Jopa 400 000 suomalaista sairastaa osteoporoosia, moni tietämättään – näin pidät luistasi huolta - Terveys - Ilta-Sanomat

Jopa 400 000 suomalaista sairastaa osteoporoosia, moni tietämättään – näin pidät luistasi huolta

Ihmisellä on 206 luuta, joiden paino aikuisella vaihtelee 10 kilon molemmin puolin. Luusto uusiutuu läpi elämän, joten siitä tulee pitää huolta.

Jos luuston kunnosta ei pidä huolta, riski sairastua luukatoon kasvaa.

24.4.2017 11:46

Suomen Luustoliitto ry:n toiminnanjohtaja Ansa Holm kertoo, että kaikki luusolut uusiutuvat keskimäärin kymmenessä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että yli 50-vuotiaalla ihmisellä on jo kuudes luusto menossa.

– Luusto ei ole mikään kuollut tukirakenne, vaan jatkuvasti uusiutuva ja elävä rakenne. Tämän vuoksi luuston kuntoon tulee kiinnittää huomiota läpi elämän.

Luut pitävät liikunnasta

Liikunnalla on suuri merkitys luuston terveydelle.

– Luut tarvitsevat liikettä. Vain ne kohdat vahvistuvat, joita liikutetaan. Tämän vuoksi monipuolinen liikunta on ehdottoman tärkeää. Jos liikettä ei tule, luusto haurastuu, mikä on vaarallista varsinkin ikääntyessä.

Syö riittävästi kalsiumia

Luusto on muodostunut kalsiumista – se on kuin kehon kalsiumpankki. Jos kalsiumia ei saa tarpeeksi ruoasta, alkaa sitä Holmin mukaan lähteä luustosta. Kalsiumia tulisi aikuisen saada läpi päivän yhteensä 800 milligrammaa.

– Suomi on kansainvälisesti yksi harvoista maista, joissa kalsiumin saanti on tutkimusten mukaan yleensä turvattu. Yleensä suurin osa kalsiumista saadaan maitotuotteista. Perusterveen ihmisen ei tarvitse syödä kalsiumlisää.

On kuitenkin ihmisiä, jotka eivät käytä maitotaloustuotteita. Holm muistuttaa, että näiden ihmisten tulisi olla tarkkana, että ruoka sisältää riittävästi kalsiumia.

Saatko ruoastasi tarpeeksi D-vitamiinia?

Myös D-vitamiini on luuston terveyden kannalta erittäin tärkeää.

– Tuotamme D-vitamiinia ihollamme auringonvalon avulla. Täällä pohjoisessa sen saanti voi ollakin hankalaa. Kalassa on luontaisesti D-vitamiinia. Lisäksi Suomessa maitotuotteisiin ja levitteisiin lisätään D-vitamiinia, joten jos niitä ei käytä, tulee turvautua D-vitamiinilisään.

Holmin mukaan D-vitamiini auttaa kalsiumia imeytymään ja tukee luusolujen uusiutumista. Sillä on myös rooli lihasten toiminnassa, jotka taas tukevat luustoa.

Myös luut tarvitsevat proteiinia

Riittävään proteiininsaantiin kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaa pitää luut kunnossa.

– Proteiini on elimistön rakennusaine, joka auttaa muun muassa lihaksia ja luustoa uusiutumaan. Se auttaa myös aktivoimaan D-vitamiinia. Liikunta, kalsium, D-vitamiini ja proteiini ovatkin vahvasti yhteydessä toisiinsa.

Talleta luustopankkiin

Luuston massa on korkeimmillaan noin 30-vuotiaana. Tämän jälkeen massa pysyy tasaisena ja laskee iän karttuessa.

– Luuston massaa aletaan kerätä syntymästä, ja se kasvaa noin 30-vuotiaaksi. Noin 50-vuotiaana massa alkaa laskea. Tämä on täysin luonnollista, kuten lihasmassankin väheneminen ikääntyessä. Se eri kuitenkaan tarkoita, etteikö asialle tulisi tehdä mitään. Tämän vuoksi lihasten ja luuston vahvistaminen on erityisen tärkeää.

Holmin mukaan voidaan puhua luustopankista, jota kerätään 30 ikävuoteen asti.

– Tässä laitetaan kuin rahaa pankkiin ja nostetaan säästöt sitten vanhempana. On tärkeää pitää aktiivisesti huolta luustosta, vaikka perintötekijät säätelevätkin luuston massaa jopa 60–80 prosenttia.

Vaarana luukato

Jos luuston kunnosta ei pidä huolta, riski sairastua osteoporoosiin eli luukatoon kasvaa. Taustalla voivat kuitenkin olla Holmin mukaan myös perintötekijät. Myös erilaiset lääkehoidot, sairaudet ja esimerkiksi imeytymishäiriöt, kuten keliakia ja maitoallergia voivat nostaa osteoporoosin riskiä.

Osteoporoosissa luusoluja tuhoutuu liikaa tai ne eivät ehdi uusiutua tarpeeksi nopeasti. Yleisin oire on Holmin mukaan pienenergiset murtumat esimerkiksi kaatuessa. Myös pituudenmenetys voi olla merkki osteoporoosista. Tämän vuoksi pituutta kannattaa mitata myös aikuisiällä.

– Viiden senttimetrin pituudenmenetys tai kumara asento voivat olla merkki osteoporoosista. Hälytyskellojen pitäisi tällöin soida ja hakeutua lääkärin vastaanotolle. Monet ajattelevat, että kyseiset oireet kuuluvat normaaliin vanhenemiseen, mutta näin se ei ole.

Osteoporoosia sairastaa Holmin mukaan 300 000–400 000 suomalaista. Moni ei välttämättä edes tiedä sairastavansa luukatoa.

– Osteoporoosi on ehdottomasti kansantauti. Monet eivät edes osaa epäillä sairastavansa osteoporoosia. Sairaus todetaan yleensä luuntiheysmittauksella.

Näin pidät huolta luustostasi

1. Liiku mahdollisimman monipuolisesti päivittäin.

2. Syö monipuolisesti ja terveellisesti. Sydänystävällinen ruoka on myös luustoystävällistä.

3. Lepää riittävästi. Luuston uusiutumista tapahtuu levossa.

4. Lopeta tupakointi.

5. Muista kohtuus alkoholinkäytössä.

6. Vähennä suolan käyttöä.

7. Vältä energiajuomia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?