6 hyvää syytä juoda vettä muutenkin kuin vain janoon - Terveys - Ilta-Sanomat

6 hyvää syytä juoda vettä muutenkin kuin vain janoon

Vettä tulisi juoda päivässä 1–1,5 litraa. Liikuntaa harrastavilla vedentarve on vielä suurempi.

5.6.2017 15:15

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että paljon vettä juovilla kuolleisuus on vähäisempää kuin niillä, jotka eivät muista juoda tasaisin väliajoin. 11-vuotiseen tutkimukseen osallistui 13 000 naista ja 12 000 miestä.

Veden juominen kannattaakin, sillä kehomme tarvitsee riittävästi nestettä pysyäkseen terveenä. The Huffington Post listasi miten vesi tekee kehollemme hyvää.

1. Iho pysyy terveenä

Vesi kosteuttaa ihoa ja pitää sen terveenä. Vesi auttaa ihon ulointa kerrosta pysymään elastisena ja kimmoisana. Näin iho ei välttämättä näytä ryppyiseltä.

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan riittävä nesteytys voi auttaa kollageenin tuotannossa, joka taas vaikuttaa myönteisesti ihon kuntoon.

2. Kilot pysyvät kurissa

Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että veden juominen ennen ruokailua voi vähentää syödyn ruoan määrää, varsinkin jos annoskokosi ovat tavallisesti suuria. Tutkimuksen mukaan ylipainoiset aikuiset, jotka joivat puoli litraa vettä puoli tuntia ennen ruokailua 12 viikon ajan, laihtuivat vajaa 1,5 kiloa enemmän kuin ne, jotka eivät vettä juoneet.

Monet laihduttajat ovat kertoneet myös omakohtaisista kokemuksistaan siitä, että veden juominen on helpottanut heidän laihdutusurakkaansa huomattavasti. Porilainen, 37 kiloa laihduttanut Janina Teikari kertoi aiemmin Ilta-Sanomille lisänneensä veden juomista laihdutusurakkansa aikana.

– Aloin juoda laihduttaessani enemmän vettä. Se täytti vatsaa, mutta samalla iho tuli paljon parempaan kuntoon. Lukioaikoina en juonut kuin lasillisen vettä päivässä. Painoa pudottaessani join ensin litran vettä päivässä, mutta parhaimmillaan 2,5–3 litraa, Teikari kertoi.

3. Auttaa ruoansulatuksessa

Laillistettu ravitsemusterapeutti Katja Nissinen kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että ummetusvaivat ovat suomalaisilla hyvin yleisiä. Ruokavaliolla on suuri vaikutus suoliston toimintaan.

Nissinen muistutti, että kuitujen lisäksi tulisi muistaa juoda riittävästi vettä ummetuksen ehkäisemiseksi.

4. Helpottaa päänsärkyä

Nestehukka oireilee monilla päänsärkynä. Päänsärkyä voikin usein helpottaa yksinkertaisesti juomalla vettä.

5. Pysy skarppina

Vuonna 2012 tehdyssä brittitutkimuksessa huomattiin, että oppilaat, jotka toivat kokeeseen mukanaan vettä, saivat parempia tuloksia kuin ne, jotka jättivät vesipullon kotiin.

Tutkijoiden mukaan vesi auttaa kehon nesteytyksessä, mikä voi auttaa keskittymään paremmin.

6. Olo on virkeämpi ja energisempi

Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan vesi voi vaikuttaa myös mielialaan. Tutkijat huomasivat, että runsaasti vettä juovat tunsivat itsensä onnellisemmaksi.

Tutkimuksen mukaan jo 1,5 prosentin nesteen menetys voi saada aikaan ärtyneisyyttä sekä alhaisempaa energiatasoa.

Veden juomista aamuisin tyhjään vatsaan kannattaa myös kokeilla, sillä sen vaikutukset voivat olla huomattavia. Katso täältä, miten vesi tyhjään vatsaan voi vaikuttaa terveyteesi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?