Joka kolmas syöpä voitaisiin välttää – 10 tapaa ehkäistä rintasyöpää itse - Terveys - Ilta-Sanomat

Joka kolmas syöpä voitaisiin välttää – 10 tapaa ehkäistä rintasyöpää itse

Elimistöään voi joko kuormittaa tai pitää sen kuorman mahdollisimman pienenä.

­

7.5.2017 9:02

Jokainen tietää jonkun rintasyöpään sairastuneen naisen, ja siksi omakin sairastumisen mahdollisuus voi mietityttää. Onko jotakin, mitä itse voisi tehdä, jotta välttäisi rintasyövän?

Aika paljonkin, vastaa Docrates Syöpäsairaalan sädehoidon ja syöpätautien erikoislääkäri Timo Joensuu, joka on juuri kirjoittanut ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen kanssa uutuuskirjan syövän ehkäisystä.

– Nykyään ajatellaan, että rintasyöpään voi vaikuttaa elintavoilla. Ihminen voi joko kuormittaa elimistöään tai pitää sen kuorman mahdollisimman pienenä. Asiat, jotka itse voi tehdä, ovat aika maallikkojärkeen käyviä, Joensuu kertoo.

Hän kuvailee syöpää ymmärrettäväksi sairaudeksi, joka liittyy solujen vanhenemiseen.

– Syöpää esiintyy erityisesti sellaisissa kudoksissa, jotka ovat jollain tavalla aktiivisimpia. Rintarauhanen elää aktiivisesti hormonitasapainojen mukaan vaihdevuosiin saakka, ja siksi sen solut ovat alttiimpia erilaisille vaikutuksille.

Suomessa todetaan vuosittain noin 30 000 syöpää.

– Kansainväliset organisaatiot ovat arvioineet, että elintapoja korjaamalla niitä voisi olla 10 000 vähemmän. Myös rintasyöpiä voisi olla suunnilleen kolmannes vähemmän.

Ruokavaliolla voi ehkäistä rintasyöpää

Rintasyövän ehkäisyssä tärkeintä on ruokavalion kokonaisuus, enintään maltillinen alkoholinkäyttö sekä normaalipainossa pysyttely.

– Jatkuvasti tulee esiin, että ruokavalion hyödylliset vaikutukset liittyvät erityisesti siihen, ettei siinä ole punaista lihaa paljon ja kasviksia on monipuolisesti.

Kasvispainotteisen Välimeren ruokavalion edut on todettu useasti.

– Tässä yhteydessä tarkoitetaan nimenomaan perinteistä Välimeren ruokavaliota, jossa öljyt ja kasvikset ovat hyvin merkittävässä osassa – ei siis sitä välimerellistä ruokaa, mitä turistikohteissa nykyään tarjotaan, Joensuu tarkentaa.

Alkoholin vaikutus on tullut esiin useissa väestötason tutkimuksissa.

– Se on myrkky, joka aiheuttaa ihan suoria solumuutoksia. Rintasyöpään alkoholi on yhteydessä sikälikin, että siinä on paljon energiaa, mikä vaikeuttaa painonhallintaa.

Normaalipainossa pysyminen on suositeltavaa myös syövän ehkäisyn kannalta.

– Painoindeksi on hyvä mittari, mutta yhä useampi alan tutkija sanoo, että vielä parempi on vain katsoa peiliin. Olemuksen perusteella kyllä näkee, onko ylimääräistä rasvaa vai ei.

Muista liikunta

Ravinnon lisäksi merkittäviä tekijöitä ovat liikunta ja tupakoimattomuus.

– Istumisen välttämisen ja liikunnan pitäisi olla elämäntapa. Liikkuminen tulisi opetella niin luonnolliseksi osaksi elämää, ettei se tunnu suoritukselta.

Tupakointi ei ole terveellistä muutenkaan, mutta Joensuu muistuttaa sen lisäävän myös rintasyövän vaaraa.

– Tupakoiville tulee huomattavasti enemmän rintasyöpää kuin tupakoimattomille. Syöpäriski liittyy tupakan aiheuttamiin aineenvaihduntamuutoksiin elimistössä.

Entä jos rintasyöpä on geeneissä, ja sukuun kuuluu monta sairastunutta naista – onko silloin mitään mahdollisuutta vaikuttaa omilla elintavoilla?

– Aivan varmasti. Kun on tutkittu syövän riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä, on havaittu, että ilman suojatekijöiden suojaavaa vaikutusta syöpä voisi tulla paljon nuoremmalla iällä tai vielä aggressiivisempana.

Näin voit ehkäistä rintasyöpää ruokavaliolla

Ensisijaiset keinot:

1. Alkoholista pidättäytyminen kokonaan tai alkoholin käyttäminen enintään väestösuosituksen mukaisesti. Se tarkoittaa naisille korkeintaan yhtä annosta, kun kaikki viikon kulutus jaetaan päivää kohden.

2. Normaalipainossa pysyminen, eli painoindeksi 18,5–24,9. Jos lukemasi on yli 25, ala pudottaa painoa hitaasti.

3. Kasvispainotteinen, suositusten mukainen ruokavalio tai Välimeren ruokavalio. Arkiruokavalio vuosien mittaan ratkaisee ravinnon vaikutukset terveyteen ja syöpään, yksittäiset lipsumiset eivät ole haitallisia.

Täydentävät keinot:

1. Flavonoidi- ja flavonipitoiset ruoka-aineet: sipuli, parsakaali, tee, selleri, omena, viinirypäleet, appelsiini, marjat, kaakao, tumma suklaa, soija jne.

2. Karotenoideja runsaasti sisältävät vihannekset ja juurekset: porkkana, bataatti, tomaatti, lehtikaali, pinaatti, kurpitsa, ruusunmarja, paprika, papaija ja vesimeloni.

3. Kahvin juominen. Kahvi kuuluu syövän suhteen suositeltaviin nautintoaineisiin. Mitään tiettyä kuppisuositusta ei ole – määrä voi olla se, mikä muutenkin hyvältä tuntuu.

4. Omega-3-rasvaa runsaasti sisältävät kalat: lohi, nieriä, kirjolohi, sardiini ja makrilli.

5. Sienien käyttäminen usein. Niillä, joiden ruokavalioon sienet kuuluvat säännöllisesti, on vähemmän syöpiä. Kyse on tavallisista metsäsienistä, ei ”ihmesienistä”, joita markkinoidaan syövänhoitona.

6. Soijatuotteiden käyttö. Riittävä annos on yksi soijajogurtti tai 2 dl soijajuomaa päivässä. Aiemmin on ollut huolena, että soija voisi olla rintasyövän kannalta haitallista, mutta viimeisimpien isojen tutkimusten mukaan se on suositeltavaa.

7. Lignaania runsaasti sisältävien ruokien syöminen. Pellavansiemen on erityisen hyvä lignaanin lähde ja ruisleipä seuraavaksi paras. Ole tarkka pellavansiementen käytössä, koska ne sisältävät myös kadmiumia ja syanogeenisiä yhdisteitä. Sopiva määrä päivässä on korkeintaan kaksi ruokalusikallista, ja alle 65-kiloiselle enintään yksi ruokalusikallinen.

8. Kuidun runsas saanti. Täysjyväviljat pienentävät useiden tutkimusten mukaan syövän riskiä.

9. Hedelmien runsas syönti. Hedelmät ovat yleisesti terveellisiä, ja ainakin osalla on syöpäterveyttä edistäviä vaikutuksia.

10. Erittäin rasvaisen ruoan välttäminen. Kaikkein epäterveellisin ruoanvalmistusmenetelmä on uppopaistaminen rasvassa.

Lähde: Reijo Laatikainen & Timo Joensuu: Syö hyvin, voi paremmin – Ravinto syövän ehkäisyssä ja hoidon tukena (Kirjapaja)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?