Turvottaako? Näillä nikseillä saat litteän vatsan nopeasti - Terveys - Ilta-Sanomat

Turvottaako? Näillä nikseillä saat litteän vatsan nopeasti

Turvotus on yleinen vaiva, jonka voi saada kuriin.

25.5.2017 18:57

Monilla turvotus korostuu ruokailun jälkeen, kun ruoansulatus käynnistyy. Vatsa voi näyttää turvonneelta pitkäänkin ruokailun jälkeen.

Terveyskirjaston mukaan aterian jälkeisestä turvottelusta kärsivillä on todettu, että ruoansulatuskanavan lihakset ja pallea reagoivat normaalia herkemmin venytykselle. Siksi he kokevat epämiellyttävää täysinäisyyttä ja turvottelua tavallista pienemmillä ruokamäärillä.

Sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi kertoi aiemmin, että turvotus voi johtua monesta asiasta.

– Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja. Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin, Suomi kommentoi.

Katso alta vinkit, jotka voivat auttaa vähentämään turvotusta.

1. Tarkkaile ruokavaliotasi

Turvotusta voivat aiheuttaa eri ruoat ihmisestä riippuen. Suolikaasuja lisäävät esimerkiksi makeutusaineet, maitotuotteet, palkokasvit, sipuli, kaalit, luumu, omena ja sienet. Kyseiset ruoat löytyvät myös FODMAP-ruokavalion kiellettyjen listalta.

Noin 300 000 suomalaista sairastaa ärtyvän suolen oireyhtymää. Tyypillisiin oireisiin kuuluu turvotuksen lisäksi tukala olo, vatsakivut sekä ummetus- tai ripulioireet. Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että FODMAP-ruokavaliossa vähennetään aiemmin mainitut ruoat minimiin.

– Se vähentää suolistossa syntyvää kaasua ja veden siirtymistä suoleen, mistä ripuli johtuu. Tyypillisesti moni löytää pidemmällä aikavälillä 5–10 ruoka-ainetta, jotka aiheuttavat pahimpia oireita, ja välttää niitä.

2. Syö riittävästi kuitua

Kuidut auttavat ummetukseen sekä turvotukseen. Laillistettu ravitsemusterapeutti Katja Nissinen kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että kuitua tulisia saada päivittäin 25-35 grammaa.

Täysjyvävilja on erinomainen kuidun lähde, mutta myös kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät paljon kuitua.

3. Liiku

Liikunnalla on suuri vaikutus suolen toimintaan, joten se voi auttaa turvotukseen ja ummetukseen.

– Suoliston lihaksisto on autonominen, mutta ympäröivien lihaksien stimuloiminen liikkumalla vilkastuttaa suolen toimintaa, Nissinen kertoi Ilta-Sanomille.

4. Juo enemmän vettä

Veden juominen voi hetkellisesti tuntua turvottavan vatsaa, mutta pidemmällä aikavälillä se auttaa turvotukseen. Riittävä veden juominen ehkäisee ummetusta, joka näkyy usein turvotuksena.

Virallisten suositusten mukaan vettä tulisi juoda päivittäin 1–1,5 litraa. Lämpimällä ilmalla ja urheillessa veden tarve nousee, joten kannattaa olla tarkkana, ettei nestehukka yllätä.

Lähteet: Terveyskirjasto, Popsugar.com

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?