Parasta tyhjään vatsaan – helpon laskukaavan avulla juot aina tarpeeksi vettä

Veden juonti on tärkeää, mutta mistä tietää, paljonko on tarpeeksi?

21.6.2017 11:58

Kaikki tietävät, että veden juominen on elintärkeää. Vaikka vettä olisi hyvä juoda pitkin päivää, on siitä erityisen paljon hyötyä aamulla, tyhjään vatsaan juotuna.

Aiemman artikkelimme mukaan aamujuominen esimerkiksi parantaa aineenvaihduntaa, tukee painonpudotusta sekä parantaa ihoa ja hiuksia.

Katso yllä olevalta videolta kaikki kahdeksan vaikutusta.

Monille veden kittaaminen voi kuitenkin tehdä tiukkaa ja siksi olemme myös kertoneet keinoja, joiden avulla vettä voi opetella juomaan enemmän.

Neuvojen mukaan vettä voi esimerkiksi maustaa, käyttää pilliä tai vaihdella sen lämpötilaa. Myös vesipullolla voi olla yllättävänkin paljon merkitystä.

Virallisten suositusten mukaan vettä tulisi juoda vähintään 1–1,5 litraa päivässä.

Jokainen ihminen on kuitenkin erilainen ja siksi myös veden tarve vaihtelee. Daily Mailin mukaan onkin olemassa laskukaava, jolla jokainen voi laskea oman tarkan veden tarpeensa.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kaava menee näin: kerro painosi (kiloissa) iälläsi. Saamasi luku kertoo, kuinka monta millilitraa vettä sinun tuli juoda päivässä. Jos haluat luvun litroiksi, jaa se tuhannella.

Sokeasti laskuriin ei kuitenkaan pidä luottaa ja parhaiten se toimiikin normaalipainoisilla ihmisillä. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalo kertoi esimerkiksi viime vuonna Helsingin Sanomille, että yli kolmen litran juominen vuorokaudessa on normaalioloissa jo liikaa.

Mikäli urheilet ja täten hikoilet paljon, olisi vettä kuitenkin hyvä muistaa juoda suosituksia enemmän.

Myös syödyllä ruoalla on väliä. Jos syöt esimerkiksi paljon vesipitoisia kurkkuja ja vesimeloneja, voi juodun veden määrää vähentää. Toisaalta tilanne on päinvastainen, jos syöt runsaasti vaikkapa hyvin suolaisia ruokia.

Muokattu 21.6. klo 13:46: Selvennetty, ettei vettä pitäisi juoda yli kolmea litraa päivässä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?