Huono kenkä satuttaa jalkaasi – havainnollistava kuva: näin löydät täydelliset kengät - Terveys - Ilta-Sanomat

Huono kenkä satuttaa jalkaasi – havainnollistava kuva: näin löydät täydelliset kengät

Kuvituskuva
Julkaistu: 29.5.2017 15:19

Ilmojen lämmetessä monet suuntaavat kenkäostoksille. Ulkonäkö edellä ei kenkiä kannata kuitenkaan hankkia.

Terveystieteiden tohtori ja jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta neuvoo istumaan alas ennen kenkien ostamista ja tutkailla omia jalkojaan.

– Ei ole olemassa kenkiä, jotka sopisivat kaikille. Paras keino kenkiä valittaessa on istahtaa alas ja katsoa, miltä omat jalat näyttävät: osoittavatko varpaat eteenpäin, vai onko niissä asentomuutoksia, Stolt kertoo.

Ole tarkkana koon kanssa

Oikeankokoisten kenkien valitseminen voi joskus tuntua haastavalta. Koon kanssa kannattaakin olla tarkkana, sillä se vaihtelee paljon kengän mallista ja merkistä riippuen.

– Pelkkään kengän numerointiin ei kannata luottaa. Kengän pituus kannattaa mitata sentteinä ja verrata sitä oman jalkaterän pituuteen. Pisimmän varpaan ja kengän kärjen väliin pitäisi jäädä sentti tyhjää tilaa, Stolt korostaa.

– Jos kengän kokoa ei ole ilmoitettu sentteinä, kannattaa kääntyä rohkeasti myyjän puoleen. He hoitavat jalan mittaamisen, ja osaavat valita sen perusteella sopivat kengät juuri sinulle.

Valitse jalkaa tukevat kengät

Kengät tulisi hankkia Stoltin mukaan vasta iltapäivällä.

– Työpäivän ja liikkumisen jälkeen on normaalia, että jalat ovat hieman turvonneet. Jos kengät ostaa jo aamusta, voivat ne tuntua pieniltä illalla.

Kengissä tulisi olla hyvä kiinnitys, että ne pysyvät tukevasti jalassa. Kannattaa myös suosia ohutpohjaisia kenkiä.

– Olisi hyvä, että kengissä olisi nauha-, tarra- tai remmikiinnitys. Tämä varmistaa, että kenkä pysyy tukevasti jalassa, eikä jalkaterä pääse liikkumaan aiheuttaen rakkoja, Stolt kertoo.

– Jalkaterässä on yli 30 lihasta, joiden aktivoiminen on tärkeää. Tässä ohut pohja on avuksi. Jos kengässä on paksu pohja, jalkaterä lepää sen päällä joutumatta työskentelemään.

Haisevat ja hikoilevat jalat voi välttää valitsemalla kengät, joiden materiaali on hengittävää.

– Jokaisella on noin 200 000 hikirauhasta jalkaterässä. Jos materiaali ei kuljeta hikeä pois jalasta, muhivat jalat kengän sisällä. Kannattaa suosia luonnonnahkaa tai kuituja, jotka hengittävät, Stolt kertoo.

Kuvituskuva

Vältä korkoja

Korkeita korkoja ei Stoltin mukaan kannata käyttää.

– Maksimissaan kahden sentin korko on päivittäisessä käytössä OK. Tätä korkeampi korko ei ole hyväksi, sillä se muuttaa selän ja lantion asentoa. Selkä on notkolla, mikä aiheuttaa monilla kipua. Juhlakengät ovat asia erikseen, sillä niitä käytetään vain vähän aikaa kerralla.

– Korkokengissä on usein myös kapea kärkiosa, joka voi pidemmässä käytössä lisätä riskiä virheasentojen kehittymiselle varpaissa, Stolt kertoo.

Huonot kengät aiheuttavat ongelmia

Itselle sopimattomat kengät voivat aiheuttaa jo lyhyessä ajassa ikäviä oireita.

– Pienet kengät aiheuttavat nopeasti kipua jaloissa. Väärän kokoiset kengät aiheuttavat usein nopeasti rakkoja kantapäihin tai varpaisiin.

Suurin virhe kenkiä ostaessa onkin Stoltin mukaan liian pienten kenkien ostaminen.

– Meille suomalaisille on vaikea tunnustaa, että olemme isojalkaista kansaa. On täysin normaalia, että naisella kengän koko voi olla esimerkiksi 42.

Kivun ja rakkojen välttämiseksi kengät tulisi ajaa sisälle ennen pidempiaikaista käyttöä. Kenkiä kannattaa pitää vähän aikaa kerrallaan, jolloin ne muotoutuvat vähitellen omiin jalkoihin sopivaksi.

Jalkojen terveys tärkeintä

Kesällä varvassandaalit ovat suosittuja, mutta Stoltin mukaan ne sopivat paremmin rannalle ja terassille, kuin kävelemiseen.

– Varvassandaaleista puuttuu usein säädettävä kiinnitys. Jalat joutuvat tekemään paljon työtä, että kengät pysyvät jalassa, mikä väsyttää jalkoja älyttömästi. Jos tiedät käveleväsi paljon, ovat hengittävät lenkkarit parempi valinta esimerkiksi matkoille tai kaupungille.

– Meidän tulisi miettiä enemmän jalkojemme terveyttä, johon kenkävalinnat vaikuttavat paljon. Ei pidä mennä muodin mukana, vaan valita kengät jalkojen hyvinvointia ajatellen, Stolt tiivistää.

1. Suosi ohutpohjaisia kenkiä

2. Huomaa, että koot vaihtelevat valmistajasta riippuen. Mittaa mieluummin jalka ja kenkä senttimetrimitalla.

3. Pisimmän varpaan ja kengänkärjen välissä tulisi olla 1 cm tilaa.

4. Sovita kenkiä vasta illalla, kun jalkaterä on isoimmillaan.

5. Vältä yli 2 cm korkeita korkoja.

6. Suosi kenkiä, joissa on jonkinlainen kiinnitys.

7. Valitse hengittäviä materiaaleja.

8. Aja kengät sisään vähitellen.

9. Vaihda kuluneet kengät uusiin.

10. Kysy apua kenkien valintaan kenkäkauppiailta, jalkaterapeutilta tai fysioterapeutilta.

Lähde: Terveystieteiden tohtori ja jalkaterapeutti Minna Stolt.

Tuoreimmat osastosta