää

Kovacsin mukaan vinkki kuulostaa itsestään selvältä, mutta läheskään kaikki eivät saa tarpeeksi unta. Vaikka riittävä uni ei pelastakaan krapulalta, vahvistaa se vastustuskykyäsi ja kehoasi käsittelemään juomisen sivuvaikutuksia.

Kun juot

3. Vältä kuplivaa

Esimerkiksi kuohuviinissä olevat kuplat voivat tutkimuksen mukaan nopeuttaa alkoholin imeytymistä, jolloin humallut nopeammin. Tohtori Jason Burken mukaan kuohuvat juomat voivatkin aiheuttaa pahemman krapulan.

4. Siemaile urheilujuomaa

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että alkoholia nauttiessa tulee huolehtia riittävästä vedensaannista. Kookosvesi tai urheilujuomat voivat toimia Kovacsin mukaan kuitenkin paremmin kuin vain vesi. Ne nesteyttävät ja sisältävät ravintoaineita, joita menetät juodessasi.

Aina, kun juot enemmän kuin kaksi annosta alkoholia, muista juoda välillä urheilujuomaa.

5. Älä tupakoi

Journal of Studies on Alcohol and Drugs -julkaisussa esitellyssä tutkimuksessa seurattiin 113 opiskelijan juoma- ja tupakointitapoja, jotka suhteutettiin krapulan oireisiin. Kahdeksan viikon aikana tutkijat huomasivat, että kun opiskelijat joivat paljon, tupakoiminen lisäsi krapulan riskiä ja kovuutta.

Ennen kuin käyt nukkumaan

6. Älä juo liikaa vettä

Vaikka jo aiemmin todettiin, että vettä tulisi juoda riittävästi, liika on Kovacsin mukaan aina liikaa. Liika veden juominen voi aiheuttaa stressiä kehossa ja vaikuttaa unenlaatuun huonontavalla tavalla, sillä joudut ravaamaan jatkuvasti vessassa.

Juo rankan illan jälkeen lasillinen tai kaksi vettä ja jätä lasi sängyn viereen, jos suutasi kuivaa aamulla.

7. Varmista, että saat kunnolla unta

Vaikka univaje ei aiheutakaan krapulaa, voi se tehdä siitä huomattavasti pahemman tuntuisen. Huolehdi, että saat nukuttua tarpeeksi ja ilman häiriöitä.

Seuraavana aamuna

8. Älä ota tasoittavaa

Asiantuntijat sanovat suoraan, että tasoittavan ottamisessa ei ole mitään järkeä – se vain pitkittää väistämätöntä krapulaa, josta tulee pahimmassa tapauksessa vielä sietämättömämpi.

Jos oma alkoholinkäyttösi huolestuttaa, kannattaa selvittää, oletko riippuvainen siitä. Ilta-Sanomat kertoi aiemmin tapoja, joilla voit selvittää, onko alkoholi sinulle ongelma.

Jos alkoholista on tullut sinulle ongelma, kannattaa asia ottaa esille esimerkiksi lääkärin kanssa.

Oletko huomannut, että jotkin kikat auttavat pahaan kohmeloon? Jaa kokemuksesi kommenttikentässä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?